Hylla
Personnamn
Titel och upphov Vetenskapsteori för lärarstudenter
Uniform titel Videnskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser. Svenska
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2013 (Danmark)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002151nam a2200541 a 4500
*00138445
*00520131218065352.4
*008131128s2013 sw |||| |00| 0 swe d
*020 $a978-91-44-09346-8
*035 $a(SE-LIBR)14742812
*035 $a(Ko)43225
*040 $aBOKR$dS
*042 $9NB
*08204$a370.721$223/swe
*084 $aE$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBrinkkjaer, Ulf
*24010$aVidenskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser.$lSvenska
*24510$aVetenskapsteori för lärarstudenter /$cUlf Brinkkjær, Marianne Høyen ; översättare: Jim Jakobsson ; sakgranskare: Henrik Bohlin
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013$e(Danmark)
*300 $a127 s. :$bill. ;$c23 cm
*650 7$aVetenskapsteori$2sao
*650 7$aForskningsmetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Forskningsmetodik
*650 7$aPedagogik$xforskning$xmetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogik--forskning--metodik
*650 0$aResearch$xMethodology
*650 0$aScience$xPhilosophy
*7001 $aHøyen, Marianne
*841 $5Ko$ax aa$b131129||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hDd
*950 $wg$aForskningsmetodik$uPedagogik$xforskning$xmetodik
*950 $wg$aPedagogik$uPedagogik$xforskning$xmetodik
*950 $wh$aFenomenografi$uPedagogik$xforskning$xmetodik
*950 $aForskning$xmetodik$w||e$uForskningsmetodik
*950 $aDeltagande observation$wh$uForskningsmetodik
*950 $aKvantitativ metod$wh$uForskningsmetodik
*950 $aGrundad teori$wh$uForskningsmetodik
*950 $aKvalitativ metod$wh$uForskningsmetodik
*950 $aLongitudinella undersökningar$wh$uForskningsmetodik
*950 $aObservation (vetenskaplig metod)$wh$uForskningsmetodik
*950 $wh$aPedagogik$xforskning$xmetodik$uForskningsmetodik
*950 $aVetenskapsfilosofi$uVetenskapsteori
*950 $aTeoretisk filosofi$uVetenskapsteori
*950 $aFörklaring (filosofi)$wh$uVetenskapsteori
*950 $wh$aParadigm (filosofi)$uVetenskapsteori
*950 $aReduktion (vetenskapsteori)$wh$uVetenskapsteori
*950 $aSystemteori$wh$uVetenskapsteori
*950 $aVetenskapshistoria$uVetenskapsteori
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Kunskap är inte något som faller ner från himlen; det är något som människor producerar. För att kunna tala om och fundera kring den produktionsprocessen behövs ett tillräckligt detaljerat fackspråk. Med den här boken får studenter en verktygslåda som fungerar på två sätt: Den ökar möjligheterna att medvetet reflektera över frågor som de bör ställa sig när de ska tillägna sig vetenskapliga resultat. Den ger också väsentliga perspektiv på det egna vetenskapliga arbetet, aktuellt både när de ska arbeta med mindre uppgifter och när de kommer till examensarbetet. Vetenskapsteori för lärarstudenter är en introduktion och banar därmed en första väg in i vetenskapsteoretiska överväganden för studenten. I varje kapitel finns exempel från pedagogisk verksamhet som hjälper till att förklara bokens vetenskapliga poänger. För den som är extra vetgirig har varje kapitel försetts med förslag till vidare läsning. Boken vänder sig till studenter på alla lärarprogram och till lärare i fortbildning.
Förord 7 KAPITEL 1 Vad är vetenskapsteori? 9 Strävan efter objektivitet och generaliserbarhet 11 Allt börjar med vad vi säger 12 Språk och arbete hänger ihop 14 Kunskapsproduktion om den pedagogiska praktiken 15 Sammanfattning 17 KAPITEL 2 Pedagogik som vetenskap 19 Innan pedagogik blev vetenskap 20 Den tidiga pedagogiska vetenskapen 24 Vetenskap under första halvan av 1900-talet 29 Vetenskap under andra halvan av 1900-talet 30 Efter år 2000 37 Sammanfattning 39 KAPITEL 3 Positivism och kritisk rationalism 41 Den tidiga positivismen 43 Logisk positivism 44 Sanningsproduktion genom verifikation 45 Mening eller tomma utsagor 46 Kritik av metafysiken 48 Problem med verifikation 49 Enhetsvetenskap 51 Kritisk rationalism 52 Vetenskaper är knappast induktiva 52 Falsifikation 53 Postpositivism 54 Sammanfattning 57 KAPITEL 4 Fenomenologi och hermeneutik 59 Fenomenologi 60 Transcendentalt medvetande 61 Intersubjektivitet 62 Livsvärlden 64 Exempel på fenomenologi inom pedagogiken 65 Fenomenologisk observation 66 Små barns etik eller kompetens 68 Fenomenologisk metod 69 Hermeneutik 73 Äldre hermeneutik 73 Nyare hermeneutik 74 Metodisk hermeneutik 74 Exempel på metodisk hermeneutik 76 Filosofisk hermeneutik 76 Sammanfattning 77 KAPITEL 5 Aktionsforskning 79 Aktionsforskningens utveckling 80 Emancipation, empowerment och deltagande 81 Metod, metodologi och/eller vetenskapsteori 82 Vad är kunskap inom aktionsforskning? 84 Aktionsforskning i pedagogiska sammanhang 85 Sammanfattning 86 KAPITEL 6 Konstruktivistiska förståelseramar 89 Konstruktivism i äldre teoribildning 90 Diskursteori och socialkonstruktivism 93 Exempel på användning av en konstruktivistisk förståelseram inom pedagogiken 96 Sammanfattning 97 KAPITEL 7 Hur använder man vetenskapsteori i sina egna undersökningar? 99 Generella vetenskapskriterier 104 Positivistiska vetenskapskriterier 104 Kvalitet i kvalitativ forskning 106 Kvales förslag till kvalitet 107 Henriksens förslag till kvalitet 108 Nya krav på kvalitet i vetenskapen 111 Sammanfattning 113 Om författarna 115 Litteraturförteckning 117 Vill du läsa mer? 121 Person- och sakregister 125