Hylla
Personnamn
Titel och upphov Dyslexi : från teori till praktik
Uniform titel
Utgivning, distribution etc. Natur & kultur, Stockholm : 2013 (Lettland)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001101nam a22003497a 4500
*00137720
*00520130412065401.0
*008130308s2013 sw a||| |001 0 swe c
*020 $a978-91-27-13468-3
*035 $a(SE-LIBR)13931588
*035 $a(Ko)42298
*040 $aLGEN$dL
*0411 $aswe$hnor
*08204$a371.9144$223
*084 $aEu$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aHøien, Torleiv
*24010$aDysleksi.$lSvenska
*24510$aDyslexi :$bfrån teori till praktik /$cTorleiv Høien och Ingvar Lundberg ; fackgranskare Stefan Samuelsson ; översättning Måna Nilsdotter
*250 $a2. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur & kultur,$c2013$e(Lettland)
*300 $a336 s. :$bill.
*650 2$aDyslexia
*650 7$aDyslexi$2sao
*650 0$aDyslexia
*7001 $aLundberg, Ingvar,$d1934-
*7001 $aNilsdotter, Måna$4trl
*841 $5Ko$ax aa$b130402||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hE
*950 $aOrdblindhet$uDyslexi
*950 $aLäshinder$wg$uDyslexi
*950 $aDyslektiker$wh$uDyslexi
*950 $aLäs- och skrivsvårigheter$wg$uDyslexi
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Beskriver såväl det medicinska och individinriktade perspektivet som ett mer socialt perspektiv på dyslexi. Läsaren får en grundlig förståelse för hur dyslexibegreppet har vuxit fram och förändrats med ökad insikt för vad som orsakar dyslexi. Författarna redogör bland annat för forskningen inom området, pedagogiska åtgärder för dyslektiker och diagnostisering. Uppdaterad och omarbetad andra utgåva
Förord 7 Kapitel 1: Vad är dyslexi? 11 Definition av dyslexi 13 Läsning är både avkodning och förståelse 14 Dyslexidefinitionen från 2002 18 IDEA:s dyslexidefinition 20 Vår definition av dyslexi 21 Huvudsymtom vid dyslexi 25 En operationell definition 27 Subgrupper av dyslexi 28 Metoder i dyslexiforskningen 34 Sammanfattning 36 Kapitel 2: Avkodningssvårigheter - ett huvudkännetecken vid dyslexi 39 Avkodningsstrategier 40 Stadier i läsutvecklingen 43 Kontext och ordigenkänning 50 En ordavkodningsmodell 51 Delprocesser i ordavkodningsmodellen 55 Modellens begränsning 60 Konnektionistisk teori - alternativ till tvåvägsmodellen 60 Avkodningsstrategier hos elever med dyslexi 61 Summering 63 Kapitel 3: Rättskrivningssvårigheter - ett huvudkännetecken vid dyslexi 65 Stadier i rättskrivningens utveckling 67 Olika former av rättskrivningsfel 70 Förhållandet mellan rättskrivning och talspråk 73 Förhållandet mellan rättskrivning och läsning 73 Rättskrivningsfel i ljuset av dyslexidefinitionen 74 Är reversalfel typiska för dyslexi? 77 Handstil 77 Rättskrivningsstrategier 79 Stavningsstrategierna påverkas på olika sätt av ordets lingvistiska dimensioner 80 Stödstrategier i rättskrivningen 81 En rättskrivningsmodell 82 Skrivning av dikterade ord med känt stavningssätt 82 Skrivning av dikterade ord med okänt stavningssätt 85 Skrivning av dikterade nonsensord 87 Uppsatsskrivning 89 Skrivprocessen 91 Summering 92 Kapitel 4: Dyslexi och fonologi 95 Kan läs- och skrivsvårigheter förutsägas redan innan barn börjar skolan? 98 Problemet med att identifiera riskbarn 100 En longitudinell undersökning 102 Fonologiska problem bland ungdomar med dyslexi 104 Varifrån kommer denna specifika svaghet? 106 Kan fonologisk stimulans förebygga dyslexi? 107 Hur gick det för riskbarnen? 108 Summering 112 Kapitel 5: Dyslexi och läsförståelse 113 Läsförståelse 114 Begreppsförståelse 115 Berättandets grammatik 117 Kunskap om världen 118 Inferenser 118 Bakgrundserfarenheter 119 Metakognition 120 Läsförståelse och metakognition 122 Specifika förståelsesvårigheter 128 Summering 129 Kapitel 6: Dyslexins biologiska grund 131 Dyslexi och hjärnan 132 Nyare forskningsresultat 145 Dyslexi och arv 153 Gener associerade med dyslexi 160 Summering 161 Kapitel 7: Kartläggning och diagnostisering 163 Diagnostisering av lässvårigheter 165 Logos 176 Operationell definition av dyslexi 182 Subgrupper av dyslexi 187 Kartläggning av rättskrivningen 192 Kartläggning av skriftliga arbeten 196 Kartläggning av hindrande mekanismer 201 Summering 209 Kapitel 8: Pedagogiska åtgärder 211 Problem vid utvärdering av pedagogiska åtgärder 211 Allmänna principer för det pedagogiska arbetet med personer med dyslexi 213 Åtgärder som främjar läsfärdigheten 222 Åtgärder vid rättskrivningssvårigheter 251 Åtgärder för vuxna med läs- och skrivsvårigheter 255 Åtgärder för elever med minoritetsspråkig bakgrund 258 Rättigheter vid allvarliga läs- och skrivsvårigheter 167 Avslutande kommentarer 269 Användbara adresser 271 Referenser 273 Ordförklaringar 314 Register 327