Hylla
Personnamn
Titel och upphov En kamp om kunskap : att vara ordblind i ett läs- och skrivsamhälle
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2011 (Polen)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000742nam a2200253 a 4500
*00137133
*00520120329170629.0
*008120924s2011 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-07682-9 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)12340460
*035 $a(Ko)41590
*040 $aLGEN$dS
*042 $9NB
*08204$a371.9144$223/swe
*084 $aEu$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aWellros, Seija,$d1945-
*24513$aEn kamp om kunskap :$batt vara ordblind i ett läs- och skrivsamhälle /$cSeija Wellros, Maria Wellros
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2011$e(Polen)
*300 $a168 s.$bill. ;$c21 cm
*650 7$aDyslexi$2sao$0143270
*650 0$aDyslexia
*7001 $aWellros, Maria,$d1978-
*852 $hE
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Den här boken handlar om Maria som kom från Indien till Sverige som adoptivbarn. När hon började skolan visade det sig att hon hade stora svårigheter med att läsa och skriva men hade turen att ha Seija som adoptivmamma. Med Seijas hjälp och efter en lång kamp med orden och bokstäverna knäckte Maria läsningens och skrivningens hemligheter. I boken får läsaren ta del av Marias och Seijas arbete med läs- och skrivträning och hur de kämpade tillsammans. Det handlar om framgång och motgång, glädjestunder och tårar som berör läsaren på ett sätt som ingen kan glömma. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare från lågstadiet till gymnasieskolan som kan få stöd och inspiration i bemötande och arbete med barn och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Den är också av intresse för föräldrar och andra anhöriga.
Förord 7 Förord till andra upplagan 8 IQ och varför frågor 13 Sent en tisdagskväll 13 Frågor utan enkla svar 17 "Om jag inte hade ..." 18 "Skriftspråkliga svårigheter" 21 Bokstäverna lever loppan 22 Olika forskningsfält 23 En lekman inne i snårskogen 27 Några observerade mönster 31 Den som söker han finner 32 "De har svårt att..." 35 "Ofta" och "anses" - två sympatiska förbehåll 36 Ikonisk och fonetisk läsning 38 En sällsam déjà vu 41 Regnbågens alla färger 44 Ordblind, dyslektiker, LOS-barn? 47 Ordet låter som... 48 Marias eget val 50 Två olika språk, två kulturer 53 Tvåspråkighet av två slag 53 Det muntliga språket 55 Symbolspråket 56 Skrivtecken - en bro mellan språken 57 Det skriftliga språket 59 Majoritets- och minoritetskultur 61 På två olika öar 63 Ögrupper långt från varandra 63 Vardagen på Vanuatu 65 En dag på Mälaröarna 66 "Kan hon läsa dåligt?" 68 Maria ser sig omkring 71 Attityder och värderingar 75 Den "heliga" skriften 76 Svart på vitt 79 Att få och ge intryck 81 När det dolda blir synligt 83 Med och utan slöja 84 Ingen nämnd, ingen glömd 86 Ett sken som bedrar 87 Läs, lär och lägg på minnet! 93 Avkodning, tolkning och inlärning 94 Förförståelse 97 Gott och kort minne 98 "Matteus-doktrinen" 100 Lätta och svåra texter 102 l läs- och skrivskolan 105 En snabb tillbakablick 106 Läs-och-skriv! som medel och mål 107 Svenska ord och engelska glosor 110 Matteproblem i potens 115 Orienteringsämnen 117 Härmed betygas att... 119 Det kommer i betyget 120 En evig svag tvåa 122 Snitt som skär sönder framtidsdrömmar 124 Kvällar av gråt och tandagnisslan 127 En av De Långa och Tunga Kvällarna 129 "Visst finns det barn med dyslexi men ..." 134 Rätten att mogna i sin egen takt 136 "Lite långsam men mycket söt och rar" 139 I sökandet efter en syndabock 142 Paradoxen med "blott en dag ..." 146 Hårda skal och mjuka masker 149 Roller och identitetsförhandlingar 150 Lediga platser och anpassningsstrategier 152 "I hate shool" 156 Insikt och individualisering 159 Epilog 161 Det står skrivet 167