Hylla
Titel och upphov Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2007 (Polen)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän 4. [tr.], 2009. 140 s. ; 6. tr., 2011
Term
Elektronisk adress och åtkomst (URI) Omslagsbild http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32289-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN
Antal i kö:
*00001084nam a2200337 a 4500
*00124688
*00520170708030834.8
*008070207s2007 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-04547-4
*035 $a(SE-LIBR)10341445
*035 $a(Ko)28450
*040 $aLGEN$dUilu$dNB
*042 $9NB$9KVIN
*080 $a37
*08204$a370.151$223/swe
*084 $aEaaa$2kssb/8
*24510$aGenusperspektiv i skolan :$bom kön, kärlek och makt /$cOlof Franck (red.)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2007$e(Polen)
*300 $a140, [4] s. ;$c23 cm
*500 $a4. [tr.], 2009. 140 s. ; 6. tr., 2011
*650 7$aSkolan$xgenusaspekter$2sao
*650 7$aSkolan$xgenus$2kao
*650 7$aGenussystem $2kao
*650 7$aPedagogik$xfeminism$2kao
*650 7$aSamlevnad$xsexualupplysning$2kao
*650 7$aHomosexualitet$2kao
*650 7$aMakt$2kao
*650 7$aSchools$xgender$2shbe
*7001 $aFranck, Olof,$d1958-$4edt
*852 $5Ko$bKo$hEa$lGEN
*856 $zOmslagsbild$uhttp://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32289-01/height/320/width/320/bild.jpg
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: I skolans uppdrag ingår att förmedla och gestalta värdegrundsfrågor kring bl.a. jämställdhet med hänsyn till köns- och genusperspektiv. Sju lärarutbildare och forskare belyser i antologin frågor som är betydelsefulla att fundera över och ge utrymme för inom ramen för en god och allsidig genus- och samlevnadsundervisning. Förlagsinformation: I skolans uppdrag ingår att förmedla och gestalta värdegrundsfrågor kring bland annat jämställdhet med hänsyn till köns- och genusperspektiv. Trots detta talas det på många håll tyst och försynt - om det över huvud taget talas - om rättighetsfrågor med hänsyn till kön och genus. Samtidigt visar erfarenhet från skolor där dessa frågor diskuteras att ungdomar ofta har ett stort och uppriktigt intresse för dem. Det är viktigt att lärare diskuterar och analyserar både genus- och sam- levnadsperspektiv och hur dessa kan och bör komma till uttryck i undervisningen. I den här antologin belyser sju lärarutbildare och forskare frågor som är betydelsefulla att fundera över och ge utrymme för inom ramen för en god och allsidig genus- och samlevnadsundervisning: Är sex ett kunskapsområde och i så fall i vilken mening? Vad har kön och genus med pedagogik att göra? Hur kan homo-, bi- och transsexuellas rättigheter lyftas fram i skolans verksamhet? På vilket sätt kan begrepp som genus och etnicitet behandlas? Hur, var och när bör könsstrukturer och könsrelaterade maktförhållanden tas upp med hänsyn till skolan, dess personal och ungdomar? På vilka existentiella grunder kan en undervisning om sex och kärlek bedrivas? Varje kapitel avslutas med några förslag på frågor att fundera över och diskutera samt rekommenderad litteratur att läsa vidare på egen hand. Boken riktar sig i första hand till lärarutbildningarnas studenter med inriktning mot grundskolans senare år och gymnasieskolan. Den är också lämplig för kompetensutveckling av verksamma lärare.
Förord 5 1 Sex - ett kunskapsområde? 7 Johanna G. Lundberg 2 Omöjlig undervisning och strävan efter radikal öppenhet 29 Om kritisk, feministisk, mångkulturell och postmodern pedagogik Fredrik Bondestam 3 Kärlekslärare 47 - utkast till en existentiell relationspedagogik Olof Franck 4 "Det finns nog inga homosexuella på vår lilla skola" 71 - om den svenska skolans behov av ökad hbt-kompetens Lars Gårdfeldt 5 Genus, etnicitet och rättigheter 89 Om skapandet av identitet i ett mångkulturellt samhälle Anna T. Höglund 6 Utbildning, kön och makt 107 Lars Jalmert 7 Om genusordningens betydelse för lärares lärande 123 Kajsa Tegnér Författarpresentationer 139