Hylla
Personnamn
Titel och upphov Pedagogen & penseldraget : idébok till lärare, konstnärer och kulturinstitutioner om det skapande samarbetets möjligheter
Utgivning, distribution etc. Nordiska akvarellmuseet, [Skärhamn] : 2004
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
Nummer i serie
Term
Okontrollerad titel Pedagogen och penseldraget
ISBN
Antal i kö:
*00001153nam a22003257a 4500
*00120009
*00520170209030844.0
*008050104s2004 sw |||| |00| ||swe c
*020 $a91-89477-19-7
*035 $a(SE-LIBR)9759887
*035 $a(Ko)22586
*040 $aMhh
*08204$a707.1$222/swe
*084 $aEabi$2kssb/7
*084 $aBga$2kssb/7
*1001 $aHasselrot, Astrid,$d1945-
*24500$aPedagogen & penseldraget :$bidébok till lärare, konstnärer och kulturinstitutioner om det skapande samarbetets möjligheter /$cAstrid Hasselrot
*260 $a[Skärhamn] :$bNordiska akvarellmuseet,$c2004
*300 $a190 s.$bill.
*440 $aNordiska akvarellmuseets publikationer, $x1652-0505 ;$v24
*650 7$aBildundervisning$2sao
*650 7$aMuseipedagogik$2sao
*650 0$aArt - Study and teaching
*650 0$aMuseums$xEducational aspects
*7400 $aPedagogen och penseldraget
*852 $5Ko$bKo$hEabi$lHAS
*900 $aHasselrot, Titti,$d1945-$uHasselrot, Astrid,$d1945-
*950 $aTeckningsundervisning$uBildundervisning
*950 $aUndervisning$wg$uBildundervisning
*950 $aKulturmiljöpedagogik$wh$uMuseipedagogik
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 11 En skola som inte är rik på kultur är ingen skola Inledning 13 Hur hittar vi konstinstitutionen? 18 NÄRMARE VARANN Om första arbetsåret 19 Hur kan lärare och konstnärer mötas i worksbop och samtal? 36 ÄPPLEN Bilder, teknikövningar 4t TID. MOD. RESPEKT Att driva konstprojekt i samarbete mellan skola och museum 45 Hur startar man ett samarbete mellan skola och konstinstitution? 55 HÖNSGÅRDEN Bilder, akvarellutflykt 66 ALLA ÄMNENS BILDER Om bilden som grund för ämnesintegrering. Bildarbete som bedömbart och klasslöst. Åbylärare om tid för planering. Balltorps bildgrupp 69 Film och lera, kärlek och mode Temavecka på Häggvallskolan 78 Studera himlens färger... Om konstnärer i skolan 85 Är det någon som har lust att dra några slutsatser? Workshop i Balltorp med Johan Suneson 91 Konst för lärare, 10 poäng Möte med Mattias Gunnarsson, utvecklare av bildlärarpedagogik 96 Hur kan bilden användas ämnesövergripande? 100 MUSEET SOM GRANNE Om nära relation mellan skola och konstmuseum. Samtal i Skärhamns skolas personalrum 103 HUR LJUD SER UT Bilder från workshop med Finnbogi Pétursson 111 Konceptkonst vet jag vad det är Bildtimme i Skärhamns skola 115 Välj dig en knapp! Påsklovsövning med konstpedagogen Katti Lundh 119 Är ni två gifta på riktigt? Åbyelevers möte med livskonstverket Eva & Adele 126 Hur kan museet och skolan samarbeta till vardags? 132 NIORNA STÄLLER UT Bilder från utställning på Skärhamns bibliotek 140 FÖRSTA DIG SJÄLV Om barn med särskilda behov och deras rätt till fritt målande. Bibi Lovell och broslättslärarna Ulla Gustafsson och Amanda Liljeqvist om bild som stöd i lärprocessen 143 Bättre än alla språk Om bildrikt arbete i en förberedelseklass 153 Förstå historien genom dig själv Christer Mattsson från Levande Historia om bilden som väg från fördom till insikt 159 Make sure you make something special Workshop i Skärhamn med bildpedagogen Tim Rollins 165 Vad är konst, vad är liv? Agnes Nobel och andra om en skapande livshållning 175 Hur kan bilden användas för att stärka värdegrunden? 185 DELTAGARE i SkoIaKonst-projektet 189