Hylla
Personnamn
Titel och upphov Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Utgivning, distribution etc. Prisma, Stockholm : 2000 ; (Smedjebacken : Fälth & Hässler)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Även med tryckår: 2. tr., 2000 ; 3. tr., 2000 ; 4. tr., 2002; 5.-6. tr., 2003 ; 9. tr., 2008
Term
Indexterm - Okontrollerad
Automatiskt genererade ämnesord (BURK) Pedagogisk Psykologi Inlärning Psykologi Kognitiv Inlärning
ISBN
Antal i kö:
*00001385nam a2200445 a 4500
*00112777
*00520170815030835.8
*008991023s2000 sw |||| 00| 0 swe
*020 $a91-518-3728-5 ;$c339:00
*035 $a(SE-LIBR)8358020
*035 $a(Ko)14027
*040 $aNB$dLa
*041 $aswe
*042 $9NB$9SEE$9ARB
*080 $a371
*08204$a370.1523$222
*084 $aEaac$2kssb/6
*084 $aDoeaa$2kssb/6
*1001 $aSäljö, Roger,$d1948-
*24510$aLärande i praktiken :$bett sociokulturellt perspektiv /$cRoger Säljö
*260 $aStockholm :$bPrisma,$c2000 ;$e(Smedjebacken :$fFälth & Hässler)
*300 $a279 s. :$bill. ;$c23 cm
*500 $aÄven med tryckår: 2. tr., 2000 ; 3. tr., 2000 ; 4. tr., 2002; 5.-6. tr., 2003 ; 9. tr., 2008
*650 2$aCommunication
*650 2$aCulture
*650 2$aEvolution
*650 2$aLearning
*650 7$aInlärning$xsociala aspekter $2sao
*650 7$aKulturella aspekter $2albt//swe
*650 7$aInformation och kommunikation$2albt//swe
*650 7$aKunskapsöverföring$2albt//swe
*650 7$aInlärning$2albt//swe
*653 $aSamspel
*653 $aOmvärlden
*653 $aKommunikativ miljö
*653 $aUtveckling
*852 $5Ko$bKo$hEa$lSÄL
*976 2$aEaac$bPedagogisk Psykologi Inlärning
*976 2$aDoeaa$bPsykologi Kognitiv Inlärning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 KAPITEL 1 Lärande och utveckling i ett sociokulturellt perspektiv 11 Inledning 11 Lärande och kulturell dynamik 13 Lärande och kulturella resurser 17 Den kommunicerande varelsen 20 Lärandets metaforik 23 Lärande alltid av godo? 27 KAPITEL 2 Kultur, kommunikation och artefakter 29 Inledning 29 Kultur, artefakter och människans släktingar 29 Kommunikation och lärande 34 Utvecklingens nivåer; från biologisk till sociokulturell 35 Lärandets sociala organisering 38 Institutionalisering av lärande som sociokulturell process 41 Från lärling till elev, från mästare till lärare 43 KAPITEL 3 Teoretiska perspektiv på mänskligt lärande och utveckling 47 Inledning 47 Teoretiska traditioner vid studiet av lärande och utveckling 48 Behaviourismen 50 Den kognitiva revolutionen 54 Att upptäcka sin omvärld: Piaget vs. Vygotsky 65 Utveckling: att nå samma eller olika mål? 68 Utvecklingens ändpunkt 71 KAPITEL 4 Mediering och tänkande 74 Inledning 74 Kunskapers genes: från handens insikt till ordets praktik 76 Mediering och artefakter 80 Mediering, språk och kommunikation 82 Språkets utpekande funktion 83 Språkets semiotiska funktion 84 Kommunikation och språkets retoriska funktion 88 Mediering, varseblivning och lärande 90 Lärande som behärskning av intellektuella redskap 97 Mediering och sociala praktiker 100 Kunskap och makt 102 KAPITEL 5 Kommunikation mellan och inom människor 104 Inledning 104 Tänkandets utveckling: från samtal mellan människor till samtal inom människor 105 Tänkande i huvudet och tänkande i samtal 107 Att tänka och att tala: en forskningsmetodisk kommentar 115 Utvecklingszonen och individers appropriering av kunskap 119 Att reproducera och att skapa: om individen i kunskapsbildningen 125 KAPITEL 6 Lärandets situerade natur 128 Inledning 128 Handling och sociokulturell kontext 129 Kontext, verksamhet och mening 135 Verksamhetsteori 137 Lärande som behärskande av sammanhang 141 Strukturerande resurser och handling i sociala praktiker 146 Bortom internalisering 150 Sociokulturella metaforer för lärande 152 Läroprocesser i institutionella miljöer 155 KAPITEL 7 Skriftspråk som medierande redskap 157 Inledning 157 Information och lärande med och utan skrift 158 Skrift som teknik och teknologi 160 Från grottmålningar till skrift 163 Alfabetet som medierande redskap 170 Samhällsfunktioner, makt och mediering via text 177 Fysiska tekniker för produktion av text 182 KAPITEL 8 Tolkning, kommunikation och lärande i skriftspråkskontexter 186 Inledning 186 Texten och nya världar 188 Text och tolkning 190 Textbaserade verkligheter 194 Text, textpraktiker och meningsskapande 197 Att lära sig urskilja vad som antas och vad som påstås 201 Lärande och kunskapens diskursivitet 204 KAPITEL 9 Lärandets institutionalisering och förhållningssätt till budskap 206 Inledning 206 Textbruk och institutionaliserat lärande 208 De- och rekontextualisering av lärande 211 Förståelse som pedagogiskt problem 214 Läroboken som medierande redskap 217 Läsning och förståelseproblem 221 Förståelseproblem och att lära sig mena inom institutionella diskurser 224 KAPITEL 10 Lärande och nya kommunikativa praktiker 231 Inledning 231 Kommunikation, artefakter och verksamhetssystem 233 Lärande och utveckling som sociokulturella företeelser 235 Lärande och nya kommunikativa praktiker 239 Informationstekniken och den litterata kunskapstraditionen 240 Informationsteknik som stöd för lärande och som samarbetspartner i kognitiva verksamheter 245 Lärande och nya kulturella redskap 247 Referenser 251 Författarindex 271 Sakregister 276