Hylla
Personnamn
Titel och upphov Skolan och de kulturella förändringarna
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 1999 ; (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän 2. tr., 1999 ; 3. tr., 2000 ; 4.-5. tr., 2001 ; 6. tr., 2002 ; 7. tr., 2003 ; 8. tr., 2005 ; 9. tr., 2006 ; 10. tr., 2007 ; 11 tr., 2008 ; 15. tr,. 2011
Term
Annat medium Även utgiven elektroniskt Skolan och de kulturella förändringarna 2010 ISBN 978-91-44-06114-6
Automatiskt genererade ämnesord (BURK) Undervisningsväsen Sverige Kultur Allmänt Sverige
ISBN 91-44-00793-0 ; 978-91-44-00793-9 (10. tr.)
Antal i kö:
*00003652nam a2201081 r4500
*0018462
*00520151104030911.0
*008981202s1999 sw 001 0 swe
*020 $a91-44-00793-0 ;$c310:00
*020 $a978-91-44-00793-9 (10. tr.)
*035 $a(SE-LIBR)8352713
*035 $a(Ko)9151
*040 $aNB
*042 $9NB$9SEE$9SLB
*082 $a371.009485$223
*084 $aEm-c$2kssb/6
*084 $aBfk-c$2kssb/6
*1001 $aAndersson, Lars Gustaf ,$d1960-
*24510$aSkolan och de kulturella förändringarna /$cLars Gustaf Andersson, Magnus Persson, Jan Thavenius
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c1999 ;$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a204 s. ;$c23 cm
*500 $a2. tr., 1999 ; 3. tr., 2000 ; 4.-5. tr., 2001 ; 6. tr., 2002 ; 7. tr., 2003 ; 8. tr., 2005 ; 9. tr., 2006 ; 10. tr., 2007 ; 11 tr., 2008 ; 15. tr,. 2011
*599 $aLi:S
*650 4$aSkolan
*650 7$aMångfald i skolan$zSverige$2sao
*7001 $aPersson, Magnus,$d1968-
*7001 $aThavenius, Jan,$d1934-
*77608$iÄven utgiven elektroniskt$tSkolan och de kulturella förändringarna$d2010$z978-91-44-06114-6$wIMP11909099
*841 $5Ko$axa a$b0201080u 0 4000uu |000000$e1
*852 $5Ko$bKo$cEm$lAND
*950 $aMiljöer$uSkolan
*950 $aFöräldramöten$wh$uSkolan
*950 $aBarnkolonier$wh$uSkolan
*950 $aByta skola$wh$uSkolan
*950 $aBörja skolan$wh$uSkolan
*950 $aCheerleaders$wh$uSkolan
*950 $aCollege$wh$uSkolan
*950 $aDagmammor$wh$uSkolan
*950 $aElevråd$wh$uSkolan
*950 $aFolkhögskolor$wh$uSkolan
*950 $aFritidshem$wh$uSkolan
*950 $aFusk$wh$uSkolan
*950 $aFörskoleklass$wh$uSkolan
*950 $aFörskolor$wh$uSkolan
*950 $aGrundskolan$wh$uSkolan
*950 $aGuvernanter$wh$uSkolan
*950 $aGymnasieskolan$wh$uSkolan
*950 $aHoppa av skolan$wh$uSkolan
*950 $aHögstadiet$wh$uSkolan
*950 $aHöstlov$wh$uSkolan
*950 $aInternatskolor$wh$uSkolan
*950 $aJullov$wh$uSkolan
*950 $aKlassfester$wh$uSkolan
*950 $aKoranskolor$wh$uSkolan
*950 $aLågstadiet$wh$uSkolan
*950 $aLägerskolor$wh$uSkolan
*950 $aLärare$wh$uSkolan
*950 $aLärare och elev$wh$uSkolan
*950 $aLärlingar$wh$uSkolan
*950 $aLäxor$wh$uSkolan
*950 $aMellanstadiet$wh$uSkolan
*950 $aMobbning$wh$uSkolan
*950 $aPrao$wh$uSkolan
*950 $aPrivatskolor$wh$uSkolan
*950 $aProfessorer$wh$uSkolan
*950 $aProv$wh$uSkolan
*950 $aPåsklov$wh$uSkolan
*950 $aRektorer$wh$uSkolan
*950 $aRäkna$wh$uSkolan
*950 $aScenskolor$wh$uSkolan
*950 $aSimskolor$wh$uSkolan
*950 $aSkolavslutningar$wh$uSkolan
*950 $aSkolarbeten$wh$uSkolan
*950 $aSkolfester$wh$uSkolan
*950 $aSkolk$wh$uSkolan
*950 $aSkolkamrater$wh$uSkolan
*950 $aSkolklasser$wh$uSkolan
*950 $aSkolresor$wh$uSkolan
*950 $aSkoltidningar$wh$uSkolan
*950 $aSkoltrötthet$wh$uSkolan
*950 $aSommarlov$wh$uSkolan
*950 $aSportlov$wh$uSkolan
*950 $aStudenter$wh$uSkolan
*950 $aStudieteknik$wh$uSkolan
*950 $aSärskolan$wh$uSkolan
*950 $aTa studenten$wh$uSkolan
*950 $aUniversitet$wh$uSkolan
*950 $aUtbytesstudenter$wh$uSkolan
*950 $aVikarier$wh$uSkolan
*950 $aWaldorfskolor$wh$uSkolan
*976 2$aEm-c$bUndervisningsväsen Sverige
*976 2$aBfk-c$bKultur Allmänt Sverige
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Vilken kultur är det egentligen som skolan förmedlar, och vad kännetecknar dess egen kultur? Hur ställer sig skolan till samtidens stora kulturella förändringar? Har elever och lärare några möjligheter att förnya och förändra skolans kultur? Måste man i ett samhälle med många olika kulturer finna nya sätt att möta kravet på demokrati, delaktighet och rättvisa? Detta är några av de viktiga frågor som ställs i boken. Författarnas syfte är att förse läsaren med underlag för de diskussioner som är nödvändiga om skolan ska kunna leva upp till dagens stora krav på förändring. I bokens första del diskuteras de kulturella förändringar som bildar utgångspunkt för bokens samtliga delar. Mot bakgrund av aktuell forskning redogör författarna i den andra delen för de centrala begreppen kultur, kulturell identitet och kulturella värderingar. I den tredje och sista delen försöker författarna besvara tre frågor: Vilka kulturbegrepp finner man i skolan? Vilka konsekvenser får synen på kunskap som något kulturellt föränderligt i stället för något objektivt givet? Vilka är för- och nackdelarna med att skolan i så hög grad är en del av den vetenskapliga kulturen? Boken är i första hand skriven för utbildning och fortbildning av lärare i skolans samtliga ämnen. Den kan med fördel även läsas som en introduktion till det kulturanalytiska tänkandet.
Författarpresentation 7 Förord 9 Introduktion 11 - Lars Gustaf Andersson, Magnus Persson, Jan Thavenius Berättelser från skolan 11 Brottning med änglarna 15 De röda trådarna 16 DEL I 1 De kulturella förändringarna 23 - Lars Gustaf Andersson Tredje klotet från solen 23 Skolan och förändringsprocesserna 24 Historia och kulturanalys 25 Den nya världen? 28 Förändringar i kulturen och i synen på kulturen 29 Skola i ny tid 32 Uppbrottskultur och legitimitetskris 35 En gammal historia? 37 2 Bara i mellanrummen färdas vi - om bildning i vår tid 42 - Jan Thavenius Kulturrapporter 42 Bildning och skola 45 Fler frågor, färre svar 48 Mellanrummet, världens centrum 50 De stora helhetsförklaringarna 51 De sociala gemenskaperna 54 Enhetskulturen 55 Skolans hela värld 57 Bildning i vår tid 60 3 Mediekritik och mediepedagogik 65 - Lars Gustaf Andersson Den döda prinsessan och den osynlige diktaren 65 Moderniteten, massan, medierna och makten 67 Kulturindustrin i skiftande belysning 68 Den mediepedagogiska utmaningen 72 Bortom mediepedagogiken? 74 DEL II 4 De många kulturbegreppen 81 - Jan Thavenius Var finns kulturen? 83 Barnkulturer 85 Kulturdefinitioner 88 Kulturen och kulturerna 90 De många kulturbegreppen 92 5 Kulturell identitet 101 - Lars Gustaf Andersson Människan och hennes kärna 101 Identiteten som kulturell konstruktion 103 Skolan och den kulturella friställningen 106 Roll, identitet och konstruktion 108 Det nya klassrummet 109 Mediepedagogiken ännu en gång 111 6 Kulturella värderingar 116 - Magnus Persson Litteratur- och kulturforskningens kringgående av värderingar 116 Kanonstrider och inneboende värden 121 Smak och kulturell hierarkisering 124 Cultural studies och kritiken av värdehierarkier 127 Värderingar i en heterogen kultur 133 Värderingar i teori och praktik 135 DEL III 7 Läroplanen och kulturerna 143 - Jan Thavenius Kulturell homogenitet 143 Kulturell heterogenitet 145 Kulturteoretiska uppbrott 150 Kulturen i läroplanerna 153 Gymnasiets kursplan i svenska 155 Flykt till det neutrala? 158 8 Kunskap är kultur 163 - Jan Thavenius Ett oväntat val 163 Svenska språket och litteraturen 166 NO-utbildningen i grundskolan 171 Idrottsämnets kris 176 Kunskap som kultur 177 9 Skolan och den vetenskapliga kulturen 181 - Jan Thavenius Värdering av kunskaper 181 Förnuftstro och utvecklingsoptimism 183 Förnuftets kritik 185 Kritiken av förnuftet 187 Den pedagogiska rationaliteten 190 Praktiker i stället för moment 194 Arbetsdelning eller funktionalisering 196 Ett rikare förnuft 197 Personregister 201