Hylla
Personnamn
Titel och upphov Når du dina elever? : att planera, genomföra och utvärdera muntlig kommunikation
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1995
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Indexterm - Okontrollerad
ISBN 91-44-48451-8 91-44-48451-8
Antal i kö:
*00000638nam a22002293 45
*001801
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1995 e ||| 0|swe||
*020 $a91-44-48451-8
*020 $a91-44-48451-8
*035 $a(Ko)851
*084 $aEab
*084 $aF.063
*1001 $aStukát, Staffan
*24510$aNår du dina elever? :$batt planera, genomföra och utvärdera muntlig kommunikation /$cStaffan Stukát
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1995
*300 $a116 s. :$bill.
*653 $aPedagogik
*653 $aPedagogisk metodik
*653 $aMuntlig framställning
*8520 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: En lärare ska inte bara behärska sitt ämne väl, utan också kunna förmedla ämneskunskaperna på bästa sätt. Att berätta fängslande och att under god kontakt med eleverna presentera information klart och intresseväckande är väsentliga lärarkvaliteter. Synen på läraren som den aktive förmedlaren och eleverna som passiva mottagare har numera få anhängare. Den rådande uppfattningen om inlärning - stödd av forskning - betonar istället elevernas aktiva roll och lärarens hänsynstagande till deras skilda erfarenheter och tänkande.
Förord 5 1 Inledning 7 Allmänna synpunkter 7 Lärarutbildningens ansvar 8 En vägledande modell 15 2 Före framträdandet 19 Vad vill jag uppnå? 20 Vilka är de yttre förutsättningarna? 22 Eleverna 24 Andra förberedelser 25 Konkretiserande hjälpmedel 31 3 Framträdandet 38 Kontakten med eleverna 39 Hur väl känner du dina elever? 40 Inledningen 43 Rösten och språket 49 Kroppsspråket 52 Frågor 63 Den sokratiska frågemetoden 71 Jesus - en gudabenådad pedagog 73 Monolog eller dialog 75 4 Efter framträdandet 78 Orsaker till misslyckanden 81 Stereotypa beteenden 83 Nervositet 83 5 Att tala till flickor och pojkar 92 Kvinnan tige i församlingen 93 Varannan fråga till flickorna 96 6 Föräldramöten 98 Läroplanen 98 Den viktiga starten 99 Skapa gemenskap 101 7 Att träna sina elever i att framträda 103 Läroplanen 103 Ett exempel 105 Tvärgruppsarbete 108 8 Avslutande ord 110 Litteratur 113 Sakregister 115