Hylla
Personnamn
Titel och upphov Bildskapande i förskola och skola
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1998 (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00000844nam a22002653 45
*0015863
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1998 e ||| ||swe||
*020 $a9144004265
*020 $a9144004265
*035 $a(Ko)6396
*084 $aEabi.01
*084 $aEabi.021
*1001 $aBendroth Karlsson, Marie,$d1949-
*24510$aBildskapande i förskola och skola /$cMarie Bendroth Karlsson
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1998$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a232 s. ;$a330:00
*653 $aBildpedagogik
*697 $cPedagogisk metodik: konst, musik, teater och film: undervisning före egentliga skolan
*697 $cPedagogisk metodik: konst, musik, teater och film: lågstadiet
*8520 $cEabi
*900 $aKarlsson, Marie Bendroth
*900 $a1949-
*900 $a100
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av boken utgörs av närbeskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn samt mellan barnen i samband med bildpedagogiska aktiviteter. De aktiviteter som beskrivs och analyseras är ett antal autentiska bildprojekt i förskola och skola. I författarens tolkningar framgår vad som kan vara fruktbart och vad som kan ställa till problem för barnen när de får i uppgift att göra bilder av olika slag. Vidare behandlas teorier om hur barn lär och kriterier för estetisk verksamhet. Bokens syfte är att uppmuntra till reflektion kring estetisk verksamhet och ge inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med bild. Boken är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger och 1 7-lärare. Den vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, t.ex. som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.