Hylla
Titel och upphov Att bedöma lärarkvalitet : skicklighet, lämplighet & kompetens
Utgivning, distribution etc. Natur & Kultur, Stockholm : [2017]
2017
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*00149792
*00520180618134209.0
*008161126s2017 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789127818781$qdanskt band
*035 $a(BOKR)9789127818781
*035 $a(SE-LIBR)19889485
*041 $aswe
*08204$a371.1$223/swe
*084 $aEmia$2kssb/8
*24510$aAtt bedöma lärarkvalitet :$bskicklighet, lämplighet & kompetens /$cPer Gerrevall (red.).
*250 $aFörsta utgåvan
*264 1$aStockholm :$bNatur & Kultur,$c[2017]
*264 3$c2017
*300 $a307 sidor$c24 cm
*336 $atext$btxt$2rdacontent
*337 $aunmediated$bn$2rdamedia
*338 $avolume$bnc$2rdacarrier
*650 7$aUtvärdering$0https://id.kb.se/term/sao/Utv%C3%A4rdering$2sao
*650 7$aLärare$0https://id.kb.se/term/sao/L%C3%A4rare$2sao
*650 7$aLärarlämplighet $0https://id.kb.se/term/sao/L%C3%A4rarl%C3%A4mplighet$2sao
*650 7$aUndervisning$xattityder till$2sao
*650 0$aEvaluation
*650 0$aTeachers ¡ Rating of ; Teacher effectiveness
*650 0$aTeachers
*7001 $aGerrevall, Per,$d1951-$4edt
*852 $5Ko$bKo$cKURS
*887 $a{"@id":"h1t61g7t0nxl7gz","modified":"2018-06-18T13:42:09.748+02:00","checksum":"99141758083"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"6llc843l4kmskhj4","modified":"2021-08-12T11:09:26.538+02:00","checksum":"98663327754"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Medverkande författare 9 DEL 1. INTRODUKTION 11 Inledning 11 1. Lärarprofessionens grindvakter 13 2. Några utgångspunkter 17 Några begrepp - lärarkompetens, kvalifikationer och lärarkvalitet 20 Lärarkvalitetens innehåll och utveckling 21 Bedömning av lärarkvalitet ett styrningsmässigt spänningsfält 24 Bokens struktur och innehåll 27 DEL 2. LÄRARKVALITET FOKUS 29 Inledning - lärarkvalitetens många ansikten 29 3. Lärarkvalitet ur forskningens perspektiv 31 Undervisning för lärande - hur ser den ut? 31 Framgångsfaktorer undervisning utifrån lärarkvaliteter 36 Utvärdering och certifiering av lärare 38 En referensram för undervisning för lärande - några reflektioner 40 4. Lärarkompetens och bedömning av lärarkvalitet ur ett utredningsperspektiv 41 Bakgrund 41 Lärarkompetensens innehåll 42 Lämplighetsprövning 50 Bedömning av lärarkvalitet under lärarutbildningen 55 Sammanfattande diskussion 61 5. Lärarkvalitet och lämplighet ur ett professionsperspektiv 63 Lämplighet och legitimation 65 Yrkesetiken som lämplighetens "vad" 69 En kvalitets- och kontrolldiskurs 70 Konklusioner 74 6. Lärarkvalitetens nödvändiga grund 77 Lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar 78 "Den nödvändiga grunden" 78 Det nödvändiga murbruket 83 Frånvaron av ämnesdidaktisk kompetens den nödvändiga grunden 84 Lärarutbildning - att kontrollera eller utbilda studerande? 86 7. Hur lärarkvalitet framträder - om ramverk och fasader 91 Hur studien genomförts 91 Frågeställningen 92 Resultaten 93 Konklusion 105 DEL 3. ATT BEDÖMA LÄRARKVALITET 107 Inledning - principiella utgångspunkter 107 Bedömning är alltid bedömning av något 109 Bedömning innebär att värdera kvalitet 111 Bedömning görs alltid med ett syfte 112 Bedömning ska kunna användas produktivt 114 Bedömning av lärarkvalitet i förhållande till validering av kompetens 116 Bedömningsfältets minor 118 8. Former för bedömning av lärarkvalitet 124 Provresultat och värdeförbättringar 125 Klassrumsobservationer 127 Skattningar och bedömningsformulär 132 Portfoliodokumentation över praktisk handling 134 9. Bedömning av lärarkvalitet vid antagning till lärarutbildningen 137 Innehållet lämplighetsprövningen 138 Förberedelser inför lämplighetsprövningen 139 Genomförande av lämplighetsprövningen 140 Bedömning lämplighetsprövningen 141 Utfallet av lämplighetsprövningen 142 Lämplighetsprövningar till lärarutbildningar två grannländer 144 Några jämförande slutreflektioner 149 10. Matriser som bedömningsgrunder lärarutbildningen 151 Syfte 152 Lärares kunskaper, bedömningsteori och tidigare forskningsresultat 153 Resultatanalys och resultatpresentation 159 Sammanfattande diskussion 168 Slutsatser 169 11. Bedömning av lärarkvalitet lärares arbetsliv - internationella utblickar 171 Ramverk för bedömning av lärarkvalitet 173 Standards och karriärsteg 175 Standards och professionell utveckling 179 Hur bedömningen av lärarkvalitet går till 181 Vad säger forskningen om dessa system? 184 Var står Sverige? 186 Rekommendationer 187 DEL 4. NÄR LÄRARKVALITETEN BRISTER 190 Inledning - bristande lärarkvalitet lärarutbildning och skolpraktik 190 12. Att skilja agnarna från vetet 192 Urskiljning med oskarpa redskap 194 Hur studien är genomförd 196 "De som väger för lätt" och "de med någon tyngd" 196 När bristerna upptäcks 198 Vad som upplevs som brister 203 "Att skilja agnarna från vetet" - möjligheter och omöjligheter 207 13. Underkännandets praktik lärarutbildningens kärna 212 Feedback med tolkning som grund 213 Undersökningsgruppen och det empiriska materialet 213 Återkopplingens innehåll och konsekvenser 215 Lärarnas kommentarer 219 Studieresultat och intervjuer 221 Avslutningsvis 229 14. När lärarkvaliteten brister yrkesverksamheten 231 Forskning om bristande lärarkvalitet 234 Innebörden bristande lärarkvalitet 235 Bristande pedagogisk eller administrativ skicklighet 236 Olämpligt handlande 238 Bristande lärarskicklighet - några slutsatser 240 Hanteringen av bristande lärarkvalitet 241 några andra länder 243 En studie av anmälningar till Lärarnas ansvarsnämnd 245 Resultat 245 Sammanfattande diskussion 253 DEL 5. BEDÖMNING AV LÄRARKVALITET - NÅGRA FRAMTIDSPERSPEKTIV 259 Inledning 259 15. Bedömning av lärarkvalitet inför och lärarutbildningen 261 Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen 261 Bedömning av lärarkvalitet lärarutbildningen 264 16. Bedömning av lärarkvalitet arbetslivet 273 Bedömning av lärarkvalitet som ett inslag den professionella utvecklingen 273 När det finns indikationer på problem 282 Några slutord 283 Referenser 286 Bilagor 306