Hylla
Personnamn
Titel och upphov Design för lärande i förskolan
Utgivning, distribution etc. Norstedts, Stockholm : 2012
Finland
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00149460
*00520160307155128.0
*008120328s2012 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789113043906$qinb.
*035 $a(SE-LIBR)12743885
*041 $aswe
*08204$a372.2109485$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aElm, Annika,$d1958-
*24510$aDesign för lärande i förskolan /$cAnnika Elm Fristorp och Fredrik Lindstrand.
*264 1$aStockholm :$bNorstedts,$c2012
*264 3$aFinland
*300 $a208 s.$bill.$c21 cm
*650 7$aFörskolan$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rskolan$2sao
*650 7$aUndervisning$0https://id.kb.se/term/sao/Undervisning$2sao
*650 7$aTeaching$0(DLC)sh 85133052$2lcsh
*650 7$aEducation, Preschool$2lcsh
*651 7$aSverige$0https://id.kb.se/term/sao/Sverige$2sao
*7001 $aLindstrand, Fredrik,$d1973-
*852 $5Ko$bKo$hEab
*887 $a{"@id":"tc57j4151s38t91","modified":"2016-03-07T15:51:28+01:00","checksum":"115498587488"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"hvbq6h39fqqj5shc","modified":"2021-03-22T17:26:42.803+01:00","checksum":"94619203085"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: I förskolan möter barn oändliga möjligheter att lära. I lek och andra aktiviteter utforskar, undersöker och experimenterar de för att komma underfund med olika aspekter av världen och tillvaron. Detta arbete är ständigt pågående och påverkas av förutsättningar som ges. För att kunna möta och erkänna barnen i denna aktivitet behöver vi förstå hur lärande och meningsskapande går till och vilka uttryck den tar sig. Vi behöver kunna urskilja barnens tecken på lärande och samtidigt förstå hur deras uttryck gestaltar ett kunnande som är relevant i förhållande till de frågor och områden de engagerar sig i. Vi vuxna behöver dessutom redskap för att synliggöra vår egen roll i barnens lärande hur vår interaktion med barnen, vårt utformande av resurser, miljöer och aktiviteter får betydelse för deras möjligheter att engagera sig, lära och förstå. I denna bok presenteras ett designorienterat multimodalt perspektiv på lärande och meningsskapande som riktar fokus mot båda dessa sidor av lärandet. Utöver en grundlig introduktion till perspektivets centrala begrepp och teoretiska utgångspunkter bjuds läsaren in att ta del av inspirerande analyser som kopplas till konkreta exempel från förskolans arbete med språk och kommunikation, matematik, naturvetenskap och teknik. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Förord 9 Inledning 11 1. Förskola i förändring 17 Teori och praktik i förskolan 19 Förskolans pedagogiska traditioner 22 Psykologiska teorier i förskolans praktik 24 Sociokulturella teoribildningar i pedagogisk praktik 27 Från pedagogiskt program till läroplan, Lpfö 98 30 2. Det multimodala och designorienterade perspektivet 36 Socialsemiotik och multimodalitet 37 Teckensystem och multimodal kommunikation 39 Teckenskapande 45 Att kombinera olika teckensystem 45 Meningsskapande och lärande 49 Uppmärksamhetsfokus och tecken på lärande 51 Design och didaktisk design 58 Design för lärande - design i lärande 59 Design för lärande 61 Design i lärande 63 3. Lärmiljöer i förskolan 65 Institutionell inramning 65 Meningspotential och affordance 69 Förskolegården - design för lärande 71 Förskolegården som lärmiljö 74 Inomhusmiljöer 83 Resurser och material för lärande 86 4. Vidgad syn på språk och kommunikation 89 Tidigare sätt att se på språk och övrig kommunikation 93 Psykologiska perspektiv på yngre barn och skriftspråk 93 Functional literacy 96 Emergent literacy 96 Literacy i ett socialt och kulturellt sammanhang 97 Literacy som semiotisk praktik 99 Early childhood literacy 101 Att erkänna barns kunnande 102 Vad innebär det att kunna läsa? 103 Att urskilja barns kunnande 113 5. Det finns ju vatten överallt 124 Barns lärande i naturvetenskap 124 Naturvetenskapliga vardagsföreställningar 127 Antropomorfistiska uttryckssätt 129 Design för lärande - vattnets kretslopp 132 Design i lärande - vatten i staden 141 6. Barns matematiska gestaltningar 150 Matematik som kommunikation och representation 151 Räkneramsan och räknandet 154 Räknandet som semiotisk aktivitet 157 7. Tecken på lärande 182 Didaktik och design 182 Didaktik och design 182 Teckenskapandets relation till de didaktiska frågorna 183 Att urskilja och förstå tecken på lärande 185 Synkroniserad gestik som lärande 188 Mot en annan förståelse av lärande 190 Referenser 194 Register 204