Hylla
Personnamn
Titel och upphov Arvet efter surrealismen : Grafikskolan Forum 1964-1991
Utgivning, distribution etc. Signum , Lund : 1998 (Kristianstad : Kristianstads boktr.)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 209, [2] s. ; 350:00 : ill. (vissa i färg) ; inb.
Anmärkning: Dissertation o.dyl.
Anmärkning: Språk Sammanfattning på engelska med titeln: The heritage of surrealism as a working method at the Forum School of Printmaking, Grafikskolan Forum, and in modern printmaking
Institutionsnamn
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00001161nam a22003133 45
*0014868
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1998 e l ||| ||swe||
*020 $a9187896346
*020 $a9187896346
*035 $a(Ko)5296
*0410 $aswe$beng
*084 $aIf-c.55
*084 $aEm-cz Malmö: Grafikskolan Forum
*1001 $aMezei, Kristina,$d1953-
*24510$aArvet efter surrealismen :$bGrafikskolan Forum 1964-1991 /$cKristina Mezei
*260 $aLund :$bSignum ,$c1998$e(Kristianstad :$fKristianstads boktr.)
*300 $a209, [2] s. ;$a350:00 :$bill. (vissa i färg) ; inb.
*502 $aDiss. Uppsala : Univ.
*546 $aSammanfattning på engelska med titeln: The heritage of surrealism as a working method at the Forum School of Printmaking, Grafikskolan Forum, and in modern printmaking
*61024$aGrafikskolan Forum
*653 $aGrafisk konst
*653 $aSverige
*653 $aSurrealismen
*697 $cGrafisk konst: Sverige: 1945-
*697 $cUndervisningsväsen: allmänt: Sverige: särskilda orter och skolor
*697 $cKonstteori och konstestetik
*8520 $cKONST - If
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
7 FÖRORD 9 INLEDNING Källor, litteratur och tidigare forskning 11 19 KAPITEL I: SURREALISM, COBRA OCH IMAGINISM Automatismen och slumpen i det konstnärliga skapandet 20 Den surrealistiska teoribildningens förvandling 1: André Breton och automatismen 25 Den surrealistiska teoribildningens förvandling II: Cobra, automatismen och materialet 29 Sverige: surrealism ch nonfiguration före Imaginisterna 34 Imaginistiska definitions försök 35 43 KAPITEL II: BERTIL LUNDBERG SOM KONSTNÄR Bertil Lundbergs konstnärskap: automatismen och slumpen 44 "En realism förbi ögats begränsade värld" 47 Förebilder, kontakter och intryck 48 Bertil Lundbergs utveckling 61 79 KAPITEL III: GRAFIKSKOLAN FORUMS TILLKOMST OCH VÄGEN FRAM TILL EN SYDSVENSK KONSTHÖGSKOLA Organisation och materiella villkor 80 Vägen fram till en syd svensk konsthögskola 81 85 KAPITEL IV: DEN PEDAGOGISKA PRAKTIKEN Verkstadstraditionen 85 Grafiksskolan Forum - "ett slags laboratorium" 86 Atelier 17 och Grafikskolan Forum 88 91 KAPITEL V: KONSTVERKETS FÖDELSE Arbetsprocessen hos ett urval av Bertil Lundbergs elever 91 Hasse Hasselgren 93 Per Svensson 96 Helmtrud Nyström 99 Minako Masui 102 Mariana Manner 104 Olle Dahl 106 Lisa Andrén 108 Lena Pettersson 123 Jan Pettersson 124 Arnold Hagström 127 Sammanfatt ing i ljuset av kreativitetsforskningen 128 131 KAPITEL VI: TEKNISK ORDNING OCH KONSTNÄRLIG FRIHET Arbetssättet hos ett urval svenska grafiker som inte har gått på Grafikskolan Forum 131 Thormod Larsen 132 Brita Molin 135 Sven Bunnel 137 Ragnar von Holten 141 Ulf Trotzig 145 Mia Jarnsjö 150 Sammanfattning 153 155 SAMMANFATTNING OCH VIDARE FRåGESTÄLLNINGAR 161 EXKURS: HISTORISK BAKGRUND OCH SKOLOR FÖR UNDERVISNING I KONSTGRAFIK I SVERIGE Stockholm och Konsthögskolan 162 Göteborg och Valand 169 Sydsverige 170 175 SUMMARY: THE HERITAGE OF SURREALISM AS A WORKING METHOD AT THE FORUM SCHOOL OF PRINTMAKING, GRAFIKSKOLAN FORUM, AND IN MODERN PRINTMAKING 181 NOTER 195 APPENDIX: GRAFIKSKOLAN FORUMS ELEVER 1964-1994 197 KÄLLOR OCH LITTERATUR 205 PERSONREGISTER 209 BILDFÖRTECKNING