Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Uniform titel Motivation for læring. Svenska
Utgivning, distribution etc. Stockholm : Natur & Kultur, [2016]
Estland, 2016
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*00146138
*00520160714134944.0
*008151223s2016 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789127817579$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789127817579
*035 $a(SE-LIBR)18869770
*040 $aBOKR$bswe$dLnuK$dS$ei$erda
*0411 $aswe$hdan
*042 $9NB
*08204$a370.154$223/swe
*084 $aEaacb$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aSkaalvik, Einar M.$4aut
*24010$aMotivation for læring.$lSvenska
*24510$aMotivation och lärande /$cEinar M Skaalvik, Sidsel Skaalvik ; översättning av Anita Erlandsson.
*250 $aSvensk utgåva
*264 1$aStockholm :$bNatur & Kultur,$c[2016]
*264 3$aEstland,$c2016
*300 $a116 sidor$c23 cm
*336 $atext$btxt$2rdacontent
*337 $aoförmedlad$2rdamedia
*338 $avolym$2rdacarrier
*340 $b23 cm
*599 $aÄndrad av RDA-projektet på KB
*650 7$aStudiemotivation$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Studiemotivation
*650 7$aInlärning$xpsykologiska aspekter$2sao
*650 0$aMotivation in education
*7001 $aSkaalvik, Sidsel$4aut
*841 $5Ko$ax a$b190430||0000|||||000||||||000000$e|
*852 $5Ko$bKo$hEa
*887 $a{"@id":"0jbm86qb5kj80j1","modified":"2016-07-14T13:49:44+02:00","checksum":"73931309732"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"hslp044tf4wq3qmz","modified":"2019-04-30T13:29:16.278+02:00","checksum":"30920169350"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1. Inledning 8 2. Tron på sin egen kapacitet 13 Vad innebär tron på sin egen kapacitet? 13 Betydelsen av tron på sin egen kapacitet 15 Hur kan skolan stärka elevernas förväntningar på sin egen kapacitet? 16 Tron på sin egen kapacitet och självständighet 19 Att använda teorin om tron på sin egen kapacitet i praktiken 22 3. Självvärdering av ämneskunskaper 25 Vad innebär självvärdering av egna ämneskunskaper? 25 Betydelsen av värdering av egna ämneskunskaper 27 Hur påverkas värdering av egna ämneskunskaper? 28 Att använda teorin om värdering av egna ämneskunskaper i praktiken 32 4. Målorientering 35 Vad är målorientering? 35 Betydelsen av målorientering 37 Skolans målstruktur och hur den påverkar elevernas målorientering 41 Att använda målorienteringsteorin och teorin om målstruktur i praktiken 46 5. Värden 48 Eccles och Wigfields värdeperspektiv 48 Vikten av att eleverna inser skolämnenas värde 51 Att använda teorin om förväntningar och värden i praktiken 54 6. Inre och yttre motivation 57 Vad är inre och yttre motivation? 57 Hur påverkas inre och yttre motivation? 59 Att använda medbestämmandeteorin i praktiken 63 7. Attribution 65 Vad är attribution? 65 Betydelsen av attribution 67 Att använda attributionsteorin i praktiken 70 8. Självkänsla 73 Vad är självkänsla? 73 Varför är självkänsla så viktigt? 74 Påverkan och försvar av självkänslan 75 Försvarsmekanismer och betydelsen för motivationen 76 Att använda teorin om självkänsla i praktiken 80 9. Sociala relationer 83 Vad är sociala relationer? 83 Relationen mellan lärare och elev 84 Relationen mellan elever 88 Att använda teorin om sociala relationer i praktiken 91 10. Avslutande reflektioner 95 Några gemensamma drag hos de olika teorierna 95 Allt hänger ihop 97 Den professionella läraren 99 Referenser 103 Bilaga 116