Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2014
Danmark
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00146004
*00520160307131113.0
*008140514s2014 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144075044
*035 $a(BOKR)9789144075044
*035 $a(SE-LIBR)16532805
*040 $aBOKR$dHtut$dUm$dS$ea
*041 $aswe
*042 $9NB
*08204$a370.15$223
*084 $aEaa$2kssb/7
*084 $aEa:d$2kssb/7
*1001 $aKullberg, Birgitta,$d1945-
*24510$aEtnografi i klassrummet /$cBirgitta Kullberg.
*250 $a3., [rev.] uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2014
*264 3$aDanmark
*300 $a258 s.$c23 cm
*340 $b23 cm
*650 7$aPedagogisk psykologi$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogisk%20psykologi$2sao
*650 7$aPedagogik$xteori, filosofi$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogik--teori%2C%20filosofi$2sao
*650 7$aSocialantropologi$xmetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Socialantropologi--metodik
*650 0$aEducational psychology
*841 $5Ko$ax a$b190411||0000|||||000||||||000000$e|
*852 $5Ko$bKo$hEa
*887 $a{"@id":"5phqks8h170jh5n","modified":"2016-03-07T13:11:13+01:00","checksum":"74912192161"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"bmc9l2j68tnx0jml","modified":"2019-04-11T15:40:56.054+02:00","checksum":"39793587156"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 KAPITEL 1 Introduktion 13 Etnografi 13 Etnografisk terminologi 15 Etnografiska kännetecken 17 Bokens uppläggning och innehåll 18 Läsråd 20 Pedagogik, didaktik och andragogik 22 Etnografisk handledning 1 23 KAPITEL 2 Etnografins ursprung och historiska utveckling 27 Några inslag i etnografins historiska utveckling 28 Antiken - det kan ha varit med Herodotos det började 28 Från berättelse till vetenskaplig beskrivning 28 Medeltiden 30 Kristna missionärers resor 30 Upptäcktsresandes rapporter 30 Lärda män och Sir John Mandevilles resor 31 Upplysningstiden och Isaac Newton 32 Romantiken och Jean-Jacques Rousseau 33 Antropologi, etnologi och etnografi under 1800-talet 34 Charles Darwin och evolutionstiden 36 Föregångarna inom etnografin 38 Antropologin som akademisk disciplin 40 Antropologi och etnografi under 1900-talet 40 Svensk etnografi 41 KAPITEL 3 Den didaktiska etnografins rötter 43 Etnografisk handledning 2 46 KAPITEL 4 Förberedelser för det etnografiska fältarbetet 49 Problemformulering 51 Etnografisk handledning 3 55 Kvalitativ och kvantitativ forskning 56 Etnografisk handledning 4 61 Kunskapssyn, människosyn och verklighetssyn 61 Kunskapssyn 61 Kunskapsområden och former av kunskap 65 Människosyn 66 Verklighetssyn och omvärldsuppfattningar 67 Naturalism och positivism 68 Kontrastering och reflektering 71 Teoriers roll 72 Etnografisk handledning 5 76 Generaliserbarhet 77 Validitet och reliabilitet 78 Etnografisk handledning 6 82 Metaforer, computer metaphors och andra 83 Textsökning, textläsning och kritisk litteraturgranskning 85 Etnografisk handledning 7 87 Triangulering 88 Kreativitet 90 Utan idéer uppstår inga teorier 94 Forskningsetiska principer 96 KAPITEL 5 Deltagande observation 97 Definition av deltagande observation 98 Rollen som deltagande observatör 99 Träning i att vara deltagande observatör 103 Elevers, dvs. informantens, två roller 106 Hur vet man då vad man ska observera? 107 Har jag verkligen observerat allt? 110 Etnografisk handledning 8 114 KAPITEL 6 Etnografiska intervjuer 115 Växelverkan (reflexiviteten) i den etnografiska intervjun 116 Om frågandets karaktär i etnografiska studier 118 Den informella intervjun - samtalet 121 Etnografisk handledning 9 127 Den formella intervjun - djupintervjun 127 Inledningsstunden i etnografiska intervjuer 129 Frågandets karaktär 131 Etnografisk handledning 10 132 KAPITEL 7 Om kultur 133 Lärandekulturer är ständigt föränderliga 133 Människan i sin egen tids kulturella samhällsutveckling 135 Samhällskulturen idag - en definition 137 Från tacit knowledge till kultur 139 Etnografisk handledning 11 141 KAPITEL 8 Etnografisk empiri och dokumentation 143 Att tillträda fältet 143 Urval 145 Etnografisk handledning 12 148 Att inleda datainsamling och dataproduktion samt etnografiska "settings" 148 Förtrogenhet med fältet 158 Etnografisk dokumentation - fältnotis, dagbok och loggbok 160 Berättande (narrativ) 169 Berättande och beskrivande 169 Berättande, beskrivande och analyserande 169 Berättande, beskrivande, analyserande och tolkande 169 Etnografisk handledning 13 180 Stödgruppen 180 Etnografisk handledning 14 184 KAPITEL 9 Det etnografiska analysarbetet 185 Den fortlöpande (kontinuerliga) analysen 187 Den avslutande analysen 192 Etnografisk handledning 15 194 KAPITEL 10 Att rapportera 197 Etnografisk handledning 16 201 Etnografisk handledning 17 202 KAPITEL 11 Etnografi i undervisning och undervisningsbaserat lärande 205 Läraren som forskare 207 Läraren och vetenskapsmannen 210 Ett etnografiskt förhållningssätt i undervisningen 215 Att förändra tänkandet 216 Dokumentationsrutiner i elevernas läranderum 221 Dagbok och datumskrivande 221 Elevmappar/Dokumentationspärmar 223 Om elektronisk dokumentation och om datorn som sökredskap 223 Att skriftligen samtala för att lära 224 Profilbeskrivning 225 Studieplanering 226 Dokumentation av läsning av litteratur 226 Fortsatt dokumentation 226 Studiebesöksdokumentation 227 Kurs- och/eller temaanalyser 227 Besök på diverse ställen för att intervjua personer om skilda fenomen 228 Sociala medier 228 Individuellt skrivande och talande 229 Datordokumentation 229 Foton 229 Bilddokumentationer 229 Dokumentationsformer i lärares undersökande undervisning 229 Fältnotiser 230 Loggböcker 230 Dagböcker 230 Diverse kommentarer 232 Foton 232 Inspelningar 232 Datorprogram och internet 233 Att finna och kanske formulera problem (frågor) i undervisningen 233 Att träffa eleverna och att ställa frågor 234 Att skapa en miljö 238 Epilog 241 Etnografisk handledning 18 242 Litteratur 245 Person- och sakregister 253