Hylla
Titel och upphov Forskarhandledning : i teori och praktik
Utgivning, distribution etc. Lund : Studentlitteratur, 2016
Danmark
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning 288 s. ill., diagr., tab. 23 cm
Anmärkning: Innehåll Introduktion / Jitka Lindén -- Del I. Forskarhandledning ens ramförutsättningar -- 1. Svensk forskarutbildning och doktorsexamen / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 2. Forskarutbildningens reglering / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 3. Forskarutbildningen och handledningsuppdraget / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- Del II. Handledningsrelationer -- 4. Professionellt förhållningssätt / Jitka Lindén -- 5. Problem i handledning / Jitka Lindén -- Del III. Lärande -- 6. Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling / Eva Brodin & Jitka Lindén -- 7. Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande / Eva Brodin -- 8. Doktorandens skrivande / Eva Brodin -- 9. Konstruktiv feedback / Jitka Lindén -- Del IV. Kvalitetssäkring -- 10. Begreppet kvalitet och dess varierande innebörder / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson -- 11. Olika former av kvalitetssäkring / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Forskarhandledning i teori och praktik bidrar till utveckling av forskarhandledares kompetens och ger ett fördjupat perspektiv på doktoranders lärande. Med förankring i aktuell forskning behandlar författarna forskarutbildningens organisation, handledarens professionella praktik, doktorandens lärande samt utbildningens kvalitetssystem. Kopplingen mellan teori och praktik utgör en röd tråd genom boken. Med autentiska fall och exempel från olika utbildningsmiljöer tydliggörs hur handledningen villkoras av både individuella och kulturella faktorer. Dessutom bjuder boken på många reflektionsuppgifter som kan hjälpa tänkandet framåt, både enskilt och kollegialt. Boken riktar sig främst till handledare på forskarutbildningsnivå, oavsett ämnesområde och tidigare erfarenhet. Den kan med fördel läsas även av doktorander som är intresserade av att förstå sitt
lärande och vad som förväntas av dem i utbildningen, samt av utbildningsansvariga som vill stärka utbildningens kvalitet.
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00145016
*00520161216154819.0
*008161005s2016 sw ad|||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144105789$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144105789
*035 $a(SE-LIBR)19728772
*040 $aBOKR$dSkov$dS$ea
*041 $aswe
*042 $9NB
*082 4$a378.17$223/swe
*084 $aEpab$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aForskarhandledning :$bi teori och praktik /$cEva Brodin, Jitka Lindén, Anders Sonesson, Åsa Lindberg-Sand.
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2016
*264 3$aDanmark
*300 $a288 s.$bill., diagr., tab.$c23 cm
*340 $b23 cm
*5058 $aIntroduktion / Jitka Lindén -- Del I. Forskarhandledning ens ramförutsättningar -- 1. Svensk forskarutbildning och doktorsexamen / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 2. Forskarutbildningens reglering / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 3. Forskarutbildningen och handledningsuppdraget / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- Del II. Handledningsrelationer -- 4. Professionellt förhållningssätt / Jitka Lindén -- 5. Problem i handledning / Jitka Lindén -- Del III. Lärande -- 6. Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling / Eva Brodin & Jitka Lindén -- 7. Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande / Eva Brodin -- 8. Doktorandens skrivande / Eva Brodin -- 9. Konstruktiv feedback / Jitka Lindén -- Del IV. Kvalitetssäkring -- 10. Begreppet kvalitet och dess varierande innebörder / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson -- 11. Olika former av kvalitetssäkring / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson
*520 $aForskarhandledning i teori och praktik bidrar till utveckling av forskarhandledares kompetens och ger ett fördjupat perspektiv på doktoranders lärande. Med förankring i aktuell forskning behandlar författarna forskarutbildningens organisation, handledarens professionella praktik, doktorandens lärande samt utbildningens kvalitetssystem. Kopplingen mellan teori och praktik utgör en röd tråd genom boken. Med autentiska fall och exempel från olika utbildningsmiljöer tydliggörs hur handledningen villkoras av både individuella och kulturella faktorer. Dessutom bjuder boken på många reflektionsuppgifter som kan hjälpa tänkandet framåt, både enskilt och kollegialt. Boken riktar sig främst till handledare på forskarutbildningsnivå, oavsett ämnesområde och tidigare erfarenhet. Den kan med fördel läsas även av doktorander som är intresserade av att förstå sitt
lärande och vad som förväntas av dem i utbildningen, samt av utbildningsansvariga som vill stärka utbildningens kvalitet.
*650 7$aForskarhandledning $2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Forskarhandledning
*650 2$aMentors
*650 2$aEducation, Graduate
*655 4$0https://id.kb.se/marc/NotFictionNotFurtherSpecified
*7001 $aBrodin, Eva,$d1974-$4aut
*7001 $aLindén, Jitka,$d1949-$4aut
*7001 $aSonesson, Anders,$d1966-$4aut
*7001 $aLindberg-Sand, Åsa,$d1949-$4aut
*841 $5Ko$ax 2$b181031||0000|||||000||||||000000$e|
*852 $5Ko$hEp
*887 $a{"@id":"dxq3qdkq04m8vmr","modified":"2016-12-16T15:48:19+01:00","checksum":"53112914535"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"6gkxhbtg4cc0f3pt","modified":"2018-10-31T08:01:31.216+01:00","checksum":"36174224733"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.