Hylla
Personnamn
Titel och upphov Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap
Uniform titel Mellom nærhet og distans. Svenska
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2007 ;
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00011602cam a2202893 ar4500
*00144011
*00520160401082749.0
*008071119s2007 sw |||| 00| 0 swe
*020 $a978-91-44-04825-3
*035 $a(SE-LIBR)10606816
*0411 $aswe$hnor
*08204$a300.72$222
*084 $aO:dd$2kssb/8
*084 $aO:dd$2kssb/8
*084 $aO:dd$2kssb/8
*084 $aO:dd$2kssb/8
*084 $aO:dd
*1001 $aRepstad, Pål
*24010$aMellom nærhet og distans.$lSvenska
*24510$aNärhet och distans :$bkvalitativa metoder i samhällsvetenskap /$cPål Repstad ; översättning: Björn Nilsson
*250 $a4., [rev.] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2007 ;
*300 $a191 s. ;$c23 cm
*653 $aSamhällsvetenskap
*653 $aKvalitativ metod
*653 $aForskningsmetoder
*653 $aForskningsmetodik
*653 $aAnalys
*653 $aSamhällsvetenskap
*653 $aKvalitativ metod
*653 $aForskningsmetodik
*653 $aForskningsmetoder
*653 $aForskningsmetodik
*653 $aAnalys
*7001 $aNilsson, Björn,$d1943-$4trl$0368281
*852 $hO
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Kvalitativa forskningsmetoder är centrala i samhällsvetenskapen. I denna praktiskt inriktade bok om kvalita-tiv metod tar författaren upp frågor kring observation, fältarbete, intervjuer och textanalys. När är kvalitativa metoder lämpliga, och hur åstadkommer man en väl genomförd studie? Boken behandlar frågor om hur man analyserar och tolkar kvalitativa data, och ger läsaren vägledning i hur man strukturerar och skriver en kvali-tativ forskningsrapport. Närhet och distans är praktiskt inriktad och ger råd och idéer. Författaren behandlar viktiga vetenskapliga frågor på ett systematiskt sätt, men skriver samtidigt engagerat och utan högtidligheter. Språket är därför enkelt och rakt på sak. Läsaren får ta del av många metodologiska och forskningsetiska avvägningar och konkreta exempel. I denna fjärde upplaga har hela texten genomgått en grundlig revidering. Mer material och fördjupande resonemang har tillkommit, bland annat om typologier, rapportskrivande, forskningsetik och kvalitetskriterier för kvalitativ forskning. Boken, som används på många universitet i hela Norden, är mycket användbar i främst samhällsvetenskapli-ga metodkurser på grundnivå. Den lämpar sig också som komplement på högre nivåer. Fjärde upplagan
Förord 5 1 Psalmer från köket 7 2 Kvalitativa metoder - vad, när och varför? 11 Sociologi = matematik? 11 Mellan konst och teknik 12 Vad är kvalitativa metoder? 13 Kvalitativt eller kvantitativt i tillämpad forskning? 18 Val av kvalitativa metoder - en ämnespolitisk fråga? 19 När passar kvalitativa metoder? 21 Att kombinera metoder 28 Att formulera problem 30 3 Observation och fältarbete 33 Ett mer direkt angreppssätt 33 Val av fält 36 Öppen eller dold observation? 41 Att få tillträde till fältet 46 Aktiv eller passiv observation? 53 Informanter i fältarbetet 58 Registrering av fältdata 64 Mer om forskningseffekten 70 Forskningseffekter i utvärderingsforskningen 74 Forskarrollen 76 Hur länge ska fältarbetet vara? 80 4 Kvalitativa intervjuer 83 Intervjuer är trots allt nödvändiga ibland 83 Intervjuhandledningen ska vara flexibel 85 Vem bör intervjuas? 88 Ljudband, anteckningar eller minne? 93 Det goda samtalet 95 Retrospektiva intervjuer 105 Alltid personliga möten? 108 Flera svårare - flera utfrågare 109 Utskrift av intervjuer 111 5 Källkritik och källanalys 115 Vad innebär källkritik och källanalys? 115 Bedömning av källor 117 Diskursanalys 121 Inte bara ord 122 6 Analys och tolkning 127 Faser som glider över i varandra 127 Teoribildning i kvalitativa studier 129 Använd begrepp som hänvisar till relationer och processer! 135 Hermeneutik och subjektivitet 137 Praktiskt analysarbete 139 Kritisk bedömning av kvaliteten i kvalitativ forskning 151 7 Att rapportera forskning 157 Berättandets goodwill 157 Uppläggning av en kvalitativ forskningsrapport 158 Sammanfattning och titel 168 Hur många citat? 170 Några fallgropar 172 Skrivarmöda och skrivglädje 173 Om att skriva artiklar utifrån avhandlingar 174 Återkopplingen tillbaka till aktörerna och till allmänheten 175 En avrundning 179 Litteratur 181 Person- och sakregister 189