Hylla
Personnamn
Titel och upphov Tillblivelsens pedagogik : om att utmana de förgivettagna : en postkvalitativ studie av det ännu-icke-seddas pedagogiska möjligheter
Utgivning, distribution etc. Lund University, Faculty of Social Sciences, Lund : 2015
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Dissertation o.dyl. Diss. Lund : Lunds universitet, 2015
Personnamn
Institutionsnamn
ISBN
Antal i kö:
*00002611cam a22005537a 4500
*00143989
*00520151029165128.0
*008150226s2015 sw ||| m |00| 0 swe c
*020 $a978-91-7267-374-8
*035 $a(SE-LIBR)17610233
*0410 $aswe$beng
*08204$a370.1$223/swe
*084 $aE:d$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aJohansson, Lotta, $d1985-
*24510$aTillblivelsens pedagogik :$bom att utmana de förgivettagna : en postkvalitativ studie av det ännu-icke-seddas pedagogiska möjligheter /$cLotta Johansson
*260 $aLund :$bLund University, Faculty of Social Sciences,$c2015
*300 $a311 s. :$bill. ;$c24 cm
*502 $aDiss. Lund : Lunds universitet, 2015
*60014$aGuattari, Félix,$d1930-1992$0207626
*60014$aDeleuze, Gilles,$d1925-1995$0183629
*7102 $aLunds universitet.$bSociologiska institutionen$4pbl$0122905
*852 $hE
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Tack 9 Prolog 11 INLEDNING KAPITEL 1 En pedagogik bortom humanismen 15 I spänningen mellan socialisation och förändring 16 Pedagogik bortom humanismen 20 Tiden och tillblivelsen det ännu-icke-sedda 24 Ungdomar och det ännu-icke-sedda 29 Att tänka med Deleuze och Guattari 30 Avhandlingens avgränsningar 32 Syfte och frågeställningar 34 Disposition 35 DEL ETT KAPITEL 2 Pedagogiska in- och utgångar i Deleuzes och Guattaris filosofi 41 Riktade och oriktade pedagogiska processer 42 Metodologiska ingångar 44 Tillblivelsernas ingångar 48 Politiska ingångar 57 Produktiva ingångar 60 Studiens ingångar 61 KAPITEL 3 Pedagogisk-filosofiska sammankopplingar: Tre pedagoger och Deleuze och Guattari 63 Tre pedagoger och sammanhang 64 Tiden och linjäriteten: utvecklingstanken och det oriktade växandet 66 Subjektets karaktär och kunskapens belägenhet 72 Att tänka på det bortom nuet 79 KAPITEL 4 Ungdom som tillblivelse: Ungdomsbilder och schizoanalyser 85 Ungdomen som nomad 86 Ungdomstiden som en transitionsfas 97 Den romantiserade ungdomstiden 109 Att studera ungdomar och tillblivelse-ungdom: Schizoanalys 115 Teoretiska ingångar och överlappningar 120 DEL TVÅ KAPITEL 5 Metodologiska ingångar: Mellan det möjliga och verkliga 123 Transcendental empirism 124 Varats och kunskapens sammanvävning: immanensontologi 132 Språket och skillnader 135 Språket och tecknen 139 Språket i avhandlingen 145 KAPITEL 6 Fokusgruppsintervjuns deterritorialisering: Postkvalitativa konversationer 151 I mötet med det postkvalitativa 152 Det filosofiska tänkandet och konversationen 162 Fokusgruppsintervjuer och postkvalitativ kritik 171 KAPITEL 7 Konfabulativa konversationer: Metod och genomförande 179 Den konfabulativa konversationens syfte: rörelser och konfabulationer 180 Ett konfabulativt genomförande 184 Etiska överväganden i en immanent ontologi 192 Konfabulativa blickar och begränsningar 197 Metodologiska ingångar och överlappningar 200 DEL TRE KAPITEL 8 Konversationer, konfabulationer och tillblivelse-blivande 207 Förändring och manifest kunskap 208 Skapandet av nya begrepp 214 Sammankopplade stämmor 215 Bortom territorier, tillblivelse-blivande 216 Värden i nuet genom det ännu-icke-sedda 224 KAPITEL 9 Tidens veck och det ännu-icke-sedda: Utmanade linjäriteter och dess produktioner 229 Linjäritet och diskontinuitet 230 Drömmar och släta rum: framtiden som tillgång och begränsning 236 Den veckade tiden 241 KAPITEL 10 Tillblivelse-ungdom och rafflade rum: Strategier för det befintliga, flyktlinjer för det nya 247 Den givna framtidens produktioner: strategiet 248 Släta rum och tillblivelse-ungdom 258 Empiriska ingångar och överlappningar 265 AVSLUTNING KAPITEL 11 Tillblivelsens pedagogik: Rörelser och förändring 275 Ingångar för en pedagogik bortom humanismen 276 Ingångar för en pedagogik bortom erfarenheter 276 Ingångar för det oriktade lärandet 277 Ingångar för konfabulationer 279 Ingångar för släta rum 280 Ingångar för en veckad tid 282 Ingångar för tillblivelse-blivande 283 Ingångar för tillblivelse-ungdom 284 Tillblivelsens pedagogik: en utgång 285 Epilog: Tillblivelser och drömmar 287 English summary 289 Referenslista 301