Hylla
Titel och upphov Utbildningsvetenskap : vittnesseminarium om ett vetenskapsområdes uppkomst, utveckling och samtida utmaningar
Utgivning, distribution etc. Södertörns högskola Huddinge 2018
Utgivningsår
Fysisk beskrivning 72 sidor : illustrationer ; 21 cm
Serietitel - ej biuppslagsform
Seriebiuppslag under titel
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Inom Vetenskapsrådet bildades 2001 Utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK) med uppdrag att stödja högkvalitativ forskning med relevans för skolans och förskolans utveckling. I det svenska forskarsamhället är utbildningsvetenskap idag ett etablerat vetenskapsområde. Även om dess institutionella historia är påfallande kort är denna bakgrund viktig för att förstå dagens diskussioner om pedagogik och utbildningsvetenskap. Hösten 2017 anordnade Samtidshistoriska institutet tillsammans med ämnet idéhistoria ett vittnesseminarium om utbildningsvetenskap i allmänhet och UVK i synnerhet för att möjliggöra kunskapsbildning om områdets uppkomst och utveckling. Ambitionen var att rama in och belysa utbildningsvetenskapens framväxt, utveckling och nuvarande ställning, med en öppning mot vad detta vetenskapliga fält kan komma att vidareutvecklas till och bli i framtiden. Denna skrift utgörs av en transkriberad och lätt reviderad version av seminariet, där panelen bestod av Petter Aasen, Berit Askling, Elisabet Nihlfors och Tjia Torpe.
Term
Institutionsnamn
ISBN
Antal i kö:
*00002635cam a22004337i 4500
*00143794
*00520180315165633.0
*008180216s2018 sw d |000 0 swe d
*020 $a978-91-89615-36-6$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789189615366
*035 $a(SE-LIBR)22449565
*040 $aBOKR$dKo
*24510$aUtbildningsvetenskap :$bvittnesseminarium om ett vetenskapsområdes uppkomst, utveckling och samtida utmaningar /$credaktörer: Anders Burman, Daniel Lövheim & Johanna Ringarp
*260 $aHuddinge$bSödertörns högskola$c2018
*300 $a72 sidor :$billustrationer ;$c21 cm
*336 $btxt$2rdacontent
*337 $bn$2rdamedia
*338 $bnc$2rdacarrier
*4901 $aSamtidshistoriska frågor$x1650-450X
*520 $aInom Vetenskapsrådet bildades 2001 Utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK) med uppdrag att stödja högkvalitativ forskning med relevans för skolans och förskolans utveckling. I det svenska forskarsamhället är utbildningsvetenskap idag ett etablerat vetenskapsområde. Även om dess institutionella historia är påfallande kort är denna bakgrund viktig för att förstå dagens diskussioner om pedagogik och utbildningsvetenskap. Hösten 2017 anordnade Samtidshistoriska institutet tillsammans med ämnet idéhistoria ett vittnesseminarium om utbildningsvetenskap i allmänhet och UVK i synnerhet för att möjliggöra kunskapsbildning om områdets uppkomst och utveckling. Ambitionen var att rama in och belysa utbildningsvetenskapens framväxt, utveckling och nuvarande ställning, med en öppning mot vad detta vetenskapliga fält kan komma att vidareutvecklas till och bli i framtiden. Denna skrift utgörs av en transkriberad och lätt reviderad version av seminariet, där panelen bestod av Petter Aasen, Berit Askling, Elisabet Nihlfors och Tjia Torpe.
*650 7$aHumanities and the Arts$2hsv
*650 7$aHistory and Archaeology$2hsv
*650 7$aHistory$2hsv
*650 7$aHumaniora och konst$2hsv
*650 7$aHistoria och arkeologi$2hsv
*650 7$aHistoria$2hsv
*650 7$aHUMANITIES and RELIGION$2svep
*650 7$aHistory and philosophy subjects$2svep
*650 7$aHistory subjects$2svep
*650 7$aHistory of science and ideas$2svep
*650 7$aHUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP$2svep
*650 7$aHistorisk-filosofiska ämnen$2svep
*650 7$aHistorieämnen$2svep
*650 7$aIdé- o lärdomshistoria$2svep
*7001 $aBurman, Anders$d1971-$4edt
*7001 $aLövheim, Daniel$4edt
*7001 $aRingarp, Johanna$4edt
*71012$aSödertörns högskola$bInstitutionen för historia och samtidsstudier$4pbl
*7102 $aSödertörns högskola$4pbl
*830 0$aSamtidshistoriska frågor$x1650-450X
*841 $5Ko$ax a$b1803154u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.