Hylla
Titel och upphov Barn- och ungdomsvetenskap : grundläggande perspektiv
Utgivning, distribution etc. 2018
Stockholm : Liber, [2018]
2018
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning 668 sidor illustrationer 25 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*00142650
*00520180626163229.0
*008171010s2018 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789147113071$qinbunden
*035 $a(BOKR)9789147113071
*035 $a(SE-LIBR)21673322
*040 $aBOKR$bswe$dS$erda
*041 $aswe
*042 $9NB
*08204$a305.2307$223/swe
*084 $aOabkba:b$2kssb/8
*084 $aDofa:b $2kssb/8
*24510$aBarn- och ungdomsvetenskap :$bgrundläggande perspektiv /$cThomas Johansson & Emma Sorbring (red.).
*250 $aFörsta upplagan
*264 1$c2018
*264 1$aStockholm :$bLiber,$c[2018]
*264 3$c2018
*300 $a668 sidor$billustrationer$c25 cm
*336 $btxt$2rdacontent
*337 $bn$2rdamedia
*338 $bnc$2rdacarrier
*340 $b25 cm
*599 $aIndexeringslänk
*650 7$aBarn$xforskning$2sao
*650 7$aUngdomar$xforskning$2sao
*7001 $aJohansson, Thomas$4edt
*7001 $aSorbring, Emma,$d1972-$4edt
*841 $5Ko$ax a$b180112||0000|||||001||||||000000$e1
*852 $5Ko$bKo$hOa
*887 $a{"@id":"q82hgrj20gk31g0","modified":"2018-06-26T16:32:29.123+02:00","checksum":"50298461505"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"ns1fbc6t5nc5mrq","modified":"2018-01-18T12:51:02+01:00","checksum":"1593488223"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD PHILIP HWANG & INGRID PRAMLING SAMUELSSON 3 FÖRFATTARPRESENTATIONER 10 INLEDNING 18 DEL 1: BARN OCH UNGA I HISTORIA OCH NUTID 39 1 Barndomen i ett historiskt perspektiv BENGT SANDIN 40 2 Ungdom i ett historiskt perspektiv ERLING BJURSTRÖM 54 3 Barns och ungas rättigheter SOLVEIG HÄGGLUND 77 4 De eviga problembarnen MATS BÖRJESSON & EVA PALMBLAD 91 5 Barn som konsumenter och aktörer ur ett historiskt och samtida perspektiv ANNA SPARRMAN 104 DEL 2: DELAKTIGHET, INFLYTANDE OCH DEMOKRATI 121 6 Åldersmaktordningen och barns rätt till delaktighet JEANETTE SUNDHALL 122 7 Förhandlingar med barn: Rationalitet och dramatik i familjelivet ASTA CEKAITE 134 8 Villkor för barns lärande, delaktighet och inflytande i förskolan PIA WILLIAMS & SONJA SHERIDAN 148 9 Ungas politiska delaktighet som pedagogiskt förhållningssätt ERIK ANDERSSON 163 10 Motstånd och makt PHILIP LALANDER 178 DEL 3: LÄRANDE, KULTUR OCH MEDIESAMHÄLLET 191 11 Barn- och ungdomslitteratur som samhällsspegel? MAJ ASPLUND CARLSSON 192 12 Folkbildande raptivister och pedagogens renässans JOHAN SÖDERMAN 205 13 Subkulturer och ordnandet av skillnader ERIK HANNERZ 218 14 Kamratkulturer - ett sätt att förstå barns gemensamma aktiviteter ANNICA LÖFDAHL 233 15 Plattan i mattan! Eller vad händer när digitala verktyg används i förskolan? SUSANNE KJÄLLANDER 245 16 Barn, ungdomar och sociala gemenskaper på internet CAROLINA LUNDE & KRISTIAN DANBBACK 260 DEL 4: KROPP, HÄLSA OCH GENUS 275 17 Förhandling av genus och ålder på förskolan ANETTE HELLMAN 276 18 Ungdomars risktagande i en existentiell och genusordnad värld MARGARETA BOHLIN 290 19 Ungas kärleksrelationer DARUN JAF & THERÉSE SKOOG 306 20 Säkrare platser - alternativa familjer, relationsanarki och flersamhet bland lhbtq-ungdomar FANNY AMBJÖRNSSON 322 21 Ungas kroppar i rörelse - om ideal och hälsonormer i föreningsidrott och gymkultur JESPER ANDREASSON & KARIN REDELIUS 338 22 Psykisk hälsa ur barns och ungdomars perspektiv: de sociala relationernas avgörande betydelse ANETTE WICKSTRÖM & KARIN ZETTERQVIST NELSON 350 DEL 5: GLOBALISER1NG, MIGRATION OCH RELIGION 365 23 Regler, relationer och möten - "ensamkommande" ungdomars första tid i Sverige MARCUS HERZ 366 24 Efter flykten: Migrationens innebörder och förändrade villkor för barn och föräldrar som beviljats uppehållstillstånd i Sverige DISA BERGNEHR 379 25 Likvärdighet - samhällets löfte till ungdomar! Hur segregation urholkar likvärdigheten medan en hållbar skolutveckling befrämjar den NIHAD BUNAR 392 26 Från invandrarkunskap till hemkultur. Interkulturell pedagogik i svensk utbildning NILS HAMMAREN & JOHANNES LUNNEBLAD 406 27 Religion och livstolkning bland barn och unga SIGNILD RISENFORS & KERSTIN VON BRÖMSSEN 421 DEL 6: SKOLAN SOM ARBETSPLATS 437 28 Med rätt att påverka - förskola/skola, sociala praktiker och värden CAMILLA LÖF & INGEGERD TALLBERG BROMAN 438 29 Skolan, juridiken och brottsoffret: Professionellas berättelser om arbetet med utsatta elever YLVA ODENBRING, THOMAS JOHANSSON & JOHANNES LUNNEBLAD 452 30 Flickor som förövare: Skolmobbning och normerande ordningar i flickors kamratgrupper ANN-CARITA EVALDSSON 463 31 Historien om antipluggkulturen: Killars skolmotstånd som berättelse och förortseleven som nytt namn för de stökiga RICKARD JONSSON 475 32 Stress och hälsorelaterade besvär bland flickor i skolålder PETRA LINDFORS 488 DEL 7: UNGA VUXNA I OCH UTANFÖR ARBETSMARKNADEN 503 33 Mellanrummet - utveckling och livsvillkor i de unga vuxenåren MARIA WÄNGQVIST 504 34 Delaktighet i olika världar - om vuxenblivande och identifikationsprocesser hos unga vuxna med särskolebakgrund MARTIN MOLIN 515 35 "Kvar vid barnbordet " - om unga vuxna utanför arbetsmarknaden ANITA BECKMAN & ÅSA ANDERSSON 529 36 Unga som varken jobbar eller studerar i Sverige och Europa PETER HÅKANSSON 544 37 Ungdomar och kriminalitet FELIPE ESTRADA 558 DEL 8: BARN OCH UNGA I UTSATTA LIVSSITUATIONER 579 38 Hur förstå barnfattigdom i det svenska välfärdssamhället? TAPIO SALONEN 580 39 Upplevelser av ekonomisk utsatthet: Barns och ungas aktörskap och strategier ANETTE BOLIN 596 40 Barn som upplever våld: Barns röster, barns aktörskap och utveckling av kunskap om utsatta barn MARIA ERIKSSON 608 41 Våld och kränkningar i ungas parrelationer EMMA SORBRING, MARIA ERIKSSON & CAROLINA ÖVERLIEN 622 42 Att organisera stöd så att barns och ungas aktörskap tas till vara ANETTE BOLIN & EMMA SORBRING 638 SLUTORD: En vetenskap om barn och ungdom - karaktär och elementära former MATS TRONDMAN & ANNA LUND 653