Hylla
Personnamn
Titel och upphov Montessoris pedagogiska imperium : kulturkritik och politik i mellankrigstidens Montessorirörelse
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 499 sidor, 14 onumrerade planschsidor : illustrationer ; 23 cm
Personnamn
Kronologisk term 1910-talet 1918-1939 (mellankrigstiden)
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*00001080nam a2200325 i 4500
*00142128
*00520171021030832.4
*008170905s2017 sw |||| |00| 0 swe d
*020 $a978-91-7173-512-6$qdanskt band
*035 $a(SE-LIBR)21484421
*035 $a(Ko)49532
*040 $aBOKR$bswe$erda$dS
*042 $9NB
*08204$a371.39209042$2sao
*084 $aEaca $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aQuarfood, Christine,$d1958-$4aut
*24510$aMontessoris pedagogiska imperium :$bkulturkritik och politik i mellankrigstidens Montessorirörelse /$cChristine Quarfood
*300 $a499 sidor, 14 onumrerade planschsidor :$billustrationer ;$c23 cm
*60014$aMontessori, Maria,$d1870-1952
*648 7$a1910-talet$2sao
*648 7$a1918-1939 (mellankrigstiden)$2sao
*650 7$aMontessoripedagogik$xhistoria$2sao
*651 4$aFörenta statena
*651 4$aItalien$0149298
*651 4$aEngland
*852 $5Ko$bKo$hEm$lQUA
*951 $aItalia$uItalien
*951 $aRepubblica Italiana$uItalien
*951 $aRepubliken Italien$uItalien
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 9 DEL I. DEN PEDAGOGIKHISTORISKA BAKGRUNDEN 1. Sinnestränande pedagogik: en kort historik 19 1.1. Den sinnliga bildningstraditionens pionjärer 19 1.2. Det tyska spåret: formell sinneskultur och sinnesgymnastik 25 1.3. Det franska spåret: handikappspedagogikens apparatur 33 2. Förskoledebatten före Montessori 39 2.1. Fröbels lekpedagogik 39 2.2. Aporti, Fröbel och det italienska kynnet 47 2.3. Sekelslutets Fröbelkritik: Key och Sergi 52 2.4. Sinnesgymnastik i förskolan 60 2.5. Den italienska barnträdgården: Agazzimetoden 67 5. Montessorimetoden som alternativ 71 3.1. Montessoris utgångspunkter 71 3.2. De första stödgrupperna och kurserna 84 DEL II. ETT VINNANDE KONCEPT 4. Lanseringen i USA 101 4.1. Montessori får en manager 101 4.2. En amerikansk bestseller: The Montessori Method 105 4.3. Europas intressantaste kvinna 112 4.4. Kritik och kontroverser 119 5. Mot en ny skolpedagogik 127 5.1. Självuppfostran i skolan 127 5.2. Montessoris skolkritik: några teman 129 5.3. Polariseringsprincipen 134 5.4. Från kaos till ordning: det andliga uppvaknandet 139 6. Den osynliga lärarinnan 145 6.1. Barn i glashus: Montessoris Panopticon 145 6.2. Miljöns tillrättaläggande 150 6.3. Observationens ädla konst 155 DEL III. MELLANKRIGSTIDENS EUROPEISKA MONTESSORIRÖRELSE 7. En rörelse på frammarsch 167 7.1. Montessorirörelsens speciella dynamik 167 7.2. Den viktigaste sociala frågan 172 7.3. Londonkursen 1919: Radices reportage 178 7.4. Lärare och läromedel i engelsk Montessoridebatt 1921-1923 187 8. Montessoris appell 203 8.1. Den första internationella Montessoritidskriften 203 8.2. Nya barn i en ny värld 210 8.3. Psykopedagogiska perspektiv 214 8.4. Sensitiva perioder i barnets utveckling 226 8.5. Barnens egna kyrka: Barcelonaexperimentet 235 DEL IV. DEN ITALIENSKA MONTESSORIRÖRELSENS POLITISERING 9. En omaka allians: Montessori-Mussolini 247 9.1. Den fascistiska parentesen? Forskningsläget 247 9.2. Montessori pro et contra 262 9.3. ONM från Gentilereformen till Milanokursen 281 10. Imperiedrömmar 305 10.1. Montessoriidéns lansering 1927-1929 305 10.2. Ett andligt imperium med centrum i Rom 323 10.3. Fredsföredraget 1932 och Sorgeaffären 346 10.4. Romkongressen 1934: exit Montessori 364 Kronologisk översikt 383 Noter 39i Källor och litteratur 461 Bildförteckning 489 Personregister 492