Hylla
Personnamn
Titel och upphov Den svenska skolgårdens historia : skolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum
Utgivning, distribution etc. Nordic Academic Press, Lund : [2017]
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 290 sidor : illustrationer ; 23 cm
Serietitel - ej biuppslagsform
Nummer i serie
Seriebiuppslag under titel
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*00001214nam a2200337 i 4500
*00142099
*00520171003030836.0
*008170425s2017 sw a||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-88168-83-2$qinbunden
*035 $a(SE-LIBR)20253938
*035 $a(Ko)49499
*040 $aBOKR$bswe$erda$dH$dS
*042 $9NB
*08204$a371.6109485$223/swe
*084 $aEml$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aLarsson, Anna,$d1967-$eaut
*24514$aDen svenska skolgårdens historia :$bskolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum /$cAnna Larsson, Björn Norlin & Maria Rönnlund
*260 $aLund :$bNordic Academic Press,$c[2017]
*300 $a290 sidor :$billustrationer ;$c23 cm
*4901 $aUmeå studies in history and education ;$v16
*650 7$aSkolgårdar $xsociala aspekter$xhistoria$2sao
*651 4$aSverige
*655 7$aAnalys och tolkning$2saogf
*7001 $aNorlin, Björn,$d1976-
*7001 $aRönnlund, Maria,$d1962-
*830 0$aUmeå studies in history and education ;$v16
*852 $5Ko$bKo$hEm$lLAR
*951 $aKonungariket Sverige$uSverige
*955 $aTolkning$uAnalys och tolkning
*955 $wg$aInformativa verk$uAnalys och tolkning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 1. Introduktion 11 Syfte, analytiska dimensioner och forskningsfrågor 13 Forskningsöversikt 14 Skolgården som socialt och pedagogiskt rum - teori och begrepp 17 Material, metod och etiska överväganden 19 Bokens disposition 21 Skolgårdens tidigmoderna historia 23 Från reformationstid till det moderna utbildningssamhällets födelse Reformationen, stormaktstiden och skolväsendets nyordning 25 2. Skolgården och skolans utemiljö 28 Rast, vila, lek och fysisk rörelse som pedagogiska imperativ 32 Ämnesundervisningen och utemiljöns nyttiggörande 39 Om funktion, sundhet och estetikens gynnande inverkan 43 Skolhäkten - disciplinens materialitet 45 Skolgårdens tidigmoderna historia - från ett pedagogiskt terra incognita till undervisningens försiktiga stöttepelare 48 3. Den lärda skolans skolgård i moderniseringens tid 51 Standardisering, reglering och materialisering 1800-1905 Modernisering av utbildningen - mot ett utbildningssystem 52 Gymnastik, lek och hälsa - den fysiska fostrans nya inramning 54 Nationalismens och militarismens inverkan på utemiljön 64 Skolgården och ämnesundervisningen 67 Skolgården och det offentliga rummet 68 Den lärda skolans skolgård i moderniseringens tid - mot ett pedagogiskt förankrat och enhetligt koncept? 76 4. Skolgård och utemiljö i sammanslagningarnas tid 1905-1970 79 Sammanslagningarnas tid 80 Kraven på läroverksmiljöerna skärps och centraliseras 81 Fysisk aktivitet - lek, idrott och hälsa 85 Undervisningsämnena och nyttjandet av utemiljön 92 Hygienens och ordningens materialitet 95 Skolgården och det omgivande samhället 97 Skolgård och utemiljö i sammanslagningarnas tid 100 5. Folkskolegården 1842-1919 101 Samhällsomvandling och allmän folkskola 102 Folkskolans utemiljö och skolgård 103 Visionärer för en vackrare skola och skolgård 106 Lärarens skolgård 111 Skolträdgården 115 Gymnastik 124 Leken och rasterna 127 Skolgården och hälsofrågor 132 Folkskolegården - ett rum för lärare och elever 135 6. Skolgården i demokratins Sverige 137 Folkskola, enhetsskola, grundskola 1919-1990 Från folkskola till grundskola 138 Skolgården i estetikens tjänst 139 Utemiljö med tjänstebostad, lekplats och avträden 143 Gymnastik med lek och idrott 150 Hembygdskunskap 153 Lek och aktivitet 158 Skolgården - ett rum för relationer 164 Växande kritik av skolgården 171 Skolgården i demokratins Sverige - asfalt och relationer 177 7. Skolgården i en tid av decentralisering 179 Skolgårdsprojekt med pedagogiska ambitioner på 1990-talet 1990-talets arkitektur och pedagogik 180 Skolgårdsprojekt tar form 182 Skolgården som pedagogisk resurs 190 Erfarenheter från skolgårdsprojekt 202 Kontinuitet och förändring 208 8. Skolgården i samtid och framtid 209 Den planlagda skolgården - idéer och principer på kommunal förvaltningsnivå 209 Skolpersonalens ambitioner med skolgården 217 Elevers erfarenheter 223 Att göra plats för barn och unga 230 Den svenska skolgården - sig lik eller i upplösning? 233 9. Den svenska skolgårdens historia 235 Sammanfattande analys Skolgården som en plats för fysisk rörelse, lek och rekreation 236 Skolgården, utemiljön och ämnesundervisningen 238 Skolgårdens gröna ytor 239 Skolgården i närsamhället 241 Skolgården som socialt rum 242 Skolgården som pedagogiskt och socialt rum - kontinuitet och förändring 245 Noter 249 Källor och litteratur 271 Om författarna 287 Umeå Studies in History and Education 289