Hylla
Personnamn
Titel och upphov Professionell handledning
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2015
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Även med tryckår 2017 (6. tr.)
Anmärkning: Innehåll 1. Handledning -- 2. Handledningsprocessen och handledningsrelationer -- 3. Handledning : ett möte mellan människor -- 4. Handledningens moment och tekniker -- 5. Kommunikation -- 6. Andra typer av handledning -- 7. Handledningens gränsområden
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Handledning spelar en allt viktigare roll i mötet mellan teoretisk utbildning och praktisk yrkesutövning. Den studerande ska genom praktik och handledning bli en självständig yrkeskollega. Handledaren har ett stort ansvar för att skapa goda betingelser för nyutbildades inträde i yrket. Att kunna handleda kan ses som en särskild kompetens hos personer med gedigen erfarenhet inom ett yrke. Professionell handledning lyfter fram handledningens olika moment och utvecklingsfaser, liksom olika aspekter av de yrkesmässiga och personliga relationer som utvecklas under en god handledning. Boken tydliggör också skillnaden mellan handledning och andra processer såsom coaching, konsultation, psykoterapi, undervisning och arbetsledning. I denna tredje, utvidgade upplaga har aktuell litteratur och nya perspektiv inom handledningsforskning tillkommit. Professionell handledning vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare, men även till andra personer som deltar i handledning som en del av sin utbildning eller yrkesutövning. Även en erfaren handledare kan finna boken relevant då den samlar handledningens olika aspekter i en överskådlig framställning.
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00141987
*00520190819114002.0
*008150211s2015 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144102962
*035 $a(SE-LIBR)17542564
*041 $aswe
*08204$a371.394$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*100 $aSelander, Ulla-Britt,$d1938-
*24510$aProfessionell handledning /$cUlla-Britt Selander, Staffan Selander.
*250 $a3., [omarb.] uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2015
*300 $a77 s.$c23 cm
*500 $aÄven med tryckår 2017 (6. tr.)
*505 $a1. Handledning -- 2. Handledningsprocessen och handledningsrelationer -- 3. Handledning : ett möte mellan människor -- 4. Handledningens moment och tekniker -- 5. Kommunikation -- 6. Andra typer av handledning -- 7. Handledningens gränsområden
*520 $aHandledning spelar en allt viktigare roll i mötet mellan teoretisk utbildning och praktisk yrkesutövning. Den studerande ska genom praktik och handledning bli en självständig yrkeskollega. Handledaren har ett stort ansvar för att skapa goda betingelser för nyutbildades inträde i yrket. Att kunna handleda kan ses som en särskild kompetens hos personer med gedigen erfarenhet inom ett yrke. Professionell handledning lyfter fram handledningens olika moment och utvecklingsfaser, liksom olika aspekter av de yrkesmässiga och personliga relationer som utvecklas under en god handledning. Boken tydliggör också skillnaden mellan handledning och andra processer såsom coaching, konsultation, psykoterapi, undervisning och arbetsledning. I denna tredje, utvidgade upplaga har aktuell litteratur och nya perspektiv inom handledningsforskning tillkommit. Professionell handledning vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare, men även till andra personer som deltar i handledning som en del av sin utbildning eller yrkesutövning. Även en erfaren handledare kan finna boken relevant då den samlar handledningens olika aspekter i en överskådlig framställning.
*650 7$aHandledning$0https://id.kb.se/term/sao/Handledning$2sao
*650 2$aPreceptorship
*650 0$aTutors and tutoring
*700 $aSelander, Staffan,$d1947-
*852 $5Ko$bKo$cKURS
*887 $a{"@id":"sb4dftv405q357m","modified":"2019-08-19T11:40:02.059+02:00","checksum":"93296513969"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"7clvgw4d13vdjr5","modified":"2020-11-02T15:00:37.879+01:00","checksum":"114983408923"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Inledning 9 1 Handledning 13 Den sociologiska dimensionen 13 Den pedagogiska/didaktiska dimensionen 14 Den psykologiska dimensionen 15 Handledarens roll 16 Handledningssituationen 17 Praktikantens roll 18 2 Handledningsprocessen och handledningsrelationer 21 Relationer i handledningsprocessen 22 Handledarens uppgift 25 3 Handledning - ett möte mellan människor 27 Reaktionsmönster i handledningen 29 Exempel på motstånd och inlärningsproblem 32 Att handskas med motstånd och inlärningsproblem 35 4 Handledningens moment och tekniker 39 Kontraktet 42 Teman 43 Redovisning och redovisningstekniker 44 Återkoppling 50 Handledarens roll som "container" 52 Bedömning och utvärdering 53 5 Kommunikation 55 Aktivt lyssnande 57 Vad visar vi om oss själva när vi lyssnar? 59 Kontrollera förståelsen 60 Känslomässiga hinder 60 6 Andra typer av handledning 63 Grupper 63 Grupphandledning 65 Handledning utan applikand 66 Handledning av handledare 68 7 Handledningens gränsområden 69 Coachning kontra handledning 69 Konsultation kontra handledning 70 Undervisning kontra handledning 71 Psykoterapi kontra handledning 71 Arbetsledning kontra handledning 72 Slutord 73 Litteratur 75