Hylla
Titel och upphov Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
Utgivning, distribution etc. Liber, Stockholm : 2012
Egypten
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00141986
*00520151205083201.0
*008110707s2012 sw |||||||||||000 0|swe|
*020 $a9789147099856
*035 $a(SE-LIBR)12239797
*041 $aswe
*08204$a375.001$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aVad räknas som kunskap? :$bläroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola /$cTomas Englund, Eva Forsberg, Daniel Sundberg (red.).
*250 $a1. uppl.
*264 1$aStockholm :$bLiber,$c2012
*264 3$aEgypten
*300 $a315 s.$c21 cm
*650 7$aLäroplaner$0https://id.kb.se/term/sao/L%C3%A4roplaner$2sao
*650 7$aKunskap$xattityder till$2sao
*650 0$aCurricula
*700 $aEnglund, Tomas,$d1946-$4edt
*700 $aForsberg, Eva,$d1955-$4edt
*700 $aSundberg, Daniel,$d1971-$4edt
*852 $5Ko$bKo$hEab
*887 $a{"@id":"wf780j071fnm1z2","modified":"2015-12-05T08:32:01+01:00","checksum":"111695208020"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"t65gptt4rjvxpjg5","modified":"2020-11-19T14:03:56.159+01:00","checksum":"75915711701"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Introduktion - vad räknas som kunskap? 5 TOMAS ENGLUND, EVA FORSBERG, DANIEL SUNDBERG I Läroplansteori - forskning om skolans mål, kunskaper och mening Utbildningspolitisk monopolism - nya utmaningar för läroplansteorin 20 TOMAS ENGLUND Den svenska läroplansteoretiska forskningen - en personligt hållen reflektion 39 ULF P. LUNDGREN Den liberal-progressive Isereplanmodellen 62 ERLING LARS DALE Läroplansteori - några samtida utvecklingslinjer 80 DANIEL SUNDBERG Läroplansteori mellan rum, tid och handling 100 AGNETA LINNÉ II Skolans mening Kunskap för bildning? 118 INGRID CARLGREN Integrativ didaktik som kritisk läroplansteori 140 CHRISTER FRITZELL Om kommunikation som grunden för mening och kunskap - i en värld som vi delar med andra 162 NINNI WAHLSTRÖM Bildningens plats i den svenska läroplanen - några kritiska reflektioner 179 ANDREAS NORDIN III Skolans kunskaper Re/produktionen av kunskap i det svenska utbildningssystemet 200 EVA FORSBERG OCH CHRISTIAN LUNDAHL Kunskapssyn i omvandling? 225 EVA FORSBERG Kunnskapsløftet som reformprogram: fra betingelser til forventninger 242 KARI BACHMANN OCH KIRSTEN SIVESIND IV Skolans kunskapspraktiker Laroplansteori, genealogi och ett kosmopolitiskt perspektiv: Om att problematisera innehållet i gymnasieskolans turismämne 262 ANDERS OLSSON Svenskämnets traditioner som dold läroplan 277 EVA HULTIN Läroplan i rörelse - i möte mellan nationell utbildningspolitik och kommunal genomförandepraktik 289 PIA SKOTT Medverkande författare 309 Register 310