Hylla
Titel och upphov Kunskap och människans redskap : teknik och lärande
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2008
Ungern
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00141982
*00520180529130538.0
*008080212s2008 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144048321
*035 $a(SE-LIBR)10683450
*041 $aswe
*08204$a370.1523$223/swe
*084 $aEaac$2kssb/8
*084 $aDoeaa$2kssb/8
*084 $aP:oa$2kssb/8
*24510$aKunskap och människans redskap :$bteknik och lärande /$cHans Rystedt, Roger Säljö (red.).
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2008
*264 3$aUngern
*300 $a283 s.$bill.$c23 cm
*650 7$aInlärning$xsociala aspekter$2sao
*650 4$aTekniksociologi |2 sao
*700 $aRystedt, Hans,$d1951-$4edt
*700 $aSäljö, Roger,$d1948-$4edt
*852 $5Ko$bKo$cKURS
*887 $a{"@id":"n5zztnh00m3mf56","modified":"2018-05-29T13:05:38+02:00","checksum":"168239070346"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"t65gp0xqrlwkcxtq","modified":"2020-11-19T14:06:14.398+01:00","checksum":"125381090174"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Syftet med boken är att genom exempel från olika områden visa hur nära våra kunskaper är kopplade till teknik, och hur vi lär och gör erfarenheter genom att samspela med en värld av alltmer sofistikerade materiella objekt och redskap. Vänder sig till lärarstuderande men även till utbildningar inom media-, hantverks- och vårdområdena. Förlagsinformation: Genom historien har människor omvandlat sina idéer till materiella redskap - konstgjorda ting som vi använder i nästan allt vi gör. Man kan till och med hävda att vi numera är helt beroende av teknik också när vi tänker; vi använder kalkylatorn för att räkna, ordbehandlaren för att skriva och när vi behöver komma ihåg något tar vi till papper och penna eller någon programvara på datorn. Människors kunskaper och färdigheter är kopplade till alltfler sådana redskap, och våra kunskaper har utvecklats genom årtusendena just genom att vi kan uttrycka dem med hjälp av materiella objekt. Syftet med denna bok är att genom exempel från olika områden visa hur nära våra kunskaper är kopplade till teknik, och hur vi lär och gör erfarenheter genom att samspela med en värld av alltmer sofistikerade materiella objekt och redskap. Boken vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildningar, men också till utbildningar inom media-, hantverks- och vårdområdena samt till alla som har ett intresse för lärande i det moderna och komplexa samhället.
Författarpresentation 9 Lärande i människans landskap 13 ROGER SÄLJÖ Den redskapande varelsen 14 Lärande i skolan och användning av redskap 18 Kunskap och människans redskap: teknik och lärande 20 DEL 1 LÄRANDE: MÄNNISKAN I TEKNIKENS HÄNDER OCH TEKNIKEN I MÄNNISKANS HÄNDER 29 In here I am pretty - onlinerollspel, stigma och identitet 31 JONAS LINDEROTH & ROGER SÄLJÖ MMORPG 35 Situerade aktivitetssystem 36 Spelarna berättar 38 Problemens karaktär 39 Slutord 47 Analoga dialoger om digitala patienter - IT och kunskap i arbete 51 THOMAS WINMAN & HANS RYSTEDT IT i vården 51 Journalen från förr till nu 53 Elektroniska journaler och yrkesspråk 56 Elektroniska journaler, standardisering och vård: en empirisk studie 58 Elektroniska journaler i praktiken 60 Diskussion och slutsatser 68 Organisera för lärande - IT-support som lärmiljö 75 ANN-CHARLOTTE EKLUND, ÅSA MÄKITALO & ROGER SÄLJÖ Ett nytt kunskapsfält i samhället: IT-support 77 Att hålla systemet igång: IT-supportens kärna 78 Case Studion - en arrangerad samtalsaktivitet 84 Avslutande kommentarer 91 Tvätten - ett rumsrent kunskapsfält? 95 HELENA ÅBERG Tvättarbetet 96 Varför tvättar vi? 100 Tvätt har miljökonsekvenser 103 Tvätten ett sociotekniskt system 104 Kunskap för och om tvätt 106 DEL 2 LÄRANDE: TEKNIK I SKOLA OCH UTBILDNING 111 Pedagogiska praktiker och virtuella realiteter 113 LARS-ERIK JONSSON Perspektiv 114 Skolan och verktygen 115 Byteshandel 117 Vardagens redskap 118 Yrkeskompetens 119 Tillägnandets dilemman 120 Incitament och villkor i högre utbildning 126 Avlastning, belastning eller omlastning? 133 Chatt som samtalskultur - hur yrkesverksamma lär sig kommunicera i en webbaserad miljö 139 MONA NILSEN & ÅSA MÄKITALO Hur fungerar en chatt? 141 En ny samtalskultur? 143 Samtal ansikte mot ansikte: ett jämförelseobjekt för chatten? 144 Den studerade miljön 147 Hur koordinerar sig deltagarna i chatten? 147 Avslutande diskussion 156 Webbresurser i samtal - att använda en wiki för instruktion och lärande 161 GUSTAV LYMER & JOHAN LUNDIN Den studerade miljön - en kurs i etnografi och design 164 Wikin som resurs för lärare och studenter 166 Diskussion 173 Slutord 175 Sinnenas skolning - variation och invarians i Maria Montessoris pedagogik 179 KERSTIN SIGNERT & FERENCE MARTON Montessoripedagogiken 180 Sinnenas skolning 181 Sinnestränande artefakter 187 Hur lär man genom att använda dessa artefakter? 191 Slutsats 193 DEL 3 LÄRANDE SKAPANDE OCH HANTVERK 195 Konsten att göra någonting av något - myter om kunskapsbegreppets karaktär 197 MIKAEL ALEXANDERSSON & ANNIKA LANTZ-ANDERSSON Kunskapens olika dimensioner 197 Slöjden - myten om det manuella lärandet 199 Datoranvändning - myten om det intellektuella lärandet 201 Vad har då slöjd och datoranvändning gemensamt - det vill säga, vilka parallella strukturer inrymmer dessa tekniker/verktyg? 202 Att skapa artefakter för att kunna lära i och om världen 203 Den glömda - och undangömda - kunskapsformen 206 Meningsfullhet när hand, känsla och tanke samverkar 208 Instruktion och imitation - hantverkets responsiva pedagogik 213 OSKAR LINDWALL & ANNA EKSTRÖM Etnometodologi och pedagogik 217 Luftmaskor och virkbeskrivningar 220 Demonstrera och imitera 227 Diskussion 238 Att dikta en spets 245 KRISTINA MALMBERG Tradition och trender 245 Hantverkets betydelse i olika samhallen 247 Utgångspunkter och syfte 248 Knyppling i praktiken 248 Estlandssvensk bakgrund 250 Lärandeprocessen - vid knyppeldynan 253 Diskussion 259 Att tänka med nålen i hand - medierande redskap i slöjdpraktik 263 MARLENE JOHANSSON Redskap och slöjdpraktik 263 En vanlig nål 265 Att lära sig tänka med nålen 268 Växla mellan att vara den som kan och den som inte kan 270 Sakregister 277