Hylla
Personnamn
Titel och upphov Diskurser och konstruktioner : en sorts metodbok
Utgivning, distribution etc. Lund : Studentlitteratur, 2003
Lund : Studentlitteratur
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän 2. tr., 2003 ; 3. tr., 2005 ; 4. tr., 2006 ; 5. tr., 2008 ; 8. tr., 2010
Term
Indexterm - Okontrollerad
Annat medium Även utgiven elektroniskt Diskurser och konstruktioner 2010 ISBN 9789144064000
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a 7ar4500
*00141980
*00520190612165310.0
*008030312s2003 sw |||||||||||000 ||swe|
*020 $a9789144027739$qhäftad
*020 $a9144027737$c268:00
*035 $a(SE-LIBR)8868408
*041 $aswe
*080 $a303
*080 $a001
*08204$a001.42$222/swe
*084 $aDd$2kssb/7
*1001 $aBörjesson, Mats,$d1962-
*24510$aDiskurser och konstruktioner :$ben sorts metodbok /$cMats Börjesson.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2003
*264 3$aLund :$bStudentlitteratur
*300 $a205 s.$c23 cm
*340 $b23 cm
*500 $a2. tr., 2003 ; 3. tr., 2005 ; 4. tr., 2006 ; 5. tr., 2008 ; 8. tr., 2010
*650 7$aDiskursanalys$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Diskursanalys
*650 7$aVetenskapsteori$0https://id.kb.se/term/sao/Vetenskapsteori$2sao
*650 7$aVetenskap$xmetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Vetenskap--metodik
*650 7$aForskning och utveckling$2albt//swe$9swe
*650 7$aVetenskapsteori$2albt//swe$9swe
*650 7$aMetoder$2albt//swe$9swe
*650 7$aKnowledge, theory of$2shbe
*650 7$aResearch$2shbe
*650 7$aVetenskaplig metodlära$2albt//swe
*650 7$aVetenskapsteori$2albt//swe
*650 7$aForskning och utveckling$2albt//swe
*650 7$aMetoder$2albt//swe
*650 7$aresearch methods$2agrovoc
*650 7$asocial sciences$2agrovoc
*650 0$aDiscourse analysis
*650 0$aMethodology
*653 $aSocial konstruktionism
*77608$iÄven utgiven elektroniskt$tDiskurser och konstruktioner$d2010$z9789144064000$wIMP(SE-LIBR)11843597
*852 $5Ko$bKo$hDd
*887 $a{"@id":"8rkh61cl50v1w45","modified":"2019-06-12T16:53:10.515+02:00","checksum":"102450161721"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"59jsdt2b5417kn7","modified":"2020-02-05T08:30:20.503+01:00","checksum":"86724767124"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Denna bok är en introduktion till den reellt existerande konstruktionismen och det idag kraftigt växande fält som kallas diskursanalys. Med en ansats som ligger i skärningspunkten mellan forsknings- och lärobokstext vill författaren visa hur verklighetsbeskrivningar byggs upp och hur verklighetsbeskrivningar (eller diskurser) redan formulerat världen åt oss. Boken står på tre ben; den handlar om vetenskaplig metod, om diskursanalys och social konstruktionism, samt om vetenskapsteoretiska frågor i vår tid av omvälvningar inom samhällsvetenskaperna. Till den idag så brännande vetenskapliga debatten mellan realism och konstruktionism fokuseras den allt större bredd av materialtyper som numera används inom samhällsvetenskaperna, samt hur språket och dess kategorier bygger upp vår värld. Som historiska och nutida konkretiseringar analyseras i särskilda avsnitt välfärdsstaten och dess relationer till de sociala vetenskaperna, samt skoldiskurser kring hur skolan ska styras och vilken sorts elever som förväntas befolka den i vår tid. Boken vänder sig till forskare och studenter inom samhällsvetenskap och humaniora, men är även av intresse för alla de som funderat över vad kunskap egentligen är för något, och vad vi kan göra med den.
Tack 5 Upptakt: en debattartikel som aldrig skickades 7 Reflektion ett 11 Reflektion två 11 Reflektion tre 12 Del 1 Diskursanalys, konstruktionism och vetenskap 15 Frågestil och utgångspunkter 15 Diskurs- och samhällsanalys 25 Foucault 34 Kunskapssociologi och konstruktionism - några nedslag 39 Realism, relativism och vetenskapens möjligheter 49 Inledning 49 Att spegla eller konstruera? 53 Att foga in kultur och historia 60 Del 2 Språk och berätta(n)de diskurser 69 Inledning 69 Narrativ analys - berättelser och förhandlingar 75 Några analytiska verktyg 86 Inledning 86 Kategorier och metaforer 87 Ontological gerrymandering och 'fakta visar' 92 Modaliseringar och passivformer 96 Intervjun som faktaproduktion 100 Attitydmätningen som faktaproduktion 106 Del 3 Välfärds- och skoldiskurser 115 Perspektiv på välfärd 115 Välfärdsstatens vetenskaper 115 Välfärdsbokslutet 122 Ett samtal på försäkringskassan 128 Förslag till analys 132 Skolledning: 'Rektor har ordet' 137 Inledning 137 Samtalskultur och modernt ledarskap: 141 Pedagogiskt ledarskap och plikten att vara aktiv 143 Skolan och samhällets framtid 146 Skolan är ute på marknaden 149 Några avslutande analyser 152 Del 4 Mot en reflexiv samhällsvetenskap 159 De många materialtyperna för diskursanalys 159 Samhällsvetenskap och absolutismens fällor 162 Exemplet teorigenerering 168 Hur stor är en diskurs - och vems är den? 170 Diskursanalys: de kritiska vs de reflexiva 179 Slutplädering 183 Appendix 1 189 Appendix 2 190 Litteratur 191