Hylla
Personnamn
Titel och upphov Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Utgivning, distribution etc. Liber, Stockholm : 2005 (Uppsala : Almqvist & Wiksell)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning 152, [2] s. : ill. ; 23 cm
Anmärkning: Allmän 2.-3. [tr.], 2005 ; 4. [tr.], 2006 ; 5.-6. [tr.], 2007
Term
ISBN 91-47-05215-5 978-91-47-05215-8
Antal i kö:
*00001162nam a2200337 a 4500
*00141905
*00520170525030839.5
*008050209s2005 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a91-47-05215-5
*020 $a978-91-47-05215-8
*035 $a(SE-LIBR)9819260
*035 $a(Ko)49293
*040 $aNB
*042 $9NB
*08204$a372.21$222
*084 $aEa.01$2kssb/7
*1001 $aÅberg, Ann
*24510$aLyssnandets pedagogik :$betik och demokrati i pedagogiskt arbete /$cAnn Åberg, Hillevi Lenz Taguchi
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2005$e(Uppsala :$fAlmqvist & Wiksell)
*300 $a152, [2] s. :$bill. ;$c23 cm
*500 $a2.-3. [tr.], 2005 ; 4. [tr.], 2006 ; 5.-6. [tr.], 2007
*650 7$aFörskolepedagogik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rskolepedagogik
*650 7$aFörskolan$xpedagogiska aspekter$2sao
*650 7$aPedagogik$xetik och moral$2sao
*7001 $aLenz Taguchi, Hillevi,$d1962-
*852 $5Ko$bKo$hEa$lÅBE
*900 $aTaguchi, Hillevi Lenz,$d1962-$uLenz Taguchi, Hillevi,$d1962-
*950 $aFörskolan$xpedagogik$uFörskolepedagogik
*950 $aPedagogik i förskolan$uFörskolepedagogik
*950 $aPedagogik$wg$uFörskolepedagogik
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Förord till de teoretiska mellanspelen 7 DEL I Om att arbeta sig fram till en mer demokratisk pedagogik 9 Kapitel 1. Från leda till lust 10 Att försöka passa in i metoder 10 Nätverkets betydelse 13 Vilja, lust och mod 15 Kapitel 2. Vad är det att dokumentera? 17 Att lyssna för att förstå 17 När blir dokumentationen en pedagogisk dokumentation? 20 Föräldrar möter dokumentationen 22 Planeringstid förvandlas till reflektionstid 24 Kapitel 3. Att förändra i den pedagogiska miljön 27 Dokumentation som stöd i miljön 31 Kapitel 4. Samlingen som ett redskap för etik och demokrati 35 Barnen visar vägen 38 En mötesplats för lärande och demokrati 42 Teoretiskt mellanspel: Om fantasier och rädsla i ett pedagogiskt arbete 45 DEL II Ett (mer) etiskt och demokratiskt arbetssätt tar form 57 Kapitel 5. Sätt att praktisera etik och demokrati 58 Barnsyn och kunskapssyn hör ihop 58 Vuxna som förmedlar eller barn som ställer frågor 60 Demokrati och delaktighet 64 Makt och ansvar 67 Att vara delaktig på olika sätt 69 Vad är rättvisa? 71 Det enskilda barnets utveckling 73 Kapitel 6. Att dokumentera, lyssna och reflektera 76 Olikheten blir lärandets drivkraft 76 Ett (miss)lyckat grupparbete 81 Att välja och ge förutsättningar 83 Teoretiskt mellanspel: Om lust och mod i ett kooperativt lärande 86 DEL III Kooperativt lärande i en förhandlande pedagogik 92 Kapitel 7. Barnen i ett kooperativt lärande 94 Att lyssna för att finna meningsfullhet 94 Om kooperativa lärprocesser 97 Att ta hand om det barnen skapar 101 Att stödja och utveckla barnens intresse 109 En lärande utvärdering med barnen 114 De vuxnas utvärdering av Kråkprojektet 120 Fåglar förvandlas till matematik 123 Dokumentation växer fram tillsammans med barnen 126 Kapitel 8. En förhandlande pedagogik 131 Pedagogernas olikhet som en tillgång 130 En framväxande och förhandlande planeringsdag 132 Hur blir föräldrarna delaktiga ? 134 Om kontinuitet 137 Teoretisk avrundning: Dekonstruktiva samtal och en motståndets etik i en förhandlande pedagogik 142 Litteratur 150