Hylla
Personnamn
Titel och upphov Språk i samspel : retorik för pedagoger
Utgivning, distribution etc. Aglaktuq, Stockholm : 2016
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 138 sidor : illustrationer ; 23 cm
Anmärkning: Målgrupp Boken vänder sig till studenter inom lärarutbildningen och till redan verksamma lärare och pedagoger.
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001233nam a2200337 i 4500
*00141554
*00520170302112303.5
*008161206s2016 sw ||||c |00| 0 swe c
*020 $a9789163920882$qhäftad
*035 $a(SE-LIBR)19930482
*035 $a(Ko)48886
*040 $aBOKR$bswe$erda$dH$dS
*042 $9NB
*08204$a370.14$223/swe
*084 $aE:d$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aAlmström Persson, Gunilla,$d1959-$4aut
*24510$aSpråk i samspel :$bretorik för pedagoger /$cGunilla Almström Persson, Vendela Blomström, Anna Vogel, Karolina Wirdenäs
*260 $aStockholm :$bAglaktuq,$c2016
*300 $a138 sidor :$billustrationer ;$c23 cm
*5210 $aBoken vänder sig till studenter inom lärarutbildningen och till redan verksamma lärare och pedagoger.
*650 7$aRetorik$2sao$0158084
*650 7$aPedagogik$2sao$0156447
*650 7$aSamtal$2sao$0164699
*650 0$aConversation
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aRhetoric$0(DLC)sh 85113628
*7001 $aBlomström, Vendela,$d1976-$4aut
*7001 $aVogel, Anna,$d1969-$4aut
*7001 $aWirdenäs, Karolina,$d1972-$4aut
*852 $5Ko$bKo$hF$lALM
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Författarnas tack 5 Inledning - In i boken 8 DEL I: RETORIK 1 Retorikens utveckling från antiken till i dag 14 Den tidiga demokratins röster 15 Retorikens utveckling 15 Relationen mellan talaren och publiken 17 Logos 17 Patos 18 Etos 18 2 Det praktiska retoriska arbetet 20 Intellectio - Att förstå uppgiften och analysera situationen 21 Situationsanalys - publiken och situationen 22 Inventio - Att samla material 24 Dispositio - Att sortera och ordna materialet 25 Elocutio - Att språkligt utforma talet 28 Memoria - Att träna på talet 30 Actio och pronuntiatio - Att framföra talet 31 Att ta hand om sin röst 34 Att arbeta med hjälpmedel 35 Att tala framför kameran 36 Att hantera nervositet 37 3 Att tala i aulan 41 Vad ska hända? Intellectio 41 Vad ska sägas? Inventio 42 När ska det sägas? Dispositio 43 Hur ska det sägas? Elocutio 43 Hur ska minnet få stöd? Memoria 43 Hur ska talet framföras? Actio och pronuntiatio 43 4 Att ge och ta emot respons 45 Att arbeta med respons 45 Respons som pedagogiskt redskap 46 Respons på muntlig framställning 47 Att ge respons 48 Konstruktiv och motiverad respons 49 Att ta emot respons 50 Att bearbeta och reflektera 50 Olika slags respons 51 Att skapa en trygg responssituation 54 Kamratrespons i responsgrupper 54 Respons utifrån partes och de tre appellformerna 56 Sammanfattning Del I 58 DEL II: SAMTAL 5 Samtal 62 Vad är samtalsanalys? 62 Samtalsanalys och retorik 64 Planering, ansvar och samspel i tal och samtal 65 Planering 65 Ansvar 66 Samspel 66 En avancerad väv av röster och bidrag 67 Samtal i en undervisningsgrupp 67 Att ställa frågor 73 Att bjuda in till samtal 74 Att leda samtal med föräldrar 77 Samtal med kolleger 78 Roller och konstruktioner i samtal 80 Sammanfattning Del II 83 DEL III: SPRÅKETS MÖNSTER 6 Språkets mönster 86 7 Att argumentera 90 Argumentation och argument 91 Tes och premiss 92 Planerad argumentation 94 Modell för pro et contra-analys 94 Argumentation i samtal 95 Sakfrågor och värderingar 99 Modell för argumentation i samtal 99 8 Att berätta 103 Varför berätta? 103 Berättande och lärande 103 Berättande och självpresentation 105 Berättande och värderande 108 Mönster för berättande 111 9 Att informera 115 Vad är informerande tal och samtal? 115 Informerande strukturer 116 Modeller för informerande i klassrummet 118 Sammanfattning Del III 126 Avslutning - Ut ur boken och in i skolan 127 Maktbruk och maktmissbruk 128 Olika perspektiv på makt 130 "Vi" och "dom" och makt 132 Till sist 133 Litteratur 135