Hylla
Personnamn
Titel och upphov Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Utgivning, distribution etc. Fundo Förlag, Umeå : 2016
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Innehåll Att lära till lärare. Lärares yrkeskunskaper. Kunskap och lärande. Undervisning . Didaktik. Förhållandet undervisning steori – undervisning spraktik. Lärares yrkesspråk. Didaktisk översiktskarta. Undervisning ens dimensioner (Syfte, mål och innehåll). Tre exempel på didaktisering av innehåll. Metoder. Undervisning ens villkor (Skolans uppdrag, fostran och värdegrund, läraren och arbetslaget, lärares kompetenser, eleven, elevinflytande, ramfaktorer, föräldrar). Didaktiska analyser. Metoder. Yrkesetiska principer. What is teaching? Teacher knowledge and competence. Teaching analysis and teacher competencies. Social-. content- and didactic competence. Dimensions of teaching. Objectives for learning. Aspects of the learner. Processing content in teaching. Methods. Context, conditions and frame-factors in teaching.
Term
ISBN
Antal i kö:
*00006618nam a22014057a 4500
*00140973
*00520160628030833.4
*008160611s2016 sw |||| |00| 0|swe c
*020 $a978-91-975584-8-8$qhäftad
*035 $a(SE-LIBR)19452034
*035 $a(Ko)48250
*040 $aBOKR$dLnuK
*08204$a370.1$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aLindström, Gunnar,$d1957-
*24510$aUndervisning i teori och praktik :$ben introduktion i didaktik /$cGunnar Lindström, Lars Åke Pennlert
*250 $a6. uppl.
*260 $aUmeå :$bFundo Förlag,$c2016
*300 $a93 s. :$bill. ;$c24 cm
*5050 $aAtt lära till lärare. Lärares yrkeskunskaper. Kunskap och lärande. Undervisning . Didaktik. Förhållandet undervisning steori – undervisning spraktik. Lärares yrkesspråk. Didaktisk översiktskarta. Undervisning ens dimensioner (Syfte, mål och innehåll). Tre exempel på didaktisering av innehåll. Metoder. Undervisning ens villkor (Skolans uppdrag, fostran och värdegrund, läraren och arbetslaget, lärares kompetenser, eleven, elevinflytande, ramfaktorer, föräldrar). Didaktiska analyser. Metoder. Yrkesetiska principer. What is teaching? Teacher knowledge and competence. Teaching analysis and teacher competencies. Social-. content- and didactic competence. Dimensions of teaching. Objectives for learning. Aspects of the learner. Processing content in teaching. Methods. Context, conditions and frame-factors in teaching.
*650 7$aDidaktik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Didaktik
*650 7$aUndervisning $2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Undervisning
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*7001 $aPennlert, Lars-Åke,$d1949-
*852 $5Ko$bKo$hEab$lLIN
*950 $aTelevision i undervisning en$wh$uUndervisning
*950 $wh$aTyskundervisning $uUndervisning
*950 $wh$aUndervisning i företagsekonomi$uUndervisning
*950 $wh$aUndervisning i nationalekonomi$uUndervisning
*950 $wh$aUndervisning i naturorienterande ämnen$uUndervisning
*950 $wh$aUndervisning i orienteringsämnen$uUndervisning
*950 $wh$aUndervisning i samhällsorienterande ämnen$uUndervisning
*950 $wh$aUndervisning i sex och samlevnad$uUndervisning
*950 $aÅskådningsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aÄmnesintegrerad undervisning $wh$uUndervisning
*950 $aDidaktik$uUndervisning
*950 $aInlärning$uUndervisning
*950 $aLärare och elever$uUndervisning
*950 $aPedagogik$uUndervisning
*950 $aUtbildning$uUndervisning
*950 $aPedagogiskt arbete$uDidaktik
*950 $aUndervisning slära$uDidaktik
*950 $aÄmnesdidaktik$uDidaktik
*950 $aHistoriedidaktik$wh$uDidaktik
*950 $wh$aLitteraturdidaktik$uDidaktik
*950 $wh$aNeurodidaktik$uDidaktik
*950 $aPedagogik$uDidaktik
*950 $aPedagogisk metodik$uDidaktik
*950 $aUndervisning $uDidaktik
*950 $aUtbildningsvetenskap$uDidaktik
*950 $aPedagogiskt arbete$uUndervisning
*950 $aKonstundervisning $wh$uUndervisning
*950 $wh$aLivskunskap$uUndervisning
*950 $aÅldersintegrerad undervisning $wh$uUndervisning
*950 $aPrivatundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aPedagogikundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aMusikundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aMiljövårdsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aSlöjdundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aSamlad undervisning $wh$uUndervisning
*950 $aNykterhetsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aSexualundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aSimundervisning $wh$uUndervisning
*950 $wh$aSkolan$xetik och moral$uUndervisning
*950 $aSkrivundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aSpecialundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aSpråkundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aTeaterundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aTeckningsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aTeknikundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aTrafikundervisning $wh$uUndervisning
*950 $wh$aUndervisning i trädgårdsskötsel$uUndervisning
*950 $aVårdundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aVärdegrund$wh$uUndervisning
*950 $aModersmålsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aHem- och konsumentkunskapsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aFilmundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aVäxelundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aBiologiundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aBildundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aBlockundervisning $wh$uUndervisning
*950 $wh$aDansundervisning $uUndervisning
*950 $aDataundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aDatorstödd undervisning $wh$uUndervisning
*950 $aDistansundervisning $wh$uUndervisning
*950 $wh$aEngelskundervisning $uUndervisning
*950 $wh$aEstetikundervisning $uUndervisning
*950 $wh$aFilm i undervisning en$uUndervisning
*950 $wh$aFilosofiundervisning $uUndervisning
*950 $aFlexibelt lärande$wh$uUndervisning
*950 $aFredsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aFysikundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aGeografiundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aGymnastikundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aUndervisning i hemmet$wh$uUndervisning
*950 $aHandelsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $wh$aHantverksundervisning $uUndervisning
*950 $wh$aHembygdskunskap$uUndervisning
*950 $aHistorieundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aHögskoleundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aIdrottsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aIndividualiserad undervisning $wh$uUndervisning
*950 $aInvandrarundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aKemiundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aKoncentrationsläsning$wh$uUndervisning
*950 $aKonfirmationsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aLärare$wh$uUndervisning
*950 $aLärarlag$wh$uUndervisning
*950 $aLäsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $aMassmedia i undervisning en$wh$uUndervisning
*950 $aMatematikundervisning $wh$uUndervisning
*950 $wh$aMediekunskap$uUndervisning
*950 $aMinoritetsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $wh$aNaturvetenskapsundervisning $uUndervisning
*950 $aRadio i undervisning en$wh$uUndervisning
*950 $aReligionsundervisning $wh$uUndervisning
*950 $wh$aSamhällskunskapsundervisning $uUndervisning
*950 $wh$aTeckenspråksundervisning $uUndervisning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Att lära till lärare 7 Lärares yrkeskunskaper 8 Kunskap och lärande 12 Undervisning 15 Didaktik 18 Förhållandet undervisningsteori - undervisningspraktik 22 Lärares yrkesspråk 24 Didaktisk översiktskarta 26 Undervisningens dimensioner 28 Syfte 28 Mål 28 Innehåll 30 Tre exempel på didaktiseringar 33 Myran 33 Sverige på 1600-talet 35 Könsroller och jämställdhet 37 Metoder 39 Undervisningens villkor 42 Skolans uppdrag - styrdokumenten 42 Fostran och värdegrund 43 Läraren och arbetslaget 43 Lärares kompetenser 44 Eleven 46 Elevinflytande 47 Ramfaktorer 49 Föräldrar 53 Didaktiska analyser 54 Att göra en planering - didaktisk analys I och syntes 54 Att reflektera över undervisning - didaktisk analys II 55 Att dokumentera, bedöma och utveckla elevers lärande - didaktisk analys III 56 Metoder - några exempel 59 Förmedlande och förklarande metoder 59 Interaktiva metoder 60 Undersökande och problembaserade metoder 64 Gestaltande metoder 66 Yrkesetiska principer för lärare 69 Litteratur 71 Referenslitteratur 73 Referenslitteratur metoder 74 Visible Teaching 75 Perspectives on Teaching and Teaching Competence 75 What is teaching? 76 Teacher knowledge and competence 78 Teaching analysis and teacher competencies 79 Social competence 81 Content competence 81 Didactic competence 82 Dimensions of teaching and didactic analysis 84 Objectives for learning 85 Aspects of the learner and content 86 Processing content in teaching 87 Methods in teaching 88 Context, conditions and frame factors 89 Conclusions 90 References 92