Hylla
Personnamn
Titel och upphov Teori i examensarbetet : en vägledning för lärarstudenter
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2016
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001300nam a22003497a 4500
*00140538
*00520160407030853.5
*008160321s2016 sw |001 0 swe d
*020 $a978-91-44-11264-0
*035 $a(SE-LIBR)19325043
*035 $a(Ko)47774
*040 $aBOKR
*084 $aAefe$2kssb/8
*1001 $aNilholm, Claes
*24510$aTeori i examensarbetet :$ben vägledning för lärarstudenter /$cClaes Nilholm
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a163 s.
*599 $aMaskinellt genererad post. Ändra kod för fullständighetsnivå (leader/17), annars kommer manuellt gjorda ändringar att försvinna.
*650 7$aUppsatsskrivning$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Uppsatsskrivning
*650 7$aLärarutbildning$2sao$0152989
*650 0$aTeachers ¡ Training of
*650 0$aAcademic writing
*852 $5Ko$bKo$hAefe$lNIL
*950 $aSpeciallärarutbildning$wh$uLärarutbildning
*950 $aUtbildning$wg$uLärarutbildning
*950 $aAuskultation$wh$uLärarutbildning
*950 $aLärarstuderande$uLärarutbildning
*950 $aUppsatser$vhandböcker, manualer etc.$uUppsatsskrivning
*950 $aVetenskapligt skrivande$wg$uUppsatsskrivning
*950 $aProblemformulering vid uppsatsskrivning$wh$uUppsatsskrivning
*950 $aUppsatser$uUppsatsskrivning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1 Inledning 11 Bokens syften 14 Vetenskapliga och vardagliga teorier 15 Ett brett teoribegrepp 16 Betydelsen av de studerandes teorier 17 Teorier är inte sanningar 19 Bokens innehåll 20 Teorier och metaforer 23 Teorier och kunskap 26 Sammanfattning 30 Referenser 30 Frågor 31 2 Teorier i vardagen 33 Kommunikationens metaforik 35 Kommunikation som krig 36 Metakontrakt 38 Överföringsmetaforen 38 Teorier om skolan 39 Skolan sedd genom en sjukdomsmetafor 40 Andra metaforer för skolan 42 Vardagliga teorier om samhället 43 Samhället sett genom en sjukdomsmetafor 43 En vanlig teori om samhället 44 Alla dessa teorier 45 Sammanfattning 46 Referenser 47 Frågor 47 3 Teorier inom lärarutbildningen 49 Två vanliga teorier och två vanliga teorityper 52 Sociokulturell teori 55 Vad är fokus för teorin? 55 En historisk bakgrund 56 Teorin i Lärande i praktiken 58 Ekologisk systemteori 63 System som metafor 63 Bronfenbrenners teori 64 Ekologisk systemteori i relation till sociokulturell teori 65 Didaktiska teorier 67 Hur ska undervisningen gestaltas och vad är syftet med den? 68 Ämnes- och områdesdidaktik 69 En utvecklingsmöjlighet 73 Didaktiska teorier i relation till de båda andra teorierna 74 Teorier om det subjektiva 75 Etablerade samhällsvetenskapliga teorier 77 Pedagogikens klassiker 80 Teorier som benämns utifrån vad de handlar om 81 Vetenskapliga och vardagliga teorier 82 Sammanfattning 84 Referenser 85 Frågor 87 4 Att skapa teorier om det subjektiva inom ramen för ett examensarbete 89 Att välja en teori som stämmer överens med ens egna teorier 93 Formuleringen av syftet - några generella synpunkter 96 Syftet som ett personligt motiv 97 Icke-syftet 97 Att ge ett kunskapsbidrag om det subjektiva 98 Det ofullbordade syftet 100 Att fullborda ett syfte 101 Kartläggning utifrån typologier 102 Sociala representationer 104 Att sätta typologier i relation till teorier 105 Oplöjd mark 107 Ontologisk status 108 Sammanfattning 109 Referenser 110 Frågor 111 5 Att ge ett kunskapsbidrag i didaktiska uppsatser 113 Ämnes- och områdeskonceptioner 115 Gestaltad didaktik 116 Normativa studier 119 Experiment och kvasiexperiment 120 Att gestalta didaktik - Learning studies 121 Undervisningens funktionalitet 122 "Goda" exempel 124 Sammanfattning 126 Referenser 127 Frågor 128 6 Att använda etablerad teori i ett examensarbete 129 Fyra olika relationer mellan etablerad teori och empiri 132 Att utveckla etablerad teori 133 Empiri perspektiveras med hjälp av teori 133 Att låta empirin illustrera teorin 134 Verifiera och falsifiera teori 135 Att använda sociokulturell teori i en undersökning 139 En icke-normativ teori för en normativ verksamhet? 140 Teorins fokus 143 Kumulativitet 144 Sammanfattning 146 Referenser 146 Frågor 147 7 Epilog 149 Olika relationer mellan teori och empiri 151 Uppdragsrelevans 152 Att organisera för examensarbeten 154 Att erbjuda områden för examensarbeten 155 Examensarbetets koppling till forskning 157 Referenser 159 Frågor 159 Person- och sakregister 161