Hylla
Personnamn
Titel och upphov Trendmakarna : bakom kulisserna på den globala modeindustrin
Utgivning, distribution etc. Stockholm : Atlas akademi : [Publit [distributör], 2013
Malmö : Holmberg
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00140118
*00520180810102912.0
*008121219s2013 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789173894258
*035 $a(SE-LIBR)13684564
*040 $aLGEN$dSha$dS$dSfi
*041 $aswe
*042 $9NB
*08204$a338.4774692$223/swe
*084 $aP.04$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aLantz, Jenny,$d1973-
*24510$aTrendmakarna :$bbakom kulisserna på den globala modeindustrin /$cJenny Lantz.
*264 1$aStockholm :$bAtlas akademi :$b[Publit [distributör],$c2013
*264 3$aMalmö :$bHolmberg
*300 $a351 s.$c20 cm
*340 $b20 cm
*650 7$aMode$xsociala aspekter$2sao
*650 7$aMode$xekonomiska aspekter$2sao
*650 7$aMode$2sfit
*653 0$aModeindustri (S/prel)
*653 0$aFashion industry
*653 0$aTrends
*653 0$aCultural economics
*653 0$aCostumes
*7001 $i[Omarbetning (verk]$aLantz, Jenny,$d1973-$tModets död$f2016
*841 $5Ko$ax a$b151030||0000||||1001||||||901128$e4
*852 $5Ko$bKo$cTEXTIL -$hIhk
*887 $a{"@id":"sb47nz643jc0ltw","modified":"2018-08-10T10:29:12.413+02:00","checksum":"98970639447"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"djrmtlzk54zf320","modified":"2015-10-30T11:43:00+01:00","checksum":"6965214761"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 9 1. INLEDNING 13 2. TRENDBYRÅER - MODEFÄLTETS FÖRSÄKRINGSBOLAG 22 Webbaserade trendbyråer: WGSN och Stylesight 24 Det började i Frankrike 29 Mode, kapitalism och modernitet 30 Modets rörelser 31 Trendbyråer som smakskapare 34 Två slags trendbyråer 35 Om trendbyråernas erbjudande: hur hävdar de sin kompetens? 36 3. TRENDBYRÅER - MED LEGITIMITET BAKOM KULISSERNA 54 Inspirerande eller anvisande 57 Modekapital 58 Konfidentialitet 60 Att bara förmedla eller att skapa och påverka trender 62 Fenomenet självuppfyllande profetior 65 4. SMAKSKAPARE - JAKTEN PÅ DEN BEGYNNANDE SMAKEN 69 Smakskapare 70 Smakskapare på Vogue 72 Smakskapare på varuhus 77 Smakskapare på dagstidning 85 Smakskapare som bloggare 87 Smakskapare som redaktörer på svenska modemagasin 89 Smakskapare på Grazia 90 Smakskapare som stylist 94 Smakskapare som modebutik på nätet 96 5. KÖN OCH TRENDER - OM OMBYTLIGHET 100 Kvinnlighet som flyktig och ombytlig 108 Vikten av att vara rätt 112 Mode och trender - makt och frihet 116 6. DESIGNER, VARUMÄRKEN OCH TRENDER - ATT GÖRA AVTRYCK 123 Massmodekedjor 125 Konsekvens och förändring 139 Varumärken i mellansegmentet 142 Varumärken inom designermode 165 Önskan om att vara trendmakare 184 Trender som organiserande princip 186 Trender som utveckling 187 Retromanin 188 Konsekvens visavi förändring 190 Konsekvens visavi förändring och kön 192 Mode och ekonomi 194 7. FINANSIALISERING OCH TRENDER - TRENDER SOM MODERISKER 196 Mode och kapitalism 199 Lyxmode och trender ur analytikers perspektiv 202 Trendtjänster 202 Utmärkande för lyxvaruindustrin 205 Relation till trender 207 Spänningen mellan konsekvens och förändring 210 Balans mellan exklusivitet och tillväxt 211 Massmode och trender ur aktieanalytikers perspektiv 217 H&M 218 Risken att inte ta risker 221 Värderingen av modeaktier - ur svenska analytikers perspektiv 224 Värdering av modeaktier - ur brittiska analytikers perspektiv 225 Spänningen mellan konsekvens och förändring 230 Expansion och tillväxt 234 8. BRIC-LÄNDERNA OCH TRENDER 239 Indien 239 Kina 247 Ryssland 268 Brasilien 280 9. SLUTDISKUSSION 293 Trender som organiserande princip 296 Nya sätt att hantera osäkerhet 299 Modekapitalet slår tillbaka 303 Konsumtionssamhällets modefiering 307 Trendimperialismen 309 Trender har blivit lågstatus 313 Talet om individens fria val 314 Relationen mellan trender och mode 317 Trendifiering 319 TACK 322 APPENDIX: REFLEKTIONER KRING METOD OCH BIDRAG 323 ORDLISTA 330 NOTER 333 REFERENSER 344