Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Uniform titel
Utgivning, distribution etc. Bokförlaget Atlantis, Stockholm : 2015
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän "Ikea . En kulturhistoria är en lätt redigerad version av det engelska originalet (2014). Bland annat har fakta som är självklara för svenska läsare tagits bort." - ur förordet
Institutionsnamn
Kronologisk term
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*00001788nam a22004817a 4500
*00140007
*00520151009030905.0
*008150925s2015 sw a 001 0 swe d
*020 $a978-91-7353-816-9 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)17882214
*035 $a(Ko)45161
*040 $aBOKR$dArkm$dKo
*08204$a381.4568410065485$2sao
*084 $aQim$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aKristoffersson, Sara,$d1972-
*24010$aDesign by IKEA .$lSvenska
*24510$aIKEA :$ben kulturhistoria /$cSara Kristoffersson
*260 $aStockholm :$bBokförlaget Atlantis,$c2015
*300 $a225 s. :$bill. ;$c25 cm
*500 $a"Ikea . En kulturhistoria är en lätt redigerad version av det engelska originalet (2014). Bland annat har fakta som är självklara för svenska läsare tagits bort." - ur förordet
*61024$aIkea
*648 7$a1900-talet$2sao
*648 7$a2000-talet$2sao
*650 7$aKulturhistoria$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Kulturhistoria
*650 7$aNationell indentitet$2sao
*650 7$aMöbelformgivare$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/M%C3%B6belformgivare
*650 0$aFurniture designers
*650 0$aCivilization$xHistory
*651 7$aSverige$2sao
*841 $5Ko$ax aa$b150928||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hQz IKEA $lKRI
*910 $aIkea (Firm)$uIKEA
*910 $aIngvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd (företag)$uIKEA
*950 $aMöbeldesigners$uMöbelformgivare
*950 $aFormgivare$wg$uMöbelformgivare
*950 $aMöbeldesign$uMöbelformgivare
*950 $aCivilisation$xhistoria$uKulturhistoria
*950 $aCivilisationer$xhistoria$uKulturhistoria
*950 $aKultur- och samhällsliv$xhistoria$uKulturhistoria
*950 $aHistoria$wg$uKulturhistoria
*950 $aKultur$wg$uKulturhistoria
*950 $aIntellektuellt liv$uKulturhistoria
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
En granskning av det ömsesidiga beroendet mellan Ikea och Sverige. Ikea säljer inte bara design. Ikea säljer också Sverige och Skandinavien. Men även staten Sverige lyfter fram Ikea för att blåsa liv i den nationella identiteten och lansera Sverige utomlands. MTM:s talboksannotation: En granskning av det ömsesidiga beroendet mellan Ikea och Sverige. Ikea säljer inte bara design. Ikea säljer också Sverige och Skandinavien. I marknadsföringen av t.ex. bokhyllan Billy används föreställningar om Sverige som ett demokratiskt, solidariskt och socialt rättvist välfärdssamhälle. Men även staten Sverige lyfter fram Ikea för att blåsa liv i den nationella identiteten och lansera Sverige utomlands. Författaren är professor på Konstfack
FÖRORD 7 1 ATT GESTALTA SVERIGE 9 BERÄTTELSEN OM ETT MÖBELFÖRETAG OCH DESS LEGITIMITET 11 FAKTA OCH FIKTION 15 SJÄLVBILDER 19 2 DET VAR EN GÅNG... 25 SAGAN OM IKEA 29 "THE IKEA WAY" - VÄGEN TILL FRAMGÅNG 35 FOLKETS MAN 44 BERÄTTELSERNAS IKEA 51 "INTE FÖR DE RIKA. MEN FÖR DE KLOKA" 57 MÖBELBRANSCHENS ROBIN HOOD: FRÅN "FINA GATAN" TILL "DE MÅNGA MÄNNISKORNA" 61 3 SVENSK KULTUR OCH FORM 67 ETT BLÅGULT SPRÅK 71 DE NATURÄLSKANDE SVENSKARNA OCH DET SPARSAMMA FOLKET l SMÅLAND 74 FOLKHEM OCH VÄLFÄRD 76 SKÖNHET FÖR ALLA 78 SWEDISH MODERN OCH SCANDINAVIAN DESIGN 83 STILAR OCH KOLLEKTIONER 84 SVENSK IMAGE PÅ GLOBAL ARENA 95 DESIGN FÖR FOLKET 97 4 SVERIGE ENLIGT I8CEÄ 101 NATIONEN SOM VARUMÄRKE 102 VARUMÄRKET SVERIGE 106 SVERIGES BÄSTA VÄN 110 5 MOTBERÄTTELSER 115 FRÅN SAMHÄLLSMODELL TILL VARUMÄRKE 116 BORTOM BLONT OCH BLÅÖGT 118 GAMMALT VIN l NYA LÄGLAR 122 IKEA UNDER LUPP 127 DET GODA OCH SOCIALT ANSVARSFULLA FÖRETAGET 132 6 DEMOKRATI TILL SALU 137 BÄST BERÄTTELSE VINNER 138 FÖRFÖRISKA ISCENSÄTTNINGAR 144 NOTER 157 REFERENSER 199 REGISTER 219