Hylla
Personnamn
Titel och upphov Kunskapskulturer och undervisningspraktiker
Utgivning, distribution etc. Göteborg : Daidalos, 2015
Finland
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00139753
*00520160322082156.0
*008150422s2015 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789171734495
*035 $a(BOKR)9789171734495
*035 $a(SE-LIBR)17872439
*040 $aBOKR$dS
*041 $aswe
*042 $9NB
*08204$a371.3$223/swe
*0830 $a371.102$223/swe
*0830 $a370.1$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aCarlgren, Ingrid,$d1948-
*24510$aKunskapskulturer och undervisningspraktiker /$cIngrid Carlgren.
*264 1$aGöteborg :$bDaidalos,$c2015
*264 3$aFinland
*300 $a276 s.$c21 cm
*340 $b21 cm
*650 7$aInlärning$0https://id.kb.se/term/sao/Inl%C3%A4rning$2sao
*650 7$aUndervisning$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Undervisning
*650 7$aPedagogik$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogik$2sao
*650 7$aPedagogisk metodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogisk%20metodik
*650 7$aDidaktik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Didaktik
*650 7$aKunskapsteori$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Kunskapsteori
*650 7$aBildning$0https://id.kb.se/term/sao/Bildning$2sao
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aLearning
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aKnowledge, Theory of
*650 0$aLearning and scholarship
*841 $5Ko$ax a$b150512||0000|||||000||||||000000$e|
*852 $5Ko$bKo$hKURS
*887 $a{"@id":"m5z7nw6z5jp7pgj","modified":"2016-03-22T08:21:56+01:00","checksum":"368381356221"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"26f7d9073mwfq2x","modified":"2018-06-26T10:12:50.324+02:00","checksum":"261707069"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord Roger Sälsjö: Undervisning och kunslapspraktiker för lärande 11 I INTRODUKTION 19 1 Lärares arbete som kunskapsarbete 23 Att rekonstruera kunskaper, utveckla kunnande och bedöma kunnighet 26 Läraryrkets progression 29 2 Skolan och kunskapen 35 Kunskap i och utanför skolan 36 Skolarbetets utformning 39 Kritiken mot skolan 42 Skolan som disciplineringsinstitution 46 Disciplinering som kunskap 49 Skolarbetets utformning som möjlighetsbetingelser för kunnande 53 3 Vad räknas som kunskaper i skolan? 57 Vetande eller kunnande? 57 Industrisamhällets utbildningsparadigm 59 Skolan och senmoderniteten 61 Utbildningsparadigmets instabilisering 64 Den samhälls- och kunskapsteoretiska praktikvändningen 67 II KUNSKAPENS PRAKTISKA GRUND 71 4 Den kunskapsteoretiska praktikvändningen 75 Kunskapens praxisgrund 77 Tanke-handling 78 En relationell kunskapsuppfattning 81 Skolkunskapernas praxisgrund 82 5 Tyst kunskap 87 Kunskapens tysta struktur och dynamik 89 Kunnandets tvåsidighet 91 Det tysta meningskapandet 94 Att artikulera det tysta kunnandet 95 Skolan och den tysta kunskapen 98 6 All kunskap är praktisk - och teoretisk 101 Praktisk kunskap eller kunskapens praktiska grund 102 Ett icke-reduktionistiskt kunskapsbegrepp för skolan 106 Implikationer för skolkunskapen 109 7 Praktiska och teoretiska kunskapstraditioner 113 Praktik och teori 114 Relationen praktik-teori 115 Praktiska teorier och teoretiska praktiker 117 Praktiska och teoretiska kunskapstraditioner 121 Epistemisk kolonisering 123 Skolans undervisningspraktiker 125 8 Kunskap som mål, medel och resultat i lärares arbete 131 Att rekonstruera kunskaper 132 Att skapa kunskapsmöten och utveckla kunnande 134 Att bedöma kunnighet 137 Lärandeobjekt 139 III SKOLKUNSKAPER 143 Didaktiska perspektiv på den kunskapsteoretiska praktikvändningen 144 9 Lärande i och utanför skolan 146 Skolan och lärandet 148 Kunskap och lärande eller ordning och arbetsro? 153 Lärandeforskningen och skolan 161 Sociokulturella perspektiv på skolan och lärandet 164 Mediering via kulturella redskap 165 Handlingarnas objekt 166 Att kommunicera och göra sig förstådd 167 Skolan som lärandepraktik 168 Från kontraproduktiva till produktiva skolpraktiker 172 10 Kunskap och läroplaner 179 Från kunskaper till kunskapande 183 Litteracitetspraktiker 186 Utbildning eller bildning 193 Praktikvändningen och bildningsläroplaner 198 Skolämnen - som innehåll och/eller praktiska verksamheter 202 Skolämnen och praktikvändningen 205 11 Undervisning som praktik 211 Undervisningens försvinnande 213 Undervisningens återkomst 216 Undervisning som kunskapspraktik 220 Undervisning som lärandepraktik 227 Undervisning som didaktisk praktik 230 12 Från motspel till samspel? 235 Undervisning som social eller didaktisk praktik 237 Eget arbete - motsättningen flyttar in i individen 240 Skolan som icke-sammanhang 242 Undervisning som praktisk verksamhet 243 Nya villkor för lärarnas kunskapsarbete 247 Författarens tack 255 Referenser 257