Hylla
Personnamn
Titel och upphov Fallstudien som forskning smetod
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 1994 ; (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän 2. tr., 1995 ; 3. tr., 1996 ; 4. tr., 1997 ; 5. tr., 1998 ; 6. tr., 1999 ; 7. tr., 2000 ; 8. tr., 2001 ; 10.-11. tr., 2003 ; 12. tr., 2004 ; 13. tr., 2005; 14.-15. tr., 2006 ; 16 tr., 2008 ; 22. tr., 2011
Term
Indexterm - Okontrollerad
Automatiskt genererade ämnesord (BURK) Kunskapsteori Vetenskapsteori
ISBN 91-44-39071-8 ; 978-91-44-39071-0 (16. tr., 2008)
Antal i kö:
*00002196nam a2200589 4500
*00139528
*00520150224030918.1
*008931224s1994 sw 001 0 swe
*020 $a91-44-39071-8 ;$c310:00
*020 $a978-91-44-39071-0 (16. tr., 2008)
*035 $a(SE-LIBR)8353650
*035 $a(Ko)44602
*040 $aNB$dLa$dLmel
*0411 $aswe$heng
*042 $9NB$9SEE$9ARB
*080 $a001.89
*080 $a167.7
*08204$a300.723$222
*084 $aDd$2kssb/6
*084 $aEa:dd$2kssb/6
*1001 $aMerriam, Sharan B.
*24510$aFallstudien som forskning smetod /$cSharan B Merriam ; översättning: Björn Nilsson
*249 $aCase study research in education.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c1994 ;$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a228 s. ;$c23 cm
*500 $a2. tr., 1995 ; 3. tr., 1996 ; 4. tr., 1997 ; 5. tr., 1998 ; 6. tr., 1999 ; 7. tr., 2000 ; 8. tr., 2001 ; 10.-11. tr., 2003 ; 12. tr., 2004 ; 13. tr., 2005; 14.-15. tr., 2006 ; 16 tr., 2008 ; 22. tr., 2011
*650 7$aFallstudier$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Fallstudier
*650 7$aForskning smetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Forskning smetodik
*650 2$aResearch$xmethods
*650 7$aFallstudier$xforskning $xmetodik$2sao
*650 7$aFallstudier$2albt//swe
*650 7$aMetoder$2albt//swe
*650 7$aForskning och utveckling$2albt//swe
*650 0$aResearch$xMethodology
*653 $aPedagogik
*653 $aUndervisning
*653 $aPedagogisk forskning
*653 $aKvalitativ forskning
*6531 $aGERON
*7001 $aNilsson, Björn,$d1943-$4trl
*841 $5Ko$ax aa$b150217||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hDd$lMER
*950 $aCasemetodik$uFallstudier
*950 $aForskning $xmetodik$w||e$uForskning smetodik
*950 $aDeltagande observation$wh$uForskning smetodik
*950 $aKvantitativ metod$wh$uForskning smetodik
*950 $aGrundad teori$wh$uForskning smetodik
*950 $aKvalitativ metod$wh$uForskning smetodik
*950 $aLongitudinella undersökningar$wh$uForskning smetodik
*950 $aObservation (vetenskaplig metod)$wh$uForskning smetodik
*950 $wh$aPedagogik$xforskning $xmetodik$uForskning smetodik
*976 2$aDd$bKunskapsteori Vetenskapsteori
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Många vetenskapliga discipliner förlitar sig traditionellt på statistisk analys. Då syftet är att få djupgående insikter om komplicerade skeenden eller ny kunskap om förbisedda fenomen har emellertid fallstudien ett stort värde som vetenskaplig metod. Detta beror på att fallstudien till skillnad från statistisk analys medger närhet till undersökningsobjektet snarare än distans. Dess fokus är på process snarare än utfall, på att upptäcka snarare än att bevisa. I denna introduktionsbok i fallstudiemetodik klargörs vad som utmärker olika typer av kvalitativt inriktade studier av enskilda fall såväl som av flera fall, s.k. komparativa fallstudier. Dessutom ges praktisk vägledning i hur fallstudier genomförs hur man utformar undersökningen, samlar in och analyserar information med hjälp av observationer, intervjuer och dokument samt redovisar resultaten. I boken redogörs också för viktiga frågor om etik, reliabilitet och validitet. Boken är avsedd för grundläggande högskole- och universitetsutbildning i humanistiska, samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga ämnen. Den är lämplig i kurser i forskningsmetodik inom t.ex. pedagogik och psykologi, sociologi och statsvetenskap, vård och omsorg, ekonomi och juridik, religionsvetenskap och historia.
Förord 7 Inledning 8 DEL I GRUNDER FÖR KVALITATIV FORSKNING Introduktion till del I 17 1 Fallstudier 20 Fallstudier som vetenskaplig metod 20 Definition av fallstudier 24 Filosofiska utgångspunkter 30 Sammanfattning 34 2 Olika typer av fallstudier och deras tillämpning 36 Påverkan från andra ämnesområden 36 Beskrivande, tolkande och värderande fallstudier 40 När ska man använda fallstudier? 43 För- och nackdelar 45 Sammanfattning 48 3 Att definiera ett forskningsproblem och välja ett fall 50 Egenskaper hos forskaren 50 Forskningsproblemet och problemformuleringen 55 Att definiera fallet 58 Att göra ett urval inom fallet 60 Sammanfattning 65 4 Teori och litteraturgenomgång vid fallstudier 66 Forskarens världsbild och livssyn 66 Olika slag av teorier 68 Teorins roll i fallstudier 70 Litteraturgranskningens funktion 73 Hur man genomför en litteraturgenomgång 77 Sammanfattning 79 DEL II KVALITATIVA METODER FÖR INSAMLING AV INFORMATION Introduktion till del II 83 5 Att göra bra intervjuer 86 Information från intervjuer 86 Olika typer av intervjuer 87 Samspelet mellan intervjuare och respondent 89 Inledningen av intervjun 91 Att ställa bra frågor 93 Att registrera och bedöma intervjudata 96 Sammanfattning 100 6 Att vara en god observatör 101 Observationens roll i forskningen 101 Vad ska observeras? 103 Relationen mellan observatör och observerade 106 Registrering av observationer 109 Sammanfattning 115 7 Att utvinna information från olika typer av dokument 117 Vad är ett dokument? 117 För- och nackdelar med dokument 118 Olika slags dokument 122 Användning av dokument vid en fallundersökning 127 Sammanfattning 129 DELHI ANALYS OCH RAPPORT Introduktion till del III 133 8 Analys av kvalitativ information 136 Analys under datainsamlingens gång 136 Intensivanalys 140 Att utarbeta kategorier 145 Att utveckla en teori 152 Sammanfattning 157 9 Att använda speciella tekniker och datorer vid analysen av kvalitativ information 158 Strategier för att skapa mening 158 Korsanalys av information från flera fall 164 Datorer och kvalitativ information 167 Sammanfattning 172 10 Validitet, reliabilitet och etik i fallstudier 174 Validitet och reliabilitet 174 Inre validitet 177 Reliabilitet 180 Extern validitet 183 Etik 188 Sammanfattning 193 11 Att skriva slutrapporten 195 Skrivprocessen 196 Rapportens innehåll 203 Sammanfattning 213 Litteratur 215 Register 226