Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Signum, Lund : 2005 (Kristianstad : Kristianstads boktr.)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 527, [1] s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 24 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000887nam a2200241 a 4500
*00138997
*00520140612030904.1
*008050804s2005 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a91-87896-74-5 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)9952105
*035 $a(Ko)43929
*040 $aLGEN$dNB
*042 $9NB$9SHB$9BOTH$9BOTHAC$9BOTHY$9OSGOK
*08204$a727.09485$223/swe
*084 $aIcdf-c$2kssb/7
*1001 $aKristenson, Hjördis, $d1933-
*24510$aSkolhuset :$bidé och form /$cHjördis Kristenson ; [fotografier av författaren ...]
*260 $aLund :$bSignum,$c2005$e(Kristianstad :$fKristianstads boktr.)
*300 $a527, [1] s. :$bill. (huvudsakligen i färg) ;$c24 cm
*599 $aRecensionslänk
*650 7$aSkolbyggnader$xhistoria$zSverige$y1800-talet$y1900-talet$ysekelskiftet 2000$2sao
*841 $5Ko$ax a$b1406114u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $cARKITEKTUR -$hIc-c$iEj fjärrlån
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 11 Inledning 13 TIDEN FÖRE 1900 19 Skönhet, ordning, prydlighet 21 Tre resenärer med skolan i sikte 21 Siljeström, Bremer och Ekendal 21 Folkskolestadgan och byskolan 23 Lokal byggnadstradition 25 Skolan i staden före 1800 34 Trivial- och lärdomsskolan och samtidens pedagogik 34 Det gamla gymnasiehuset - fängelse eller mästerstycke 35 Skolhuset vid 1800-talets mitt 42 Gymnasiet 42 Folkskolan 51 Normalritningen och dess föregångare 54 En tidig handbok 54 A Thing of Beauty is a Joy for Ever 55 Hållbarhet, ändamålsenlighet, skönhet 60 Normalritningen som rättesnöre 64 Skolorna i Nyeds socken 68 En modellskola i Norrköping 71 Otyglad frihet eller följsamhet? 72 Skolhuset som konstnärligt motiv 74 Världsutställningarna och skolan 77 Skolhuset i ett stadsbyggnadsperspektiv 80 Staden förändras 80 Med läroverket i fokus 81 Att förbliva vid det gamla 87 Närheten till vatten 87 Uppsala och Lund, Stockholm och Göteborg 89 Staden och folkskolorna 90 Skolhuset under sent 1800-tal 95 Tyskland och England 95 Stilfrågan - en spegling av tid, rum och ideal 97 Katedralskolan i Lund: Karl XII, C. G. Brunius och Helgo Zettervall 98 Ett nygotiskt mästerstycke - Katedralskolan i Skara 101 Helgo Zettervall och klassicismen 104 Norra Latin, ett renässanspalats 105 Medeltiden som ledstjärna 109 Kyrkan som förebild 116 "Templet" 125 Det högre allmänna läroverket: prototypen 126 Norra Real och Södra Latin 126 Flickskolan, en institution i egen rätt 130 Pionjärerna 130 En ljus och glad interiör 133 Villan och stadens borgarhus som ideal 136 Flickskolor av mera officiell karaktär 141 Från lätt puts till tungt tegel 143 Lokala särdrag 150 Vilda blommor och tennisplan 151 Flickskolan "tar plats" 153 "Intimate, sympathetic, and united", exempel från England 157 Det tekniska elementarläroverket 158 Hannoveransk rohbau-gotik 159 Örebro, signaler från England 161 To add Poetry to Prose 162 Från stadspalats till före detta lasarett, Norrköping 165 Teknisk elementarskola och vävskola i Borås 166 En synnerligen viktig mission att fylla 169 Kvinnor och tekniska studier 170 Dövstumskolor alias dövskolor 171 Institutioner med borgkaraktär 171 Portal, vestibul och samlingssal 176 Portalen 176 Vestibulen och trapphuset 177 Aulan 188 Ett sekel går mot sitt slut 199 Folkskolan och klassamhället 199 Arbetsstugor, skollovskolonier och badinrättningar 200 Reseintryck från Tyskland och England 204 1900-TALET, ETT NYTT SEKEL 207 Nya ideal 209 Göteborg och Helsingborg, två stadsplanetävlingar 210 Skolan - topografin och platsen 212 Vatten och grönska 215 Den "kroppsarbetande klassen" 217 Stockholm och de nya folkskolorna 218 Tänkt för sekler 220 Friluftsklasser och tandläkarmottagning 222 Finurlig planlösning 225 "En fullt modern mönsterskola" 226 Folkskolan och uppfostran genom det sköna 229 Rationalism och fantasi, S:t Olofsskolan i Norrköping 229 Skönhetssinnets uppövande 234 Skolbänken 237 Nationalromantiken och dess spår i svenskt skolhusbyggande 238 Tidens mångfald - borgar, slott och herresäten 238 Flickuppfostran - Idas skola 251 Inspirationsvägar 252 Annorlunda planform vinner terräng 255 Berömd och beryktad 256 "Och sådana skolor di bygger nu för tiden!" Exempel från Göteborg 258 Klassicismens återkomst 270 Göteborg och antiken 270 Tradition och förnyelse 277 Erikslundsskolan i Borås 277 Samrealskolan i Haparanda 279 Korsängsskolan i Västerås 279 Vaksalaskolan i Uppsala 281 Arkitekterna 284 1920 års normalplaner 287 Hemmet som ideal 288 Lokal byggnadstradition 289 Trädgården - allas ögonfängnad 289 Ändamålsenlighet, trevnad och god arkitektur 293 Normalritningarna i verkligheten 299 Gotland och England 299 Brukssamhällen och deras arkitekter 299 Herrgård, röd stuga med vita knutar eller "tempel" i vitt 30 Den skånska modellen 310 Lärarbostaden 313 Slöseri i dyrtider 316 "Barn kunna ej uteslutande uppfostras genom böcker" - gymnastikhuset 319 Pionjärerna 320 Gymnastikhuset finner sin form 322 Folkskoleseminariet, en mönsterbyggnad 330 Från koja till slott 333 Den tredje generationen 336 I brytningstid, fem läroverk i landsorten 344 Skövde och Uppsala, en parallell? 344 Läroverk i går, högskola i dag 347 "Jättereklam för tegel" 349 Tradition eller nytänkande 351 Det sista stora palatset? 355 Modernismen - ett vägval 360 "En ny och egenartad begåvning" 361 Det vita huset 363 Modernismen tar ledningen, exempel från Stockholm 365 Sannaskolan, en funkisskola i Göteborg 379 Försiktig modernism 381 Ny folkskola i Skellefteå 381 Ett "Akropolis" i miniatyr 384 Art Déco och flickläroverket i Helsingborg 387 En kritisk betraktelse 390 Skola i krigstid, Södermalms flickläroverk 391 Tegel - förnyelse på traditionens grund 393 Hallskolan en revolution 397 Stadens stora vardagsrum 406 Signaler från kontinenten 413 Garverihall blir gymnasium 415 Gammalt och nytt i förening 415 Aulan söker nya former 419 Ämnesrummet och paviljongsskolan 423 Klassrummet på väg bort 423 Paviljongskolan - utländska förebilder 427 Paviljongskolan i Sverige 434 Malmö lärarhögskola 441 Tiden efter 1960 441 Inför ett nytt millennium 456 Framtidens skola - gröna rum och biologisk mångfald? 459 Slutord 473 Summary 477 Noter 481 Tryckta källor och litteratur 507 Register 519