Hylla
Personnamn
Titel och upphov Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
Utgivning, distribution etc. Gleerup, Malmö : 2013
Polen
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga 2., [rev. och uppdaterade] uppl.
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00138986
*00520151217121038.0
*008131120s2013 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789140678607
*035 $a(BOKR)9789140678607
*035 $a(SE-LIBR)14809975
*041 $aswe
*08204$a372.13$223/swe
*084 $aEab.01$2kssb/8
*1001 $aLenz Taguchi, Hillevi,$d1962-$4aut
*24510$aVarför pedagogisk dokumentation? :$bverktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan /$cHillevi Lenz Taguchi.
*250 $a2., [rev. och uppdaterade] uppl.
*264 1$aMalmö :$bGleerup,$c2013
*264 3$aPolen
*300 $a138 s.$c22 cm
*650 7$aFörskolepedagogik$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rskolepedagogik$2sao
*650 7$aFörskolan$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rskolan$2sao
*650 7$aDokumentation$0https://id.kb.se/term/sao/Dokumentation$2sao
*650 0$aDocumentation
*650 0$aEducation, Preschool
*852 $5Ko$bKo$hEab
*887 $a{"@id":"h1tzrbbt4f285rb","modified":"2015-12-17T12:10:38+01:00"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"br0d5d2p8lsmxfxs","modified":"2022-06-28T11:06:40.011+02:00"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 5 Bakgrund till textens tillkomst och mitt eget lärande 7 Den här texten och andra texter om pedagogisk dokumentation 8 1. Vad är pedagogisk dokumentation? 13 Blickar framåt och bakåt 16 Syftet med boken och bokens logik 24 2. Var finns makten över den pedagogiska praktiken och vem har makten att förändra? 29 Introduktion till ett konstruktionistiskt förhållningssätt 29 Hur kan man förstå hur förändring går till? 34 Vem eller vad har makt och handlingskraft? 38 3. Vad säger dokumentationen om vårt förhållningssätt och vår barnsyn? 41 Barnsyn, förhållningssätt och utbildningsinstitutioner som sociala konstruktioner 41 Att få syn på sina konstruktioner via den pedagogiska miljön 45 Att få syn på sina konstruktioner via sättet att ställa frågor och formulera problem 63 4. Pedagogisk dokumentation kan göra barnet och pedagogen till medkonstruktörer av kultur och kunskap 69 Vad är kunskap och lärande i ett arbete med pedagogisk dokumentation?72 Pedagogrollen - pedagogen som medkonstruktör av kultur och kunskap 105 Slutord 129 Referenser 131