Hylla
Personnamn
Titel och upphov Handledning i lärarutbildning : att utforska undervisningssituationer
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2014 (Danmark)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000942nam a2200301 a 4500
*00138506
*00520140206100521.1
*008131218s2014 sw |||||||||||00| 0|swe d
*020 $a9789144091198
*035 $a(SE-LIBR)14862566
*035 $a(Ko)43305
*040 $aBOKR$dS
*042 $9NB
*08204$a370.711$223/swe
*084 $aEp.04$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aEmsheimer, Peter,$d1945-
*24510$aHandledning i lärarutbildning :$batt utforska undervisningssituationer /$cPeter Emsheimer, Inger Göhl
*250 $a3., [rev.] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2014$e(Danmark)
*300 $a191 s. ;$c23 cm
*650 7$aLärarutbildning $2sao$0152989
*650 7$aHandledning$2sao$0147599
*650 0$aTeachers ¡ Training of
*650 0$aTutors and tutoring
*7001 $aGöhl, Inger,$d1939-
*841 $ax aa$b140109||0000|||||000||||||000000$en
*852 $hEp
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt för utbildning av handledare. Boken behandlar frågor rörande både handledaren och den som får handledning. Kapitlen tar upp exempelvis vad handledning är, konstruktiv kritik, handledarkompetens och metoder i handledning. Peter Emsheimer är lektor i pedagogik vid Stockholms universitet, Inger Göhl är lektor i pedagogik emeritus vid tidigare Lärarhögskolan i Stockholm Förlagsinformation: Handledning i lärarutbildning har fokus på hur handledaren kan bidra till att den handledde får syn på det sammanhang hon befinner sig i. Det är viktigt att den handledde förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. Ofta är det just detta vi missar i betraktandet av ett skeende: Hur är jag själv indragen i detta? Författarna väcker angelägna frågor kring handledning med&& utgångspunkt i den verksamhetsförlagda utbildningen. Boken behandlar handledningen ur den handleddes perspektiv såväl som ur handledarens. Vidare tas frågor om synen på lärande upp och hur man kan skapa förståelse för lärandeprocesser. Författarna redovisar också metoder för handledning och visar hur man kan analysera undervisningssituationer. Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare samt för utbildning av handledare. I denna tredje upplaga har boken uppdaterats och ett kapitel om den nya verksamhetsförlagda utbildningen har lagts till.
Förord 7 Författarnas förord 13 En liten läsanvisning 15 KAPITEL 1 Vad är handledning? 17 Ett nytt handledaruppdrag? 17 Finns ett handledningens väsen? 19 Gemensamma drag i handledning 21 Undervisning eller handledning 22 KAPITEL 2 Perception och reflektion 25 Seendet 25 Reflektion 30 Olika sätt att förstå världen 32 KAPITEL 3 En elevs undran 47 KAPITEL 4 Studenternas upplevelse av handledningen 51 Att bli sedd 51 Konstruktiv kritik 52 Att tvingas tänka 52 Handledare som vet bäst 53 Jämlik relation 53 Innehåll eller arbetssätt 54 Handledares värderingsgrund 54 Låsning 55 Utsatthet 55 Sårbarhet 56 KAPITEL 5 Exempel på praktikhandledning 59 Icke-utforskande 59 Undersökande 62 KAPITEL 6 Val i handledning 69 Handlande eller tankarna bakom 70 Fokus på lärare/elev 71 Fokus på situationen 73 Handling i växelspel 74 Tänkande och uppmärksamhet 75 Ett rätt svar eller olika tolkningar 77 Prioritering av elev eller lärarstudent 77 Ansvar och autonomi 79 Praktikens funktion 80 Värdering av handledarens expertis 81 Individ eller grupp 81 Ställningstagande i valen 83 KAPITEL 7 Traditioner 85 Vad kännetecknar den "traditionella" läraren? 86 Svar på frågor 97 Ställa frågor 97 Den traditionella läraren 98 KAPITEL 8 Handledarkompetens 99 Vad är handledarkompetens? 99 Hur kan handledarkompetensen kartläggas? 103 Hur kan handledarkompetensen utvecklas? 104 Bredvid eller inuti? 106 Bredd eller djup? 107 Handledning på handledning 108 KAPITEL 9 Metoden handledning - ur handledarperspektiv 109 Finns rätt svar i handledningsfrågorna? 109 Värdering av handledarens erfarenhet 110 Autonomi och ansvar 111 Efterhandledning med eller utan observation av handledaren 112 Grupp eller individ 113 Processer på kort och lång sikt 114 Hur ska man då handleda? 115 KAPITEL 10 Lärarstudenten I handledning 131 Att ta emot handledning 131 Att få syn på verksamheten 132 Att få syn på vardagsarbetet i klassen 134 Att få syn på handledaren 134 Att få syn på den egna undervisningen 138 Den lärandes val 139 KAPITEL 11 VFU - verksamhetsförlagd utbildning 143 Mästare - lärlingsmodellen 144 Tayloristiskt inflytande 146 Motsättningar mellan modellerna 148 Bedömning av undervisningens kvalitet 149 Makt och relationer 152 Låtsasplaneringar 154 Vad bedöms? 155 Tystad kunskap 155 Vad avses med reflektion? 156 Underlaget för handledning 158 KAPITEL 12 Handledning i ett livssammanhang 159 Handledningens anatomi 161 Lärarstudenten i livet 162 Att bli förvånad 165 Logiskt tänkande 166 Regelbundenhet och generalisering 167 Utbildaren och generalisering 168 Uppmärksamhet och betraktande 169 Upptäcka-undersöka-reflektera 171 Öppet och slutet sinne 175 Logiskt tänkande 176 Beroende och oberoende 178 Behovet av erfarenhet 179 Generellt perspektiv på unik situation 179 Praktik och teori 181 Fångenskap eller gränsöverskridande 183 Referenser 185 Person- och sakregister 189