Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000584nam a22002177a 4500
*00138450
*00520131210065352.5
*008131203s2013 sw a||| 001 0 swe d
*020 $a978-91-44-08997-3
*035 $a(SE-LIBR)14817319
*035 $a(Ko)43234
*040 $aBOKR$dKo
*084 $aDofa$2kssb/8
*1001 $aJensen, Mikael
*24510$aLek teorier /$cMikael Jensen
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a250 s.
*650 7$aLek $bteori, filosofi$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Lek
*841 $5Ko$ax aa$b131202||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Att förstå lek är att förstå människan. Människan är en lekande varelse. Boken Lekteorier tar upp lek ur flera olika perspektiv och ger på det viset en rik och komplex bild av vad det innebär att vara en lekande varelse. Ingen tidigare bok på svenska har beskrivit lekteorier så ingående och med en sådan bredd som denna bok. De mest kända lekteorierna och lekteoretikerna finns med och får gott om utrymme. Även modernare och mindre kända teorier har inkluderats. Det är främst internationella lekforskare som presenteras men också lekforskare med svensk anknytning. Lekteorierna är grupperade enligt traditioner. De traditioner som finns med i denna bok är den: - && biologiska/evolutionära traditionen - kognitiva och utvecklingspsykologiska traditionen - vardagspsykologiska traditionen - kommunikationsteoretiska traditionen - fenomenologiska traditionen - psykoanalytiska traditionen - sociologiska traditionen - kulturella traditionen. Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare och förskollärare som har eller kommer att ha lekande barn som en del av sin yrkesvardag. Föräldrar och andra professionella som ofta kommer i kontakt med lek och spel har också mycket att hämta. Även de som fördjupar sig om lek på en akademisk nivå kan få hjälp av denna bok då den i många fall erbjuder ingående beskrivningar och resonemang.
Förord 7 KAPITEL 1 Introduktion 11 Vad är lek? 12 Vad är en teori? 12 Traditioner 13 Bokens upplägg 14 KAPITEL 2 Centrala begrepp 17 Lekarena 18 Jaget/identiteten 19 Lekroller 20 Relationer 20 Lekscenario 21 Lekobjekt 21 Lekhandlingar 22 Leksignaler 24 Förutsättningar för lek 24 Konsekvenser eller utfall 24 KAPITEL 3 Klassiska lekteorier 27 Spencer och kraftöverskottsteorin 28 Lazarus och rekreationsteorin 29 Groos och övningsteorin 30 Hall och rekapitulationsteorin 32 Sully och leken som attityd 33 Centrala begrepp 34 KAPITEL 4 Den evolutionära/biologiska traditionen 37 En teori om 'fair play' 38 Överskottsresursteorin 42 Sju neurala emotionella system 48 En evolutionär teori om låtsaslek 52 Gärdenfors och den unika människan 57 Centrala begrepp 60 KAPITEL 5 Den kognitiva och utvecklingspsykologiska traditionen 63 Jean Piaget 64 Lev S. Vygotskij 74 Perner och Leslie 82 Anthony Pellegrini 87 Ingrid Främling Samuelsson 92 Centrala begrepp 97 KAPITEL 6 Den vardagspsykologiska traditionen 99 Paul Harris 100 Angeline Lillard 104 Rakoczy och Tomasello - kulturell lärandeteori 108 Mikael Jensen 113 Centrala begrepp 118 KAPITEL 7 Den kommunikationsteoretiska traditionen 121 Gregory Bateson 123 Catherine Garvey 126 Keith Sawyer och improvisationslek 136 Birgitta Knutsdotter Olofsson 141 Leksignaler - en sammanställning 145 Centrala begrepp 147 KAPITEL 8 Den fenomenologiska traditionen 149 Hans Georg Gadamer och 'Spiel' 150 James P. Carse och infinita spel 152 Mihaly Csikszentmihalyi och Flow 155 Torben Hangaard Rasmussen 158 Centrala begrepp 160 KAPITEL 9 Den psykoanalytiska traditionen 161 Erik H. Eriksons syn på lek 162 Donald W. Winnicott 168 Centrala begrepp 173 KAPITEL 10 Den sociologiska traditionen 177 Tidiga sociologiska tänkare om lek 178 Corsaro och barndomssociologi 184 Svenska lekforskare 195 Centrala begrepp 204 KAPITEL 11 Den kulturella traditionen 209 Helen Schwartzman 213 Laurence Goldman 219 Yumi Gosso 225 Suzanne Gaskins 230 Centrala begrepp 233 Litteratur 237 Person- och sakregister 245