Hylla
Personnamn
Titel och upphov Konstens betydelse : om konstarterna och litteraturen i skola och samhälle
Varianttitel Konstens betydelse : om konstarter och litteratur i skola och samhälle
Utgivning, distribution etc. Carlsson, Stockholm : 2011 (Estland)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000909nam a2200253 a 4500
*00137765
*00520130420065348.3
*008110402s2011 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-7331-443-5 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)12134508
*035 $a(Ko)42360
*040 $aLGEN$dS
*042 $9NB
*08204$a372.509485$222/swe
*084 $aEabi.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aHjort, Madeleine,$d1948-
*24510$aKonstens betydelse :$bom konstarterna och litteraturen i skola och samhälle /$cMadeleine Hjort
*24614$aKonstens betydelse :$bom konstarter och litteratur i skola och samhälle
*260 $aStockholm :$bCarlsson,$c2011$e(Estland)
*300 $a227 s. :$bill. ;$c22 cm
*650 7$aKonst$xstudier och undervisning$zSverige$2sao
*650 7$aLitteratur$xstudier och undervisning$zSverige$2sao
*841 $5Ko$ax aa$b130415||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hEabi
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord av Mikael Alexandersson 7 Inledning 11 Kulturens ställning i skola och utbildning 15 Grundskolan 17 Kultur i skolan och Skapande skola 21 Gymnasieskolan 24 Litteratur och läsning 26 Noter 32 Den enskildes röst i en öppen demokrati 35 Yttrandefriheten och yttrandejämlikheten 52 Nobelpriset i litteratur, ett pris till litterära enskilda röster 57 Konstarterna och litteraturen - den enskildes röst i det stora sorlet - den 4:e statsmakten 59 Skolan och den enskildes röst 62 Människan behöver berättelsen 65 Noter 68 Kunskap, språk och kommunikation 71 Kommunikation - uttryck för gemensamt vetande 72 Konst är kunskap och språk 76 Skolbiblioteket - ett viktigt kunskapscentrum 96 Språkets förnyelse - en ständigt pågående process och en aspekt av kunskapsbegreppet 100 Hur gick konstnären till väga? 108 Fler kreativa regelbrott 114 Om konst, bildning och utbildning 118 Konstens fiktiva rum - ett laboratorium för yttrandefrihet, fantasi och demokrati 121 Flera exempel 131 I vad består det estetiska och den estetiska kunskapen? 134 Noter 149 High literacy och Art literacy 153 Begreppet språk 158 Sambandet mellan det egna lärandet och den professionella texten 163 Art literacy 165 Åskådliggörande av resonemangen 167 Fiktionens uppgift i Art literacy 171 Noter 179 Interdisciplinärt lärande - undervisning i samspel 183 Fler argument och några resonemang 186 Att bygga det flerstämmiga klassrummet genom interdisciplinärt arbetssätt 195 Syfte och mål 196 Att börja 197 Jag och hemma 198 Jag och det lokala samhället 199 Jag och Sverige 201 Jag och världen 201 Det fysiska mötet med det professionella 203 Några reflektioner 208 Utvärdering och forskning 212 Noter 214 Utbildning utan konstarter? 215 Litteratur och källor 218 Register 225 Författarpresentation 228