Hylla
Titel och upphov Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2012 (Spanien)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001268nam a2200397 a 4500
*00137718
*00520130411065349.0
*008120321s2012 sw |||| |00| 0|swe c
*020 $a978-91-44-07945-5
*035 $a(SE-LIBR)12731960
*035 $a(Ko)42296
*040 $aLGEN$dL$dS
*042 $9NB
*08204$a306.043$223/swe
*084 $aOa$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aNormkritiska perspektiv :$bi skolans likabehandlingsarbete /$cElisabeth Elmeroth (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2012$e(Spanien)
*300 $a135 s. :$bill. ;$c23 cm
*650 7$aElever$xdiskriminering$2sao
*650 7$aVärdegrund $2sao$0https://id.kb.se/term/sao/V%C3%A4rdegrund
*650 7$aNormer$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Normer
*650 0$aSocial norms
*7001 $aElmeroth, Elisabeth,$d1947-$4edt
*841 $5Ko$ax aa$b130402||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hEa
*950 $aSociala normer$uNormer
*950 $wg$aSamhällsliv$uNormer
*950 $wg$aSocial kontroll$uNormer
*950 $wh$aKonformitet$uNormer
*950 $aVärderingar$uNormer
*950 $aSkolans värdegrund $uVärdegrund
*950 $aVärdepedagogik$uVärdegrund
*950 $wg$aSkolan$uVärdegrund
*950 $wg$aUndervisning$uVärdegrund
*950 $aSkolan$xetik och moral$uVärdegrund
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle&& uttrycks ofta med frasen människors lika värde . Men principer&& och verklighet talar inte alltid samma språk. I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen&& reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner&& i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på&& verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering&& drabbar. Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare&& i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.
Inledning 7 KAPITEL 1 Förgivettaganden och utmaningar 11 Lotta Eek-Karlsson Anpassning till rådande ordning 11 Skolans fostransuppdrag 13 Lärares förståelse av normen 14 Vad är en norm? 16 Talet om 20 Normbrott och sanktioner 20 Att granska sina förgivettaganden 24 Vågar du anta den utmaningen? 25 Litteratur 26 KAPITEL 2 Intersektionella perspektiv 29 Elisabeth Elmeroth Hur blir vi normala? 29 Många kategorier 38 Intersektionen 41 Litteratur 43 KAPITEL 3 Anna Anka i skolan: Att utforska könsdebatter 45 Maria Hedlin Analys av en mediedebatt 45 En historisk bakgrund 46 Debatten kring Anna Anka 49 Avslutande reflektion 56 Litteratur 57 KAPITEL 4 Heteronormativitet - vad är det? 59 Mattias Lundin Att se heteronormativa inslag i undervisning 59 Heteronormativitet 60 Sju processer för att synliggöra normen 63 Identifiera normen och ifrågasätta gränsdragningar 70 Att vidareutveckla presenterade processer 71 En utmaning för lärare 72 Litteratur 72 KAPITEL 5 När man inte tillhör gruppen från början 75 Ann-Christin Torpsten Mötet med svenska språket och skolan 75 Likvärdig fullgod fostran för framtiden 78 Erbjudet och upplevt lärande 83 Flerspråkighet och vidgade horisonter 87 Litteratur 89 KAPITEL 6 Specialpedagogik berör och stör i lärarutbildningen 91 Berit Willén-Lundgren Specialpedagogisk kompetens för alla lärare 91 Kategorisk och relationell undervisningspraxis 93 Relationell specialpedagogik 95 Specialpedagogikens meningserbjudande 97 Litteratur 102 KAPITEL 7 Diskriminerande skolformer 105 Peter Karlsudd Inkludering eller exkludering 105 Pedagogik eller specialpedagogik 106 Integrering, integration och inkludering 108 Särskilda skolformer 109 Mottagande i grundsärskolan 110 Ökad sortering eller diskriminering? 111 Enligt lagen felaktigt mottagna elever 112 En inkluderande skolbarnsomsorg 113 Olik behandling utan saklig grund 114 Den (special)pedagogiska utmaningen 117 Vi är alla utvecklingsbegåvade 118 Litteratur 119 KAPITEL 8 Ett normkritiskt perspektiv 121 Lotta Eek-Karlsson och Elisabeth Elmeroth Den förbjudna diskrimineringen 121 Ett normkritiskt perspektiv 125 Makt kräver kunskap 130 Litteratur 133