Hylla
Personnamn
Titel och upphov Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
Uniform titel Going beyond the theory/practice divide in early childhood education. Svenska
Utgivning, distribution etc. Gleerups utbildning, Malmö : 2012 (Polen)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Titelsidans baksida: "Den svenska texten är reviderad, bearbetad och uppdaterad av författaren"
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001195nam a2200301 a 4500
*00137574
*00520130219065349.3
*008120111s2012 sw |||| 001 0 swe
*020 $a978-91-40-67345-9
*035 $a(SE-LIBR)12468120
*035 $a(Ko)42127
*040 $aLGEN$dH$dS
*0411 $aswe$heng
*042 $9NB
*08204$a372.2101$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aLenz Taguchi, Hillevi,$d1962-
*24010$aGoing beyond the theory/practice divide in early childhood education.$lSvenska
*24510$aPedagogisk dokumentation som aktiv agent :$bintroduktion till intra-aktiv pedagogik /$cHillevi Lenz Taguchi ; översättning: Maria Åsard
*250 $a1. uppl.
*260 $aMalmö :$bGleerups utbildning,$c2012$e(Polen)
*300 $a153 s. :$bill. ;$c23 cm
*500 $aTitelsidans baksida: "Den svenska texten är reviderad, bearbetad och uppdaterad av författaren"
*650 7$aFörskolepedagogik$xteori, filosofi$2sao
*650 7$aFörskollärare$xutbildning och undervisning$2sao
*841 $5Ko$ax a$b130212|| |||||001||||||000000$e1
*852 $5Ko$bKo$hEab
*900 $aTaguchi, Hillevi Lenz,$d1962-$uLenz Taguchi, Hillevi,$d1962-
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Inledning 7 Tillblivelser ihop med en knarrande stol och en prick på golvet 7 Vad handlar den här boken om? 9 Introduktion av en intra-aktiv pedagogik 14 De pedagogiska sammanhang där intra-aktiv pedagogik har uppstått 17 Bokens innehåll 20 Noter 22 1 Att gå bortom uppdelningen mellan teori och praktik - tre tankefigurer 27 Problemet med uppdelningen mellan teori och praktik 28 Stockholmsprojektet - möten mellan teori och praktik 30 Tre tankefigurer: från "antingen-eller" över "allt är språk och diskurs" till "sammanflätade tillblivanden" 31 "Antingen-eller" 33 Yttre strukturella och passiva materiella betingelser avgör hur förskolan och skolan blir 33 "Allt är språk och diskurs" 34 Vi är alla kollektiva producenter av en diskursiv maktproduktion 34 Att utmana och gå bortom uppdelningen mellan diskurs och materialitet 37 "Sammanflätade tillblivelser" 38 2 Lärande och tillblivelse i en onto-epistemologi 41 Onto-epistemologi: kunskapsskapande och tillblivelse är sammanflätade 42 Olika sätt att förstå lärande 45 "Vara-i-världen" 47 "Vara-i-diskurser" 48 Problemet med den diskursiva hållningen 50 Att tänka annorlunda i en onto-epistemologi och/eller en immanensontologi 51 Olika skillnadsbegrepp: "Skillnad i sig" istället för "skillnad från något annat" 53 Kunskap i ett tillstånd av att "vara-del-av-värIden" 55 För att sammanfatta ... 57 3 Pedagogisk dokumentation som aktiv agent och kunskapsapparat 59 Pedagogisk dokumentation som aktiv agent fungerar "maskinellt" 61 Vem är "jag" som observatör? 62 Vad innebär det att "se" och observera? 64 Kunskap som fenomen, observerade utifrån konstruerade snitt av verklighet 69 Två exempel på kunskapsapparater och vad de producerar 70 "Barnets språk speglar dess kognitiva utveckling" 71 "Diskurs och reflexivitet skapar kunskap och mening" 75 Ett intra-aktivt förhållningssätt som synliggör och möjliggör barnets potentialiteter 81 Pedagogisk dokumentation i en intra-aktiv pedagogik - avslutande reflektioner 84 4 En intra-aktiv pedagogik och dess två rörelser 87 Hela förskolan bör genomsyras av barnens problem och projekt - ett tillstånd av kreativt "havandeskap" 89 Reflektioner kring tid och varaktighet 92 Två rörelser i den pedagogiska dokumentationen - en "cirkulär" och en "horisontell" 93 Den "cirkulära" rötelsen 95 Den "horisontella" rörelsen 96 Orienteringsprojektet - ett exempel på "metodologiska" rörelser 99 Att rita sin väg hem från förskolan - femåringarna 100 Fyraåringarna tar en tur med sina pennor på pappret 102 Pedagogerna aktualiserar sia invanda utvecklingstänkande 105 Saker blir ofta inte som man tänkt sig... 107 Pedagogisk dokumentation som en performativ agent i kunskapsapparaten 112 En sammanfattande diskussion 113 5 Potentialiteternas etik i en intra-aktiv pedagogik 115 Att överskrida den binära uppdelningen mellan vetenskap och filosofi - vill vi det? 116 Pedagogiska och etiska konsekvenser av olika ontologier och epistemologier - ett exempel 120 En utvecklingspsykologisk läsning - förgivettagen och mest lättillgänglig 121 En konstruktivistisk läsning av logisk och rumslig överensstämmelse 125 En diskursiv och socialkonstruktivistisk läsning 127 Att återuppleva händelsen på nytt utifrån en intra-aktiv pedagogik 130 Att läsa i en process av tillblivelse som barn, som penna, som stol ... 132 Potentialiteternas etik 135 Till sist... 137 Referenser 139 Register 151