Hylla
Titel och upphov Att förädla information till kunskap : lärande och klassrumsarbete i mediesamhället
Utgivning, distribution etc. Norstedts, Stockholm : 2011 (Finland)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00003621nam a2200925 a 4500
*00136200
*00520151106030908.2
*008101111s2011 sw |||| |00| 0|swe
*020 $a978-91-1-303309-9
*035 $a(SE-LIBR)12032986
*035 $a(Ko)40522
*040 $aLGEN$dBthg$dLi$dS
*042 $9NB
*08204$a370.1523$222/swe
*084 $aEaac$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aAtt förädla information till kunskap :$blärande och klassrumsarbete i mediesamhället /$cRoger Säljö, Anders Jakobsson, Patrik Lilja, Åsa Mäkitalo, Mikaela Åberg ; [illustrationer: Mikaela Åberg]
*260 $aStockholm :$bNorstedts,$c2011$e(Finland)
*300 $a213 s. :$bill. ;$c23 cm
*650 7$aPedagogik$2sao
*650 7$aInlärning$2sao
*650 7$aInformationskompetens$2sao
*650 7$aInformationssamhället$2sao
*650 0$aInformation literacy
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aInformation society
*650 0$aLearning
*7001 $aSäljö, Roger,$d1948-$4aut
*841 $5Ko$ax a$b1109304u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEab$lATT
*950 $aInformationskunnighet$uInformationskompetens
*950 $wh$aMediekompetens$uInformationskompetens
*950 $aBibliotekspedagogik$uInformationskompetens
*950 $aInformationsvetenskap$uInformationskompetens
*950 $aInformationssökning$uInformationskompetens
*950 $aSamhällsvetenskap$wg$uPedagogik
*950 $aInterkulturell pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aFri uppfostran$wh$uPedagogik
*950 $aAktivitetspedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aAlternativ pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aBildpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aCasemetodik$wh$uPedagogik
*950 $aVäxelundervisning$wh$uPedagogik
*950 $aFörskolepedagogik$wh$uPedagogik
*950 $wh$aKritisk pedagogik$uPedagogik
*950 $wh$aNeurodidaktik$uPedagogik
*950 $aDialektisk pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aProgrammerad undervisning$wh$uPedagogik
*950 $aInvolveringspedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aWaldorfpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aUtomhuspedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aTemaarbete$wh$uPedagogik
*950 $aStudiecirkelpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $wh$aPedagogik$xforskning$xmetodik$uPedagogik
*950 $aDidaktik$uPedagogik
*950 $aReggio Emilia-pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aProblembaserat lärande$wh$uPedagogik
*950 $aKonstpedagogik $wh$uPedagogik
*950 $aHandledning$wh$uPedagogik
*950 $aSocialpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aGrupparbete$wh$uPedagogik
*950 $aPortföljmetodik$wh$uPedagogik
*950 $aHerbartpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aInlärning$uPedagogik
*950 $aMontessoripedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aPedagoger$uPedagogik
*950 $aUndervisning$uPedagogik
*950 $aPedagogiskt drama$wh$uPedagogik
*950 $aDialogpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aKunskapssamhället$uInformationssamhället
*950 $aNätverkssamhället$uInformationssamhället
*950 $aSamhället$wg$uInformationssamhället
*950 $aDigitala klyftan$wh$uInformationssamhället
*950 $wh$aLärande organisationer$uInlärning
*950 $aLäsinlärning$wh$uInlärning
*950 $wh$aNeurodidaktik$uInlärning
*950 $aSkrivinlärning$wh$uInlärning
*950 $aSpråkinlärning$wh$uInlärning
*950 $wh$aÖverförd inlärning$uInlärning
*950 $aPedagogik$uInlärning
*950 $aUndervisning$uInlärning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Hur värderar skolan de förmågor elever utvecklar med hjälp av internet? Hur sorterar, värderar och utvecklar elever och studenter ny kunskap och förståelse? Vad är digital litteracitet? Sättet att tillägna sig ny och relevant kunskap idag är helt annorlunda än bara för något tiotal år sedan. Effekten på arbetet i skolan och i andra utbildningssammanhang är märkbar. Samtidigt växer frågorna om skolans roll i denna snabba utveckling. Lärare behöver veta mer om hur elever utvecklar förmågor som hjälper dem att förstå och värdera det de möter via digitala medier och i andra källor. Ett svenskt forskarlag har studerat dessa frågor i en omfattande studie under ledning av professor Roger Säljö. Resultaten publiceras vartefter både internationellt och nationellt. Att förädla information till kunskap är en populärvetenskaplig bok som vänder sig till lärare, blivande lärare och annan akademisk utbildning. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Förord 7 1. Samhällsutveckling, kunskaper och lärande: att återskapa och utveckla insikter och färdigheter 9 Inledning 9 Att organisera lärande 13 Skola och undervisning som miljö för lärande 15 Lärandets institutionalisering 18 Lärande och samhällsförändring 21 Traditionalism och progressivism: lärande och skolans uppdrag 22 2. Undervisning och lärande: elev- och lärarroller 32 Inledning 32 Undervisning som tillrättaläggande 33 Elev- och lärarroller i traditionell pedagogik 39 Elev- och lärarroller i en progressivistisk tradition 43 3. Projektarbete som pedagogisk idé och praktik: historia och utveckling 51 Inledning 51 Projektarbete: ursprung och utveckling 52 Den nordamerikanska traditionen 54 En samtida reformulering 57 Det europeiska utbildningssammanhanget 58 Projektarbete i den skandinaviska traditionen 63 Projektarbete och problembaserat lärande 67 Projektarbete, digitala teknologier och en förändrad mediekultur 68 4. Flervetenskap och sociovetenskapliga dilemman: att undervisa och lära om "socio-scientific issues" 76 Inledning 76 Kunskaper och medborgerlig bildning 78 Visioner om medborgerlig bildning om natur och teknik: "science for all" 80 Kunskapsmål och kunskapsemfaser 82 Flervetenskapliga projektarbeten i skolan 86 Vad är sociovetenskapliga frågor? 87 Att utveckla ämneskunskaper och etiska perspektiv 89 Forskning om SSI-projekt i skolan 92 Att undervisa om sociovetenskapliga frågor 94 5. Att analysera lärande och klassrumsarbete i mediesamhället 97 Inledning 97 Undersökningarnas genomförande 99 Analys och urval av material 100 Analytiska begrepp 103 6. Elevers kommunikativa arbete: att utforska och lära i projektorganiserad undervisning 106 Inledning 106 Att söka information, rama in aktiviteten och etablera samarbete 109 Meningsskapande, semiotisk koordinering och appropriering - att pröva gränser 120 Att framställa kunskaper: om distansering, positionering och organisering av röster 136 Klassrumsarbete som kommunikativ socialisation 145 7. Läraren i ett projektarbete: roller och kommunikativt samarbete 149 Inledning 149 Det studerade projektet "resurser och näringar" 151 Projektets genomförande 152 Att svara på elevinitierade frågor 156 Att få tillgång till elevers förståelse 159 Att intervenera och leda in på ett spår 166 Att inte alltid veta svaret 174 Lärarroll och elevers kunskapsutveckling 177 8. Literacy, medier och kommunikativ socialisation 183 Inledning 183 Projekt som premiss för meningsskapande och lärande 184 Lärare, lärande och det pedagogiska värdet av projektorganiserad verksamhet 187 Projektarbete: kunskaper om process och som produkt 190 Lärares bidrag och elevers kunskapsutveckling 191 Appendix 194 Referenser 195 Personregister 207 Sakregister 211