Hylla
Titel och upphov Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Varianttitel Pedagogisk bedömning : om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Utgivning, distribution etc. Stockholms universitets förlag, Stockholm : 2011 (Västerås : Edita Västra Aros)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
Institutionsnamn
ISBN
Antal i kö:
*00002114nam a2200517 a 4500
*00136137
*00520170209030837.8
*008110723s2011 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-7656-675-6
*035 $a(SE-LIBR)12273510
*035 $a(Ko)40439
*040 $aLGEN$dS
*042 $9NB
*08204$a371.272$222
*084 $aEaaa$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aPedagogisk bedömning :$batt dokumentera, bedöma och utveckla kunskap /$credaktörer: Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson
*24614$aPedagogisk bedömning :$bom att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
*250 $a2., uppdaterade uppl.
*260 $aStockholm :$bStockholms universitets förlag,$c2011$e(Västerås :$fEdita Västra Aros)
*300 $a270 s. :$bill. ;$c21 cm
*588 $aNB: Kollat titelblad 2014-05-09, "om" endast på omslag
*650 7$aUndervisning$xutvärdering$2sao
*650 7$aKunskapskontroll$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Kunskapskontroll
*650 7$aSkolan$zSverige$2sao
*650 7$aUtvärderingsmetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Utv%C3%A4rderingsmetodik
*650 0$aExaminations
*650 0$aEvaluation ; Methodology
*7001 $aLindström, Lars,$d1943-$4edt
*7001 $aLindberg, Viveca,$d1954-$4edt
*7001 $aPettersson, Astrid,$d1947-$4edt
*7102 $aStockholms universitet$4pbl
*852 $5Ko$bKo$hEa$lPED
*910 $aSU$uStockholms universitet
*910 $aUniversitetet i Stockholm$uStockholms universitet
*910 $aUniversity of Stockholm$uStockholms universitet
*910 $iEngelska:$aStockholm University$wi$uStockholms universitet
*910 $iFranska:$aUniversité de Stockholm$wi$uStockholms universitet
*910 $iSpanska:$aUniversidad de Estocolmo$wi$uStockholms universitet
*910 $iTyska:$aUniversität Stockholm$wi$uStockholms universitet
*910 $aStockholms högskola $wa$uStockholms universitet
*950 $aKvarsittning$uKunskapskontroll
*950 $aKunskapsprov$uKunskapskontroll
*950 $aBetyg$uKunskapskontroll
*950 $aEvaluering$uUtvärderingsmetodik
*950 $wg$aForskning$uUtvärderingsmetodik
*950 $aUtvärdering$uUtvärderingsmetodik
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning Pedagogisk bedömning Lars Lindström 9 Vad är bedömningens syfte? 11 Vad är det som ska bedömas? 17 Hur går bedömningen till? 21 Referenser 25 Vad är bedömningens syfte? Bedömning - varför, vad och varthän? Astrid Pettersson 31 Vad bedöms och vad bedöms inte? 32 Vad kan gå fel i bedömningsprocessen? 37 Bedömning - varthän? 39 Referenser 41 Kunnande - kunskap - kunnighet Ingrid Carlgren 43 Bildning och kunskap 44 En svårtolkad och otillräcklig kunskapssyn 50 Kunnande - kunskap - kunnighet 52 Referenser 57 När språket inte gör tanken rättvisa - att bedöma flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling Lena Sjöqvist 59 Vem bedömer språket? 60 Cummins fyrfältsmodell för undervisning 60 Vad behöver en lärare känna till om lärandeprocesser vid ett andraspråk? 66 Analys av tre elevtexter 67 Dagens skola ställer höga krav på språkförmåga 78 Avslutning 80 Referenser 81 Vad är det som ska bedömas? Att planera för lärande och utveckling - individuella utvecklingssamtal och IUP Ann S Pihlgren 85 IUP som information 87 IUP som planeringsunderlag 95 IUP och utvecklingssamtalet som läromedel 101 Summerande tankar 104 Referenser 105 Att fånga lärandet i flykten Lisa Björklund Boistrup 108 Vad är formativ bedömning och vilken roll kan den spela? 109 Lärande och kunskap 111 Hur visas lärandet? 113 Hur kan elever bli medvetna om sitt lärande? 118 Hur kan man dokumentera en lärandeprocess? 120 Avslutning 125 Referenser 125 Yrkeskunnandets kinesiska ask Helena Tsagalidis 127 Bedömningens förutsättningar 127 Bedömning av yrkesämnen 128 Studien - metod och analys 130 Vad bedöms i karaktärsämnen? 133 Skillnader och likheter i lärarnas och elevernas beskrivningar 145 Referenser 152 Hur går bedömningen till? Portföljmetodik i estetiska ämnen Lars Lindström 155 Bild 157 Musik 168 Temaarbeten 178 Portföljer 183 Efterord 186 Referenser 186 Bedömningsmatriser - en metod för analytisk bedömning Katarina Kjellström 189 Vad är en bedömningsmatris? 190 Olika utgångspunkter för bedömning 191 Utveckling av bedömningsmatriser i matematik i Sverige 194 Mer om bedömningsmatriser i matematik 201 Matrisbedömning i olika ämnen 204 Bedömning på gruppnivå 204 Sammanfattning 204 Referenser 205 Bilagor 208 Att bedöma förmågan att genomföra systematiska undersökningar i kemi Anders Jönsson 217 Formativ bedömning 217 Bedömningsmatriser 218 Att använda en bedömningsmatris för systematiska undersökningar 222 Avslutningsvis 230 Referenser 230 Avslutande reflektioner Betyg och bedömning i svensk didaktisk forskning 1990 2009 Viveca Lindberg 235 Lärares bedömningsarbete i svensk skola 237 Didaktiska studier av allmänt intresse 238 Ämnesdidaktiska studier relaterade till bedömning/betyg 248 Diskussion 257 Referenser 262 Författarpresentationer 268