Hylla
Personnamn
Titel och upphov När marknaden kom till förorten : valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2009 (Polen)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000807nam a2200253 a 4500
*00129791
*00520151110030907.9
*008081030s2009 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-04017-2
*035 $a(SE-LIBR)11206012
*035 $a(Ko)34068
*040 $aLGEN$dUilu$dS
*042 $9NB
*08204$a371.009485$222/swe
*084 $aEm-c$2kssb/8
*1001 $aBunar, Nihad,$d1970-
*24510$aNär marknaden kom till förorten :$bvalfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor /$cNihad Bunar
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2009$e(Polen)
*300 $a248 s. ;$c23 cm
*650 7$aSkolan$zSverige$2sao
*650 7$aMångfald i skolan$zSverige$2sao
*841 $5Ko$ax a$b1107264u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEm$lBUN
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Marknadsliberala utbildningsreformer har präglat västvärlden under de senaste 15 åren. I den här boken presenterar författaren en grundlig genomgång av den internationella och svenska forskningen om valfrihet inom skolan och diskuterar polariseringen segregation-integration. Något som den offentliga debatten tenderar att reduceras till. Hur reagerar mångkulturella skolor och deras elever, i Malmö och Stockholm, när marknaden i form av valfrihet, skolpeng, konkurrens, status och rykte etablerar sig som ett av de starkaste skolutvecklingsincitamenten. Vilka är konkurrenterna? Är det kommunala innerstadsskolor med svenska elever i majoritet? Eller fristående religiösa och allmänprofilerade skolor? Eller mångkulturella grannskolor? Författaren avslutar boken med en vetenskaplig analys och några policyförslag på hur valfriheten kan användas som ett instrument för att öka effektiviteten och minska de sociala skillnaderna. Boken vänder sig till alla de som är intresserade av utbildningsfrågor i välfärdsstaten. Den lämpar sig särskilt som litteratur för studenter på lärarutbildningar och samhällsvetenskapliga program samt för verksamma lärare, rektorer, skoladministratörer och politiker.
Förord 9 Inledning 11 Utbildningens kvasimarknad och dess mekanismer 11 Skolan mitt i förorten, Storstadssatsningen och Förändringsstrategier 15 Begrepp 18 Teoretiska och metodologiska utgångspunkter 21 Områdena och skolorna 23 Eleverna och skolledarna 26 Metodologiska reflektioner 29 Disposition 32 KAPITEL 1 Freedom of choice - en ifrågasatt och hyllad policy 35 Valfrihet 1 - mer konkurrens för mer effektivitet 36 Valfrihet mot skolbyråkrati och för social rättvisa 39 Valfrihet och religiösa skolor 47 Sammanfattning 50 Valfrihet 2 - mer konkurrens är lika med mindre likvärdighet 50 Vem väljer och med vilka effekter? 51 Information och klasstrategier 57 Sammanfattning 69 Konklusion 71 KAPITEL 2 Valfrihet i den svenska kontexten 77 Kortfattad historisk tillbakablick 77 Valfrihet och segregation 83 Konkurrens för bättre skola 96 Upprätthållandet av etniska och religiösa identiteter 101 Konklusion 104 KAPITEL 3 Segregation, konkurrens och motstrategier 109 Socialt utsatta och mångkulturella områden och deras skolor 109 Etniskt annorlunda, socialt ansträngt och lägre status no "Invandrarnas mångkulturalism" och skolans arbete 116 Mångkulturella skolor och konkurrens 125 Konkurrens med "vita" skolor och uppgivenhetens logik 127 Konkurrens med friskolor 135 Konkurrens med andra mångkulturella skolor 140 Konkurrensens effekter 145 Utvecklingsstrategier och förändringar 148 Språk, språket och språken mellan pedagogiken och organisationen 149 Relationer och kommunikation 156 Konklusion 162 KAPITEL 4 Community diskurser och lokala skoldiskurser 167 Community diskurser 167 Den relationella förståelsen av det egna området 169 Den kategoriserande förståelsen av det egna området 175 Lokala skoldiskurser 183 Den relationella och kritiska förståelsen av den egna skolan 184 Den kategoriserande förståelsen av den egna skolan 188 Den ambivalenta förståelsen av valfriheten 195 Isolering, framtiden och mystifiering av "integrationsnycklar" 202 Vem söker en praoplats - individen eller området? 203 Respekt och gränser i det etniskt och socialt blandade Sikaby 209 "Deras" språk och dialekt 213 Konklusion 217 KAPITEL 5 Mer konkurrens, mer mångkulturalism eller mer social rättvisa 223 Utbildningens kvasimarknad i ett lokalt perspektiv 223 Utbildningens kvasimarknad och mångkulturella skolor 226 Policyimplikationer 231 Referenser 235