Hylla
Titel och upphov Att säkra det osäkra : reflektion och makt i skolans utvärdering
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2009
Polen
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00129789
*00520180507140646.0
*008090219s2009 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144018645
*035 $a(SE-LIBR)11311233
*040 $aUilu$dS
*041 $aswe
*042 $9NB
*08204$a371.009485$222/swe
*084 $aEm-c$2kssb/8
*084 $aEab$2kssb/8
*24510$aAtt säkra det osäkra :$breflektion och makt i skolans utvärdering /$cRita Foss Lindblad och Rolf Lander (red.).
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2009
*264 3$aPolen
*300 $a154 s.$c23 cm
*340 $b23 cm
*650 7$aUtvärdering $2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Utv%C3%A4rdering
*650 7$aSkolan$zSverige$2sao
*650 0$aevaluation
*7001 $aFoss Lindblad, Rita$4edt
*7001 $aLander, Rolf,$d1944-$4edt
*841 $5Ko$ax a$b110726||0000||||1001||||||901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEab
*887 $a{"@id":"r933p1432zlptgw","modified":"2018-05-07T14:06:46+02:00","checksum":"84241324701"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"fkr2lsjl24fg8l7","modified":"2018-06-26T13:21:48.208+02:00","checksum":"-725573677"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Utvärderingar inbjuder till eftertanke. Man utvärderar ju idealt sett för att lära sig och för att kunna göra bättre nästa gång. Med tanke på den massiva användningen av utvärdering i dagens skola, borde mycket bli mycket bättre. Men det går inte alltid som man vill, och även när det går bra, kan det få oavsiktliga konsekvenser. I den här boken undersöker författarna olika typer av utvärderingar från kunskapsbedömningar till utvecklingssamtal och medarbetarenkäter. Skolverket, förvaltningar, skolor och enskilda lärare granskas när de försöker hantera utvär-deringen som redskap. Vi landar i insikter om skolans värld och villkor, där viljan och verktygen för att säkra det osäkra har att göra med makt i många former. Boken vänder sig främst till lärarstudenter och verksamma lärare i den svenska skolvärlden men är också av intresse för alla som är involverade i, eller är utsatta för, utvärderingsverksamheter av olika slag.
Inledning 7 RITA FOSS LINDBLAD & ROLF LANDER En kort presentation av författarna och bokens kapitel 9 BAKGRUND 1 MED MÅLEN SOM DRAGKROK OCH TIDEN SOM BÄLG 11 ROLF LANDER KAPITEL 1 Mobilisering av teknologi och organisation för skolans mål och tid 15 ROLF LANDER Teknologin på Björkskolan 16 Det idealtypiska i arbetet 20 Arbetsorganisationen kring teknologin 23 Konsekvenser för eleverna 26 BAKGRUND 2 REPERTOARER FÖR ATT VISA UPP SIG 33 ROLF LÄNDER KAPITEL 2 Gåtan Seid - utvecklingssamtal som relationsdrama 37 GUNILLA GRANATH BAKGRUND 3 BETYG - SAMLINGSPUNKT FÖR ALLA SLAGS PROBLEM 57 ROLF LANDER KAPITEL 3 Skolans interna och externa kunskapsbedömningar 61 EVA FORSBERG & CHRISTIAN LUNDAHL Skolans interna bedömningspraktiker 62 Skolans externa bedömningspraktiker 68 Krav på likvärdighet återinför fokus på reliabilitet 74 Problembilden igår och idag 75 Epistemiska kulturer, institutionell tröghet och legitimitet 77 BAKGRUND 4 UTVÄRDERINGENS FUNKTIONER 85 ROLF LANDER KAPITEL 4 Konsten att styra genom ett utvärderingsformulär 89 KARIN LUMSDEN WASS, GUN-BRITT WÄRVIK & RITA FOSS LINDBLAD Det goda exemplet och självreglering 91 Utvärderingsformuläret och självreglering 93 Varför är männen så intressanta? 97 Fördelningsnycklar - ett ekonomiskt incitament 99 Vad har vi sett? 99 BAKGRUNDS INDIKATOR- OCH ENKÄTINDUSTRIN 103 ROLF LANDER KAPITEL 5 Styrfart - formbarhet genom medarbetarenkäter 107 MATTIAS MOLIN Förvaltningens problem 107 Förbättringsarbetets ideal 109 Den goda arbetsplatsen och den goda ledaren 110 Leder förbättringsarbetet till "det goda"? 112 Att lyckas påverka det man är satt att leda 113 Förändringarnas pris 117 BAKGRUND 6 ATT SPÄNNA SEGEL I NÄTVERK OCH LÄNSA PROJEKT 121 ROLF LANDER KAPITEL 6 Broar till lärarprofessionalisering 125 RITA FOSS LINDBLAD Om projekt - i tiden 126 Professionalisering - som rörelse och idéer 128 Ett projekt blir till - igen och igen 131 Några slutord - om projekt som form för utvärdering 138 Avslutning: Utvärdering som maktutövning 143 RITA FOSS LINDBLAD & ROLF LANDER Sakregister 153