Hylla
Personnamn
Titel och upphov Design för lärande : ett multimodalt perspektiv
Utgivning, distribution etc. Norstedt , Stockholm ; 2010 : 2010 ((Finland) )
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN 978-91-1-302295-6 (inb.) 978-91-1-302295-6
Antal i kö:
*00001015nam a2200361 a 4500
*00129265
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2010 sw a|||| 00| 0 swe c
*020 $a978-91-1-302295-6 (inb.)
*020 $a978-91-1-302295-6
*035 $a(Ko)33499
*040 $dLGEN$dMhh$dS
*084 $aEaac
*1001 $aSelander, Staffan, $d1947-
*24510$aDesign för lärande :$bett multimodalt perspektiv /$cStaffan Selander & Gunther Kress
*260 $aStockholm ;$a2010 :$bNorstedt ,$c2010$e((Finland) )
*300 $a173 s. :$bill. :$c22 cm
*650 4$aInlärning
*650 4$aLearning
*697 $cPedagogisk psykologi: inlärning
*7001 $aKress, Gunther R.,$d1940-$4aut
*8520 $hKURS
*900 $aKress, G. R.
*900 $a1940-
*900 $a1940-
*950 $aNeurodidaktik
*950 $aInlärning
*950 $aPedagogik
*950 $aInlärning
*950 $aUndervisning
*950 $aInlärning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Vi går mot en ny syn på kunskap och kommunikation. Hur går lärande till i ett föränderligt samhälle? Vad är väsentlig kunskap? Vilka och vems behov ska dagens utbildning svara upp mot? Vilken är skolans roll? Vad behöver morgondagens lärare kunna? Gunther Kress och Staffan Selander är framstående forskare inom didaktisk design. Här ger de den teoretiska bakgrunden, förser blivande och färdiga lärare med nya begrepp och redskap som hjälp när verksamheten ska designas. De ger också en rad konkreta exempel. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Förord 7 1. Att förstå lärande 11 En globaliserad lärmiljö 13 Behovet av nya metaforer för lärande 16 Behovet av en ny konceptualisering av lärande 18 Design 20 Didaktisk design 24 Multimodalitet 26 Mot en begreppslig värld för lärande 32 2. Lärandets rum - lärandets resurser 47 Lärandets rum 47 Lärandets resurser 49 Lärmiljöer och lärresurser som design för lärande 53 Lärmiljöer och lärresurser i förändring 56 Lärande i olika miljöer 65 3. Design för lärande: inramning, representationsformer och kunskapspraktiker 67 Institutionella mönster och iscensättning av aktiviteter 8 Pedagogiska texter som lärresurs 81 Digitala lärmiljöer - den nya utmaningen 85 Kulturell inramning och identitet 90 Att skapa sammanhang 95 4. Design i lärande: transformation och gestaltning 97 Deltagande och handlingsutrymme 99 Lärande som en kommunikativ, teckenskapande aktivitet 102 En modell för formellt inramade lärsekvenser 113 Exempel på lärande som teckenskapande aktivitet 114 Design i lärande 139 5. Bedömning av lärande: att förstå tecken på lärande 141 Vad erkänns - och känns igen - som lärande? 142 Bedömning för utveckling 145 Erkännandekulturer 148 Bedömning i ett designteoretiskt perspektiv - den första transformationscykeln 151 Bedömning i ett designteoretiskt perspektiv - den andra transformationscykeln 154 Mot en ny förståelse av bedömning 156 Referenser 159 Register 169