Hylla
Titel och upphov Upplevelsens materialitet
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 2002
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 217, [7] s. : ill. : 23 cm
Anmärkning: Allmän
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000679nam a2200265 a 4500
*00129214
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2002 sw ||||| |00| ||swe||
*020 $a91-44-04164-0 :$c308:00
*035 $a(Ko)33447
*084 $aM
*24510$aUpplevelsens materialitet /$cTom O'Dell (red.)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2002
*300 $a217, [7] s. :$bill. :$c23 cm
*500 $a2. tr., 2006. 217 s.
*650 4$aKultursociologi
*650 4$aTurism
*650 4$aCulture
*650 4$aTourism
*7001 $aO'Dell, Tom$4edt
*8520 $hM
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Fler och fler hävdar att vi är på väg in i en ny tid då folk lever mer än någonsin för ögonblicket. Man söker det nya, minnesvärda och lustfyllda och köper mycket mer än bara varor, man köper förväntningar, spänning och äventyr. Det finns många företag som försöker övertala oss om att just de erbjuder något som är bättre, snabbare, häftigare, rikare, mer personligt och mer autentiskt än konkurrenterna. De utlovar upplevelser som vi tycks längta efter. Men vad är en upplevelse?Författarna till denna bok strävar efter att gräva bakom upplevelsens svårfångade gestalt. De centrala frågorna gäller vad som ligger till grund för en upplevelse, på vilka sätt en upplevelse kan byggas upp och förankras i en specifik kontext samt hur upplevelser påverkar vårt sätt att umgås med varandra och med vår omgivning. Materiella villkor som utgör förutsättning för våra upplevelser undersöks ur olika aspekter, från mat och vandringskängor till en äventyrsresa till Svalbard.Boken är i första hand avsedd för universitets- och högskoleutbildningar inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen. Den kan också intressera alla som vill lära sig mera om upplevelseekonomins kulturella och sociala grundpelare.
Författarpresentation 5 Förord 9 Upplevelsens lockelser, tingens dynamik 11 Tom O'Dell NATURTM. Glada grisar, vandrarkängor och ekologisk modernisering 35 Johan Hultman Matupplevelser 55 Håkan Jönsson Matens vägar: saluhallen i ett historiskt-geografiskt perspektiv 73 Jan Henrik Nilsson Stadsmiljö som upplevelserum 91 Ola Thufvesson Upplevelseekonomins intåg i hem och fritid 109 Veronica Åberg "Vi skal iscenesætte vores by" 127 Richard Ek Upplevelsens makt: Gåvobyte i det senmoderna 151 Tom O'Dell Äventyr i den arktiska vildmarken 167 Szilvia Gyimóthy & Reidar J. Mykletun Skiss till en upplevelsegrammatik 185 Hans Lindquist Litteratur 201