Hylla
Personnamn
Titel och upphov Färgen gör människan : om färg, kläder och identitet från antiken till våra dagar
Utgivning, distribution etc. Carlsson, Stockholm : 2009 (Estland)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 308 s., 88 pl.-s. med var. pag. ; 20 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001013nam a2200289 a 4500
*00128419
*00520150915103455.3
*008090424s2009 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-7331-252-3 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)11418742
*035 $a(Ko)32593
*040 $aLGEN$dS$dN
*042 $9NB$9KVIN
*08204$a391.009$222
*084 $aIhk$2kssb/8
*1001 $aJacobson, Maja, $d1933-
*24510$aFärgen gör människan :$bom färg, kläder och identitet från antiken till våra dagar /$cMaja Jacobson
*260 $aStockholm :$bCarlsson,$c2009$e(Estland)
*300 $a308 s., 88 pl.-s. med var. pag. ;$c20 cm
*650 7$aMode$xhistoria$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Mode--historia
*650 7$aFärg i klädmode$xhistoria$2sao
*650 7$aKläder$xpsykologiska aspekter$xhistoria$2sao
*650 7$aMode$xkläder$xkönsroller$xhistoria$2kao
*650 0$aFashion$xHistory
*841 $5Ko$ax a$b1004264u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hKURS$iEj fjärrlån$5Ko$bKo$lJAC
*950 $aDräkthistoria$wIIe$uMode$xhistoria
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: Med färgerna på våra kläder sänder vi olika budskap till andra människor. Hur vi uppfattar dessa beror på i vilken kultur och tid vi befinner oss. Boken inleds med korta avsnitt om färgernas skiftande betydelse och symbolvärde och om färg som identitet. Huvuddelen utgörs av en historisk genomgång av olika tiders klädfärger mot bakgrund av ekonomi, religion, politik och mode. Förf., född 1933, är forskare i etnologi.
1. Om färg, kläder och identitet 11 Färg, känslor och fantasi 13 Färg - en kulturell konstruktion 15 Färgtraditioner, symbolladdning och tidsanda 16 Att beskriva färg 18 Färgen, ljuset, tyget och textilfärgningen 19 Människan gör färgen. Färgen gör människan 20 En väv av mångas tankar 21 2. Om färg som sinnebild och symbol 23 Ljusets, oskuldens och "det stora tigandets färg" 25 Nattens, dödens och syndens färg 28 Asketernas, rebellernas och exhibitionisternas svarta 31 Blodets, stridens och glädjens färg 33 Stridens och revolutionens röda 34 Purpur - ära, makt och rikedom 36 Glädjens och festens röda 38 "Under det rosa täcket" - kvinnors underordning eller ett "färgsexuellt utropstecken"? 39 Himlens, trohetens och romantikens färg 40 Det andliga blå - himlens och gudarnas färg 41 Indigoblått och vejdeblått 43 Eondeblått och sameblått 44 Proletär motfärg eller auktoritär maktfärg? 45 Solens, rikedomens och falskhetens färg 47 Vissnandets och falskhetens gula 47 Kejsarens blanka siden och bondens matta ull 49 Det oroande gula 50 Energins och aktivitetens färg 51 Grönskans, vårens och hoppets färg 52 Hoppets och ambivalensens gröna 53 "Grönt är skönt" 54 Nostalgins och konstnärlighetens färg 55 Ångerns, sorgens och värdighetens violetta 56 Esteternas lila 56 Vardagens, försiktighetens och fascismens färger 57 "Pensionärsbeige" 58 "Fyra nyanser av brunt" 59 3. Människan gör färgen - färgen gör människan 61 Linets vita Egypten 63 Det färgrika Grekland 66 Den är bara atenskan och den flärdfulla hetären 70 Färgad ull och glänsande linne 70 Romersk klädlyx för patriciska klaner 74 Bysans - stel, praktfull orientalism i det nya kristna Rom 78 Den färgstarka medeltiden 83 Kläders form - signal för kön och status 84 Färg som rikedom och makt 86 Orientalisk prakt och korstågstid 88 Modets och individualismens födelse 91 Hovet i Burgund och aristokratins slösande lyx och färgprakt 93 Medeltidens färgsymbolik och färgföreställningar 95 Färg som symbol för olika karaktärer 95 "Färghatare" och "färgälskare" i den kristna kyrkan 96 Blått får hög status 97 Ny social rangordning kräver nytt symboliskt färgsystem 99 Kläder och profan färgsymbolik 99 Färg och social klassificering 101 Färger och ränder för samhällets utstötta 102 Praktens svarta färg och ödmjukhetens svarta 104 Kyrkan, färgen, andligheten och social klassificering 105 Renässansen - frosseri i prakt eller asketisk dysterhet? 108 Praktfullt överdåd i italiensk ungrenässans 110 Färgskalan mörknar i tyskt mode 113 Protestantismen och det moraliska svarta 115 Dystert spanskt hovmode 117 Överdådigt och färgrikt i Frankrike och England 119 Barocken - holländsk färgpuritanism och fransk pompa och ståt 122 Svart holländskt borgerskap 122 Modet och Solkungens hov 125 Paris blir modecentrum 127 Religionen, makten, Newton och ett nytt värdesystem för färgsymbolik 128 Rokokon - förfiningens och sinnlighetens färger, 1700-1770 130 Intagande, milda "pastellfärger" 131 Nyhetsjakt och prunkande kvinnoklädsel 132 Färgforskning och framtidstro 133 Gustav III:s nationella dräkt 134 Att klä sig "à l'anglaise" 135 Romantik och realism, 1770-1800 137 Werthers rock och romantikens blomma 137 Den blå färgens växande användning 138 Klädfärger och politiska åsikter 139 De moderna politiska färgernas uppkomst 140 Politiska färger och trikoloren 140 Från revolutionsblått till konservativblått 142 Revolutionärernas röda 143 Det "demokratiska" vita och slavhandeln 144 Klädfärgerna avspeglar tidsandan 145 Färg och form - borgerlighetens könssymboler, 1800-talet 148 Empiremodets klara, kyliga färgskala i nyklassicismens spår 151 Den flärdfulla kvinnan och den avpersonifierade mannen 152 Romantiken och den eteriska kvinnan 153 Nyrokokons krinolin - sedesam eller oförskämd? 155 Stilblandningar - modet som socialt vapen 157 Nya kulörer och stilmässig rådvillhet 158 Färger och sociala gränser 161 Kläddesignern - det nyskapande geniet 162 Att gestalta könsskillnader 163 Dandyn - den fatale mannen i svart 165 Det emotionella svarta och det betydelselösa svarta 166 Från folkdräktens kulörer till svart kläddominans 167 Naturen som färggivare - reformkläder och jugendstil 168 Stilimitation och könspolarisering - en summering 172 Funktionalism och kvinnofrigörelse, 1900-talet 177 Färgstark orientalism, Fauvismen, Ryska baletten och Paul Poiret 178 Klädselns demokratisering i industrialismens och världskrigets spår 180 Kläder och kropp som geometrisk form och rörlig bild, 1920-talet 181 Sonia Delaunay och simultan färgkontrast 184 Funktionalismens färgaskes och den färglösa filmvärlden, 1930-talet 185 Andra världskriget och efterkrigstidens The New Look, 1940-talet 188 Från maskulin stil till feminint mode 189 Färg och figur, 1950-talet 190 Svart existentialism och ungdomsuppror 191 "Chockfärger" i popkonstens och plastens spår, 1960-talet 193 Swinging London, Carnaby Street och "unisexrevolutionen" 195 Space Age och kyliga rymdfärger 197 Nordisk färgstyrka 198 Mah-Jong- "ett gapskratt åt borgerlighetens färgskräck" 199 Kulörstarka antimoden och brokiga, politiska stilar, 1970-talet 200 Hippien 201 Proggen 203 Orange - symbol för ungdomlig optimism 204 "Det blå folket" och "De gröna" 205 "Kila på bio - Köp en livsstil" 206 Färgens roll i "töntifieringsprocessen", 1980-talet 208 "Vacker med f arg" - fenomenet färganalys 210 Punken sätter svarta spår 214 Lustans lakejer och Heavy Metal. Om svarta synthstilar och svart hårdrock 221 Svart som symbol för underjordens krafter 223 Ungt, svart mainstreammode 224 Manligt militärgrönt och arbetarblått 224 Kläder som attityd och livsstil, 1990-talet 225 Svartrockars och Death Black Metal 226 Hip-hop och multietnicitet 226 Skaters, baggymodet och hardcore 228 Rave och cyberpunk 230 "Be Kind to Animals" och "Happy Cow Collection" 232 Grunge, recycling och vintage 233 Svart minimalistisk estetik eller färgglad cyber? 236 Esteticering och identitetsproduktion 238 Globalisering och märkesfixering 240 Tidsandan och den bekönade identiteten 243 Avslutande reflexioner 250 Efterord 252 Noter 253 Källor och litteratur 294