Hylla KONST - Ibz Östlihn, Barbro
Personnamn
Titel och upphov Barbro Östlihn & New York : konstens rum och möjligheter
Utgivning, distribution etc. Makadam , Göteborg : 2010
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Dissertation o.dyl. Diss. Uppsala : Uppsala universitet, 2010
Anmärkning: Språk Sammanfattning på engelska med titeln: Barbro Östlihn and New York : the space and possibilities of art
Personnamn
Term
Geografiskt namn
Uniform titel Barbro Östlihn och New York
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-111260 Länk till abstract
ISBN 978-91-7061-068-4 978-91-7061-068-4
Antal i kö:
*00001648nam a2200553 a 4500
*00128204
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2010 sw ||||| m |00| 0dswe c
*020 $a978-91-7061-068-4
*020 $a978-91-7061-068-4
*035 $a(Ko)32365
*0410 $aswe$beng
*084 $aIb-qa.55
*084 $aIb-c.55
*084 $aIbz Östlihn, Barbro
*1001 $aÖhrner, Annika,$d1962-
*24510$aBarbro Östlihn & New York :$bkonstens rum och möjligheter /$cAnnika Öhrner
*260 $aGöteborg :$bMakadam ,$c2010
*300 $a255 s. :$bill. :$c23 cm
*502 $aDiss. Uppsala : Uppsala universitet, 2010
*546 $aSammanfattning på engelska med titeln: Barbro Östlihn and New York : the space and possibilities of art
*60014$aÖstlihn, Barbro,$d1930-1995
*650 4$aPopkonst
*650 4$ahistoria
*650 4$aFörenta staterna
*650 4$aPopkonst
*650 4$ahistoria
*650 4$aSverige
*650 4$aExperimentell konst
*650 4$ahistoria
*650 4$a1945-1995
*650 4$aFörenta staterna
*650 4$aExperimentell konst
*650 4$ahistoria
*650 4$a1945-1995
*650 4$aSverige
*650 4$aKvinnliga konstnärer
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*650 4$aKonstnärer
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*651 7$aNew York$xi konsten$2sao
*7300 $aBarbro Östlihn och New York
*8520 $hKONST - Ibz Östlihn, Barbro
*8564 $uhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-111260$yLänk till abstract
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
INLEDNING Avhandlingens ämne och syften 7 Teori och metod 13 Delstudiernas metoder 16 Avgränsningar 19 Källor och material 20 Tidigare forskning 21 Avhandlingens disposition 23 PROLOG: ÖSTLIHN FÖRE NEW YORK 25 Konsthögskolan 26 Stockholm under förändring 28 1. MÅLERIET 33 Ett slutet hus? 36 Måleri i New York 39 Det verbala uttrycket 42 Arkivet: fotografi 44 Fotoalbumen - rumslig logik och arkitektoniska promenader 44 Arbetsböckerna, dokumentation och planering 46 Fotografi och måleri 49 Fotografibruk vid tiden för måleriets kris 51 Fotografiets referent 56 Det måleriska och det fotografiska 59 2. KONSTKRITIKEN 61 Brytpunkter 64 Barbro Östlihn på Cordier & Ekström, Inc. 67 Konstkritiken 72 "Faded idioms and new reactions" - DoreAshton 72 "Pop in Perspective" - Barbara Rose 76 Specifika objekt - Donald Judd 81 Diskursteman och giltighetens avgränsning 86 3. RUMMET 89 Studioloftet vid 128, Front Street, två dokument 91 Front Street-sviten (1962) 93 Studio 66: Aktuellt kulturmagasin (1966) 94 Stad i förändring 99 Modernitet och "urban renewal" 100 Konstnärer som påtryckningsgrupp 103 Ateljéloften medieras 105 "Konstnären i världen" 108 Det nya avantgardet - ett fält? 109 Östlihn och Fahlström i det nya avantgardet 115 I de bästa av kretsar 117 Stadens koordinatorer 118 En delad ateljé 122 Delat arbete 126 Ett gemensamt oeuvre? 130 Två arbetsordningar 133 Ett rum att verka i 140 4. AVANTGARDE l RÖRELSE 143 Svenskt avantgarde för utlandet - Aspect 61 (1961) och Pentacle (1968) 146 Avantgardet självinscenerat - Aspect 61 146 Att presentera avantgardet 148 Idéformulering 150 Samtidskonst på export - Pentacle 154 Staten och avantgardet 156 Att importera amerikanskt avantgarde 161 Amerikansk popkonst i Stockholm 1964 161 Popen är här 164 Popkonsten etableras - en process 166 USA: vokabulären börjar avgränsas 169 Nominering av Pop 171 Popkonst i Stockholm 173 Popkonstens reception 174 Popkonsten institutionaliseras: "The New York Five" 177 Ett annat 1960-tal? 179 5. BERÄTTELSEN 183 Konstlivet i en internationaliseringsprocess; handbokens nya kontext 185 Barbro Östlihn i Sverige 187 Den svenska efterkrigsöversikten 188 Modernismens parallellhistoria reproducerad 189 Internationalisering som utvecklingskraft 190 1960-talet - öppnar sig konsten eller tar den slut? 192 Marginalisering och genus 194 Östlihn i berättelsen 196 1960-talet i postmodernistiskt ljus 197 Berättelsen 201 AVSLUTNING 203 Noter 208 Barbro Östlihn and New York. The space and possibilities of art English Summary 233 Tack & Acknowledgements 236 Källor och litteratur 238 Bilaga 1. Verkförteckning, Barbro Östlihn 1961-1969 248 Bilaga 2. Statistik ur svenska konsthistoriska handböcker över efterkrigstiden (urval) 250 Bildförteckning 251 Personregister 252