Hylla
Personnamn
Titel och upphov Möten kring design : om mötet mellan design, teknik och marknadsföring
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund ; 2008 : 2008 ((Polen) )
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001170nam a2200409 a 4500
*00128099
*00520141217132458.3
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2008 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a978-91-44-03489-8
*035 $a(Ko)32256
*040 $dLGEN$dS
*084 $aQblb
*084 $aQbifd
*1001 $aJohansson, Ulla,$d1948-
*24510$aMöten kring design :$bom mötet mellan design, teknik och marknadsföring /$cUlla Johansson, Lisbeth Svengren Holm
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund ;$a2008 :$bStudentlitteratur ,$c2008$e((Polen) )
*300 $a261 s.
*650 4$aProduktutveckling
*650 4$aMarknadsföring
*650 4$adesign och konstruktion
*650 4$aDesign management
*650 4$acase studies
*650 4$aSweden
*650 4$anew products
*650 4$aMarketing
*697 $cProduktutveckling
*697 $cMarknadsföring
*7001 $aSvengren Holm, Lisbeth,$d1952-$4aut
*8520 $hDESIGN - Ih:d
*900 $aHolm, Lisbeth Svengren
*900 $a1952-
*900 $aSvengren, Lisbeth
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Design har stor betydelse för den svenska industrins konkurrenskraft. Designprocessens kreativa aspekter kan bidra till innovativa produkter. Designens estetiska dimensioner bidrar till företagens kommunikationsprocesser (varumärke och identitet). För att möjligheterna ska realiseras krävs emellertid att företagen förmår organisera designfunktionen effektivt, vare sig den är intern eller extern. Detta är - minst sagt - varken självklart eller enkelt. I Möten kring design redovisas fem fallstudier från framgångsrika svenska företag (Pergo, SKF, Swepac, BabyBjörn och Berifors/Stoneridge). Boken visar tydligt hur svårt det är att få till stånd ett utvecklande och bra samarbete mellan designer, tekniker och marknadsförare. Inte ens när ledningen deklarerat att design är strategiskt viktigt är det självklart att designen får en framträdande roll. Boken visar också fall när företagsledningen är övertygad om designens roll och mötet mellan design, marknadsföring och teknik integreras så att dessa möten bidrar till företagets framgång. Det finns många olika erfarenheter att hämta från de studier som boken bygger på. Boken är lämplig som kurslitteratur inom ekonomiska, tekniska och design management-orienterade ämnen. Den vänder sig också till personer som arbetar praktiskt med design och produktutveckling liksom till forskare inom ämnet. &"Diskussionen om design har länge varit i behov av intressanta och väldokumenterade exempel som visar att design inte bara är en fråga för designers utan griper in i företagens hela strategiska tänkande.&" Peter Ullmark, professor på Chalmers Arkitektur och på Högskolan för Design och Konsthantverk, Göteborgs universitet, samt föreståndare för den nationella designforskarskolan som är förlagd till KTH.
Förord 7 DEL 1 TEORIBILDNINGAR OM DESIGN OCH FÖRETAGANDE 1 Inledning 13 Varför just den här studien? 15 Företagen vi har studerat 16 Bokens fortsatta uppläggning 17 2 Vad är design? 19 Designbegreppet från etymologiskt/lexikaliskt perspektiv 20 Industridesign från ett historiskt perspektiv 22 Design från ett kunskapsteoretiskt perspektiv 25 3 Relationen design-konst-teknik 33 Relationen design och konst 33 Relationen design och ingenjörsvetenskap 35 Det unika i designkompetensen enligt designerna själva 36 Tre generationer av designteoretiker 41 Designforskning under 2000-talet 45 4 Företagsekonomiska perspektiv på industriell design 47 Design management ur ett historiskt perspektiv 47 Design som värdeskapande aktivitet 51 Design och marknadsföring 56 Design och strategisk ledning 60 Design och innovation 66 DEL 2 FALLSTUDIER 69 5 Fallet Pergo 71 Ett internationellt föetag som försökte göra design till en strategisk resurs 71 Vinjetter från designchefens kamp för att få design som strategi 71 Företagets historiska utveckling 73 Företagets designstrategi fram till mitten på 1990-talet 76 Design(ern) gör entré på scenen 76 Inledande inställningar till design(ern) 78 Ett designcenter byggs och design blir en kritisk massa 79 Inställningarna till design ändras när det blir "en kritisk massa" av designer 80 Tekniker och designer i samarbete 81 Tre historier om hur samarbetet med designerna lett till nya synsätt 85 Mötet med designer har gett teknikerna "ett nytt sätt att tänka" 87 Olikheter i kommunikation och tidsuppfattning 89 Designer och marknadsförare 97 Förändringqar i identiteten - eller slakten av heliga kor 106 Företagsledningens syn på design 110 Avslutande reflektioner 112 6 Fallet SKF 115 Ett globalt teknikföretag som söker integrera design från ett kommunikationsperspektiv 115 Kampen att etablera design som strategisk resurs 116 Företagets historia 118 Synen på design i koncernen 119 Utvecklingen av en designpolicy 121 Designpolicyns demonstrationsprojekt 125 Fiktiva prototyper - designpolicyn tar gestalt 133 Avslutande reflektioner 137 7 Fallet Swepac 139 Ett litet snabbväxande utbrytarföretag med designsamarbetet som grundförutsättning 139 Företagets historia 139 Företagsledningens strategiska tänkande - och designerns plats i detta 140 Pågående produktutvecklingsprojekt och de olika koncepten 144 Rapport från ett arbetsmöte mellan designern, teknikern och företagsledaren 147 De olika rollerna och hur de interagerar 155 Avslutande reflektioner 162 8 Fallet BabyBjörn 165 ett entreprenöriellt familjeföretag med integrerat designarbete 165 Inledande vinjetter 165 Företagets historia 167 Design och produktutveckling 169 Rapport från ett projektmöte 179 Design och marknadsföring 185 Avslutande reflektion 188 9 Fallet Berifors/Stoneridge 191 ett underleverantörsföretag som skapat en strategisk positionering med hjälp av design 191 Första mötet med "Cross System" 191 Berifors och dess historia 193 "Cross System" - ett konceptprojekt 195 Avslutande reflektioner 211 Underleverantörers behov av mindre beroendeskap 214 DEL 3 ANALYS OCH SLUTSATSER 217 10 Relationer och möten kring design 219 Relationen mellan industridesign och marknadsföring 220 Relationen mellan industridesign och teknik 225 Relationen mellan industridesign och företagsledning 230 Avslutande kommentar 234 11 Reflektioner 235 Ett meningsskapande perspektiv på relationerna 236 Lärande relationer 240 Entreprenöriellt skapande 243 Sammanfattande reflektioner 245 Praktiska konsekvenser 250 Referenslista 253