Hylla
Personnamn
Titel och upphov Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
Uniform titel Teaching art to young children, 4-9. Svenska
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 1994 ;
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 176 s., [16] pl.-s. i färg : ill. ; 23 cm
Anmärkning: Allmän 2. tr., 1995 ; 3. tr., 1997 ; 4.tr., 2002 ; 5. tr., 2003 ; 6. tr., 2004 ; 7.-8. tr., 2006 ; 9. tr., 2007; 13. tr., 2017
Indexterm - Okontrollerad
ISBN 91-44-39501-9 ; 978-91-44-39501-2
Antal i kö:
*00006700cam a2201813 a 4500
*0012694
*00520180126102310.0
*008011211s1994 sw 000 0 swe
*020 $a91-44-39501-9 ;$c260:00
*020 $a978-91-44-39501-2
*035 $99144395019
*035 $a(SE-LIBR)7278434
*0411 $aswe$heng
*08204$a372.52$222
*084 $aEabi$2kssb/6
*084 $aEabi.01$2kssb/6
*084 $aEabi.021$2kssb/6
*084 $aEabi$2kssb/8
*084 $aEab$2kssb
*1001 $aBarnes, Rob,$d1944-
*24010$aTeaching art to young children, 4-9.$lSvenska
*24510$aLära barn skapa :$bkreativt arbete med barn /$cRob Barnes ; översättning: Sten Andersson
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c1994 ;
*300 $a176 s., [16] pl.-s. i färg :$bill. ;$c23 cm
*500 $a2. tr., 1995 ; 3. tr., 1997 ; 4.tr., 2002 ; 5. tr., 2003 ; 6. tr., 2004 ; 7.-8. tr., 2006 ; 9. tr., 2007; 13. tr., 2017
*653 $aBildundervisning
*653 $aSkapande verksamhet
*653 $aPedagogisk metodik - barnteckning
*653 $aPedagogisk metodik - bild
*653 $aUndervisning - bild
*653 $aPedagogisk metodik
*653 $aKonst
*653 $aMusik
*653 $aTeater
*653 $aFilm
*653 $aKonstpedagogik
*653 $aprel
*7001 $aAndersson, Sten$4trl
*852 $5Ko$bKo$hEabi
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Barns bilder avspeglar deras personliga mognad och medvetenhet. I former och symboler beskriver de sin värld, och möjligheten att uttrycka sig i bild kan vara avgörande för deras utveckling. Hur kan vi i förskolan och skolan hjälpa barnen att utveckla sitt bildspråk? Hur ger vi dem idéer och inspiration? Denna bok handlar om skapande arbete med barn i åldern fyra till nio år. Praktiska exempel varvas med redogörelser för hur barn tecknar, vilken typ av bilder de gör i olika åldrar, hur de löser problem och hur vi kommenterar deras alster på ett sätt som uppmuntrar kreativiteten. Författaren undviker begreppsmodeller och lyfter istället fram praktiska erfarenheter av skapande arbete med barn. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare.
1 Att förena teori och praktik 5 2 Konstens värde 12 Att lära sig se 13 Konsten och individen 19 Konsten som känslouttryck 20 Att avgöra vad som är värdefullt 22 3 Att skapa originella konstverk 26 Att hitta en balans 33 4 Hur barn ritar 39 Katten och råttan 41 Exempel från lärare 43 Barns bildspråk 45 5 Att utveckla idéer 57 Teman 57 "Ordkartor" 58 Några användbara ordkartor 62 Att välja 63 Utveckling utan teman 67 Fantasilekar 68 6 Att organisera klassrummet 71 Att organisera grupper 72 Hela klassen och gruppen 76 Att organisera material 78 Att organisera tid och rum 80 Att organisera väggutrymmet 82 7 Att prata med barnen 84 Fantasi 84 Att använda frågor 88 Att kommentera barnens arbete 93 Ett konstnärligt ordförråd 95 8 Aktiviteter för små barn 98 Ingredienser 99 Att göra upptäckter 100 Utvidgade aktiviteter 104 Variationer 112 9 Att använda färger 115 Att blanda färger 116 Färgblandning 118 10 Att göra tryck 122 Att pröva idéer 127 Tredimensionellt tryck 130 11 Collage och tredimensionella arbeten 133 Assemblage 137 Att arbeta med lera 140 12 Formgivning och problemlösning 144 Att introducera barnen i formgivning och problemlösning 146 Stadier i problemlösningen 150 Praktiska exempel 154 13 Bedömningar och utvärderingar 161 En bedömningsmodell 164 Utvärdering 168 Att dokumentera barnens arbeten 170 14 Sammanfattning 171 Litteratur 175